Performancing Metrics

سی و سه پل محلی برای جشن آبریزگان | اتاق خبر
کد خبر: 335258
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1395 - 08:32
پل زیبای سی و سه پل یا پل الله‌وردی خان که از شاهکارهای معماری محسوب می‌شود، نمادی از آناهیتا است. این پل که از مشهورترین پل‌های ایران نیز به شمار می‌رود در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره‌ی ۱۱۰ به ثبت آثار ملی رسیده است.

اتاق خبر: سی و سه پل یا پل الله‌وردی خان در انتهای جنوبی خیابان چهارباغ یا خیابان انقلاب واقع شده است.

تاریخچه‌ی پل

این پل که مربوط به دوران حکومت شاه عباس اول صفوی است، با نظارت و هزینه‌ی سردار معروف صفوی، الله‌وردی خان، روی زاینده‌رود ساخته شد. سی و سه پل برای متصل کردن خیابان چهارباغ عباسی به چهارباغ بالا، هزار جریب و عباس آباد ساخته شده بود. این پل محلی برای جشن آب پاشان یا آب ریزان (مراسمی که ۱۳ تیرماه هر سال برگزار می‌شد و با ریختن آب و گلاب روی یکدیگر آن را برپا می‌کردند)، مراسم «خاج شویان» که مخصوص ارامنه اصفهان در دوران صفویه بود و محل اجتماع شاعران، بزرگان، رجال و سایر مردم هم بوده است. گفته می‌شود ساخت بنای سی و سه پل در سال ۱۰۰۸ هجری و در دوازدهمین سال سلطنت شاه عباس اول مطرح شد و در سال ۱۰۱۱، الله‌وردی خان اوندیلادزه گرجی مأمور اتمام آن شد. شاعر زمان شاه عباس به نام شیخ علی‌نقی کمره‌ای هم در یکی از اشعار خود زمان ساخت پل را ۱۰۰۵ هجری عنوان کرده است.

این پل همیشه مورد تحسین بسیاری از صاحب‌نظران در دنیا بوده است تا جایی که پرسی سایکس، سی و سه پل را یکی از پل‌های درجه اول دنیا خوانده و شاردن آن را شاهکار معماری می‌داند.

در مورد ساختمان پل

سی و سه پل چیزی در حدود ۳۰۰ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد، که طولانی‌ترین پل روی زاینده‌رود محسوب می‌شود. بنای آن از آجر و سنگ است و در دو طرف آن معابر باریک سقفی دیده می‌شود، یک پیاده‌رو در بالا و یک پیاده‌رو در پایین آن وجود دارد که برای عبور و گردش است، معبر پایین مسقف و باریک است و بین ستون‌های مرکزی پل و نزدیک به بستر رود است. پل الله‌وردی خان در گذشته ۴۰ چشمه داشته که اکنون سی و سه چشمه از آن باقی مانده و بقیه مسدود شده‌اند.

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید