Performancing Metrics

جای چنین کتابی در سینمای ایران خالی بود | اتاق خبر
کد خبر: 335705
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1395 - 06:40
در مراسم رونمایی «معرفی منابع جهانی در مورد سینمای ایران»
در مراسم رونمایی از کتاب «معرفی منابع جهانی در مورد سینمای ایران» عنوان شد که "جای چنین کتابی در سینمای ایران خالی بود."

به گزارش اتاق خبر، به نقل از  ایسنا، این کتاب که نوشته‌ی عبدالحسین لاله است،روز 2 اردیبهشت ماه در حاشیه‌ی جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره و نویسنده‌ی آن و دکتر یارن عضو هیات علمی دانشگاه ترکیه رونمایی شد.

رضا میرکریمی در سخنانی گفت: این کتاب به سفارش جشنواره به نگارش درآمده است، چرا که پیش از این جای کتابی که در بردارنده‌ی فهرست منابع مکتوب خارجی درمورد سینمای ما باشد،خالی بود.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر انتشار این کتاب را فرصتی مغتنم برای کسانی که می‌خواهند درباره‌ی سینمای ایران تحقیق کنند،دانست.

میرکریمی از انتشار جلدهای بعدی این کتاب خبر داد و افزود: قطعا انتشار این کتاب گام اول است اما باید قدم‌های بیشتری برداشته شود.

او همچنین از حضور "گونل کالی" از کشور آلمان که درباره‌ی سینمای ایران؛ کتاب نوشته است ابراز خرسندی کرد.

در ادامه دکتر لاله (نویسنده کتاب) گفت: سینمای ایران در دنیا، سینمای بزرگی است اما زمان آن است که بزرگی سینمای خود را فقط با فیلم‌هایش نشناسیم، زیرا مهم است فرهنگ و ادبیات سینما را در سطح جهان بشناسانیم.

به گفته‌ی او؛ در این کتاب بیش از 80 درصد کتاب‌هایی که درباره سینمای ایران به زبان های مختلف نوشته شده معرفی شده‌اند.

لاله همچنین ابراز امیدواری کرد: در گام‌های بعدی 200 پایان‌نامه دانشگاهی که در جهان درباره‌ی سینمای ایران نوشته شده و همچنین بیش از 300 مقاله‌ی خارجی درباره سینمای ایران درقالب جلدهای دوم و سوم این کتاب منتشر شود.

در ادامه برنامه، دکتر یارن عضو هیات علمی دانشگاه ترکیه که پایان‌نامه‌ی خود را درباره‌ی سینمای ایران نوشته است،گفت: سینمای ایران از سال 1980 ( بعد از انقلاب اسلامی) توانسته ادبیات،ساختار و بستر جدیدی را معرفی کند که بی‌نظیر است،بطوریکه وقتی می‌گویم سینمای ایران، ساختار ویژه‌ای به ذهن شنونده می‌آید.

وی ادامه داد: ملت‌های که سنت و فرهنگ مشخصی دارند مانند فرانسه و ژاپن می‌توانند این بستر را فراهم و سینمای ویژه‌ی خود را معرفی کنند.

یارن اضافه کرد: سینمای ایران برای خود شخصیتی پیدا کرده و به نوعی خودباوری رسیده که در سینمای دیگر کشورها کمتر دیده می‌شود.

در پایان برنامه که در طبقه هفتم پردیس «چارسو» برگزار شد، کتاب «معرفی منابع جهانی در مورد سینمای ایران» با حضور علیرضا شجاع نوری، رضا میرکریمی، دکتر یارن و لاله رونمایی شد.

از سینماگران حاضر در این برنامه می‌توان از حسن برزیده و حسین فرخی نام برد.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید