Performancing Metrics

اجلاس آسيا و اقيانوسيه در ايران بسترساز توسعه صادرات صنايع دستي كشور | اتاق خبر
کد خبر: 335363
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1395 - 14:06
مدير كل دفترتوسعه، ترويج و آموزش معاونت صنايع دستي كشورگفت:برگزاري هفتمين اجلاس آسيا و اقيانوسيه در ايران مي تواند بستر مناسبي براي توسعه صادرات صنايع دستي به خارج از كشور باشد.

اتاق خبر - علي حاجي شيزري شور از برگزاري هفتمين اجلاس آسيا و اقيانوسيه در تبريز خبر داد و افزود: اجلاس آسيا و اقيانوسيه اتفاق بزرگي براي ما و صنايع دستي ما است كه بايد آن را غنيمت دانست و براي معرفي و توسعه بيشتر صنايع دستي اصيل ايراني از آن استفاده بهينه را داشت.

وي اضافه كرد: پس از انتخاب شهرهاي اصفهان و تبريز به عنوان شهرهاي خلاق در زمينه صنايع دستي و فرش، اكنون انتخاب دو شهر مشهد و لالجين به عنوان شهرهاي جهاني در زمينه سنگ هاي قيمتي و سفال نيز مي تواندگام بلند ديگري براي توسعه صنايع دستي كشور باشد.
شيزري تصريح كرد: ما در حال حاضر وارد عرصه مديريتي صنايع دستي در جهان شده ايم در چند سال گذشته در بسياري از زمينه ها از دنيا جدا مانده بوديم اما در حال حاضر به نقطه بسيار خوبي در جهان دست يافته ايم ما اكنون مي توانيم بر صنايع دستي جهاني تاثير گذار باشيم. در حال حاضر ما به عنوان كشور صاحب سبك در حوزه صنايع دستي در دنيا گام برمي داريم.
وي ادامه داد: هفتمين اجلاس آسيا و اقيانوسيه كه با حضور اعضاي شوراي جهاني صنايع دستي در ايران برگزار مي شود رويداد بسيار مهمي است هم از جنبه علمي، تخصصي و هم در حوزه توسعه صنايع دستي قابل تامل است.
وي با اشاره بر اهميت حضور داوران و اعضاي شوراي جهاني صنايع دستي در ايران گفت: همزمان با برگزاري اين اجلاس برنامه داوري اوليه مهر اصالت يونسكو نيز با حضور داوران شوراي جهاني صنايع دستي در ايران برگزار مي شود كه ايران و عمان تنها كشورهايي هستند كه به دليل شرايط خاصي كه دارند مي تواند 9 كانديد براي اين امر معرفي كند به همين منظور حضور داوران بين المللي شوراي جهاني صنايع دستي در اين دوره زماني در ايران بسيار مهم است.
او با بيان اين مطلب كه با حضور اين افراد معرفي بهتري از صنايع دستي در دنيا صورت مي گيردتصريح كرد: با حضور اعضاي شوراي جهاني صنايع دستي در ايران و ثبت دو شهر لالجين و مشهد به نوعي برند سازي براي صنايع دستي محسوب مي شود كه براي صنايع دستي كشورمان و ارتقا جايگاه جهاني آن بسيار مهم و قابل توجه است.
مديركل توسعه و ترويج معاونت صنايع دستي كشور با تاكيد بر ابعاد ترويجي برگزاري اين اجلاس در ايران گفت: با ورود اين افراد به كشوركه عموما از افراد تاثير گذار در شوراي جهاني صنايع دستي هستند و ثبت اين دو شهر برند سازي و ترويج صنايع دستي نيز صورت مي گيرد. بنابراين پس از ثبت اين شهرها هنرمندان و مسئولان اين دو شهر نيزبايد به سمت پيشرفت ، توسعه و اقدامات بنيادين در حوزه ترويج و ارتقا كيفي صنايع دستي برآيند.
وي با اشاره بر لزوم ارتقا كيفيت محصولات صنايع دستي در كشور و به ويژه در شهرهاي جهاني گفت: پس از ثبت و انتخاب و جهاني شدن هنرمندان و متوليان امر توليد در كشور و به ويژه در اين شهرها بايد در زمينه طراحي هاي جديد وارد شوند يعني با حفظ هويت و اصالت توليد آثاري را توليد كنند كه بايد سليقه نسل امروز باشد. بايد اشيا و محصولات توليدي صنايع دستي هم كاربردي باشند و هم اينكه سليقه شناسي داشته باشند.
به گزارش روابط عمومي معاونت صنايع دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، وي شيزري ادامه داد: براي نمونه شهر تبريز پس از جهاني شدن بايد فرشي را ارايه دهد كه جهاني باشد و اگر لالجين جهاني شود بايد سفالي را كه در سطح معيارهاي جهاني باشد ارايه كند پس در اين رابطه بايدسطح آموزشي و تخصصي استان ها را نيز بالا ببريم.
وي در پايان تاكيد كرد: بايد توجه داشت كه در حاشيه برگزاري اجلاس گفتمان سازي، تبليغات و معرفي هاي گسترده بسياري رخ مي دهد كه در حوزه توسعه و ترويج صنايع دستي بسيار مهم و تاثير گذار است، بنابراين بايد با برنامه ريزي مناسب از اين ظرفيت عظيم بهترين بهره را بگيريم.
هفتمين اجلاس منطقه آسيا و اقيانوسيه شوراي جهاني صنايع دستي با حضور مسعود سلطاني‌فر، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، غدا هيجاوي، رئيس منطقه آسيا و اقيانوسيه و برخي از اعضاي شوراي جهاني صنايع دستي، 8 ارديبهشت ماه در تبريز برگزار مي‌شود.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید