Performancing Metrics

چای را در اولویت نخست اولویت بندی 10 گانه قرار دهید | اتاق خبر
کد خبر: 33556
تاریخ انتشار: 1 آذر 1391 - 12:34

رئیس سازمان چای هند روز گذشته با حضور در اتاق تهران با محمدمهدی راسخ دبیرکل اتاق دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار دو طرف در مورد مسائل مربوط به تجارت چای بین هند و ایران پرداختند و بر توسعه همکاری ها و افزایش مراودات تجاری تاکید کردند.

در ابتدای این نشست دبیرکل اتاق تهران با خوشامدگویی به آقای بهانو رئیس سازمان چای هند، چای را پرمصرف ترین نوشیدنی در ایران دانست که جایگاه ویژه ای در زندگی روزمره مردم دارد و به همین دلیل به کیفیت آن اهمیت داده می شود. راسخ واردات چای به ایران را سالانه در حدود 100 هزارتن اعلام کرد که 20 درصد این میزان از کشور هند وارد می شود. راسخ با اشاره به سریلانکا به عنوان کشوری که بخش عمده ای از بازار چای ایران را در اختیار دارد به کیفیت خوب چای هندی اشاره کرد و گفت: «چای هند با ذائقه مردم ایران سازگاری دارد و با توجه به این که مردم از آن استقبال می کنند زمینه برای گسترش سهم هند در بازار چای ایران فراهم است.»

دبیرکل اتاق تهران با تاکید بر گسترش همکاری های فعالان این حوزه در دو کشور به توانایی هند در بحث ارائه تجربیات به چایکاران و تولیدکننده های ایرانی پرداخت و از رئیس سازمان چای هند خواست تا در سفری که به شمال کشور و مزارع چای دارد این مساله را به طور جدی موردنظر قرار دهد. راسخ سپس توسعه روابط تجاری با کشور هند را از اولویت های اتاق تهران برشمرد و در خصوص همکاری با سازمان چای این کشور اعلام آمادگی کرد.

رییس سازمان چای رشته کلام نیزدر واکنش به این درخواست دبیر کل اتاق تهران ، اعلام کرد که از این خواسته پشتیبانی می کند. اوگفت:« ایران درهند شناخته شده است و حتی مناطقی درحیدرآباد وجود دارد که در آن چای ایرانی به فروش می رسد.»

اوتوضیح داد:« سازمان چای یکی از سازمان های بسیار مهم است که در هیات رییسه آن نمایندگان کشاورزان ، تولید کنندگانو تجار هندی حضور دارند و توجه به کشت ، تولید و صادرات آن از وظایف مهم این سازمان است.» دولتی هند است که علاوه بر کمک رسانی به صنعت چای، مجوز های لازم را نیزدراختیار فعالان این صنعتقرار می دهد. البته این سازمان درامر صادرات و واردات چای دخالتی ندارد و صرفا از کشت چای در هند کمک می کند.» اوگفت:«بیش از یک صد سال است که به هند چای صادر می کنیم و روسیه و ایران نیز از مهمترین شرکای هند هستند.»

او در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات در حوزه دادو ستد کالا میان ایران و هند اشاره کرد و گفت:« سال گذشته در زمینه نقل و انتقال پول، مشکلاتی به وجود آمد که البته به دلیل به کارگیری مکانیزم جایگزین شدن روپیه این مشکلات تا حدودی برطرف شد.»

رییس سازمان چای ادامه داد:«درماه فوریه قراراست،نشستی میان سازمان و تولیدکنندگان چای در هند برگزار شود. مشکل واردکنندگان چای از هند به ایران این است که باید 20 درصد بیشتر از قیمت چای به عنوان تضمین بپردازند. اما من می خواهم در نشست آتی در مورد رفع مشکل پرداخت به آنان تضمین بدهم.»

او ادامه با اشاره به اولویت های10 گانه واردات در ایران خطاب به دبیر کل اتاق تهران گفت:« کمک کنید، که چای هم در این اولویت بندی در زمره مواد غذایی قرار گیرد.»

رییس سازمان چای هند گفت:« ارز تجارت چای میان هند و ایران به 40 میلیون دلار می رسد که چندان قابل توجه نیست. اما اگر مشکلات برطرف شود،این رقم درهمان ابتدا حدود10میلیون دلار افزایش می یابد.» او درادامه خواستار استقلال روپیه در مبادلات تجاری ایران و هند شد و گفت:«تلاش کنید تا حد ممکن نرخ ها تثبیت شده و مشکلات نیز برطرف شود.»

راسخ نیز توضیح داد:« کالاهای وارداتی به دلیل مشکلات فعلی کشور و پس از چند نرخی شدن ارز اولویت بندی شد. براین اساس برخی کالاهای اساسی و دارو با نرخ مرجع وارد می شوند و دیگر کالاها با نرخ مبادله ای.»

او ادامه داد:«سفیر هند نیز این درخواست را مطرح کرد که چای در اولویت نخست قرار گیرد. این درخواست را به دولت ارائه کرده ایم. اما امروز دولت سیاست جدید را در پیش گرفته است و آن نزدیک کردن این دو نرخ به یکدیگر است.»

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید