Performancing Metrics

'اف بی آی' 1.3 میلیون دلار برای دسترسی به اطلاعات 'آیفون' مهاجم 'سن برناردینو' هزینه كرد | اتاق خبر
کد خبر: 335797
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1395 - 20:40
'جیمز كومی' مدیر پلیس فدرال آمریكا «اف بی آی» روز پنجشنبه گفت كه این سازمان بیش از یك میلیون و 300 هزار دلار برای دستیابی به اطلاعات موجود در حافظه دستگاه تلفن همراه «آیفون» یكی از عاملان كشتار 'سن برناردینو' در ایالت كالیفرنیا، پرداخته است.

اتاق خبر - به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، كومی افزود: این مبلغ بیشتر از كل حقوق من در هفت سال و چهار ماهی است كه از مدت تصدی بر این شغل، باقی مانده است.

بر اساس آمار 'اف بی ای' و دفتر مدیریت و بودجه آمریكا، حقوق سالانه كومی از ژانویه 2015 بدون احتساب اضافه كار یا مزایا، 183 هزار و 300 دلار بوده است و او در مدت باقی مانده در این شغل، روی هم رفته یك میلیون و 340 هزار دلار دریافت خواهد كرد.
بر اساس گفته رییس اف بی آی، به این ترتیب این سازمان بالاترین هزینه علنی شده را برای هك و نفوذ به داخل یك دستگاه دیجیتال پرداخته كه حتی بیشتر از یك میلیون دلاری است كه شركت امنیت اطلاعات 'زرودیوم' برای نفوذ به تلفن های همراه، پرداخته است.
كومی در پاسخ به پرسشی در مجمع امنیتی 'اسپن' لندن در باره مبلغ پرداختی 'اف بی آی' برای ساخت نرم افزاری به منظور نفوذ به آیفون گفت: این مبلغ بسیار بیشتر از مبلغی بود كه در زمان باقیمانده ریاستم در این مقام دریافت خواهم كرد. هر چند به نظر من این كار ارزش پرداخت این مبلغ را داشت.
وزارت دادگستری آمریكا در ماه مارس اعلام كرد كه رمز آیفون مهاجم مسلح 'سن برناردینو' را با كمك یك طرف سوم ناشناس شكسته و از شكایت علیه شركت اپل صرف نظر كرده است. با این حال، كشمكش گسترده تر بر سر رمزگشایی دستگاه های دیجیتال برای دسترسی به اطلاعات حافظه آنها، همچنان باقی مانده است.
به گفته كومی، 'اف بی آی' خواهد توانست از نرم افزار به كاربرده شده برای شكستن قفل تلفن مهاجم سن برناردینو، برای نفوذ به دیگر دستگاه های آیفون مدل 5 سی كه با نرم افزار آی او اس 9 كار می كنند، نیز استفاده كند.
بر اساس ارزیابی شركت پژوهشی 'آی اچ اس تكنولوژی'، حدود 16 میلیون دستگاه آیفون 5 سی، تنها در آمریكا در حال استفاده است.
همچنین بر اساس آمار شركت اپل، به طور كلی 84 درصد دستگاه های مجهز به سیستم عامل آی او اس، با نرم افزار ای آو اس 9 كار می كنند.
اف بی آی برای دسترسی به حافظه دستگاه آیفون رضوان فاروق یكی از مهاجمان حادثه تیراندازی دوم دسامبر 2015 (11 آذر 94) سن برناردینو كالیفرنیا كه 14 قربانی گرفت، از این نرم افزار استفاده كرده است.
این پرونده، این بحث را ایجاد كرده است كه آیا فناوری های رمزگذاری شركت های فنآوری، حافظ حریم خصوصی افراد است یا با جلوگیری از دسترسی سازمان های امنیتی به اطلاعات، امنیت همگانی را به خطر می اندازد.
به گزارش ایرنا، هر چند هنوز مشخص نیست چه شركتی با پلیس فدرال آمریكا (اف بی آی) برای رمز گشایی گوشی تلفن همراه اپل یكی از عاملان حمله تروریستی سن برناردینو، همكاری كرده است، اما این فرضیه قوت گرفته كه یك شركت صهیونیستی در این زمینه مشاركت داشته است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از لس آنجلس نوشت: گفته می شود یك شركت اسراییلی در رمز گشایی برنامه «آی او اس» تلفن همراه فاروق، یكی از دو عامل حمله تروریستی دوم دسامبر (11 آذر) سن برناردینو شركت داشته است، اما هنوز از مضمون اطلاعات درون این گوشی نیز خبری منتشر نشده است.
دادستانی فدرال آمریكا ضمن در خواست بسته شدن پرونده علیه اپل، اعلام كرد كه با موفقیت اطلاعات ذخیره شده در آیفون سید فاروق را در اختیار گرفته و نیازی به همكاری این شركت آمریكایی در رمز گشایی ندارد.
فاروق و همسرش پس از حمله مسلحانه در سن برناردینو، در درگیری با پلیس كشته شدند. اما دو دستگاه تلفن همراه آسیب دیده مهاجمان پس از پایان عملیات در محل درگیری ها پیدا شد.
'اف بی آی' كه برای ادامه تحقیقات نیازمند رمزگشایی آیفون متعلق به فاروق بود، از شركت اپل درخواست كمك كرد، اما مسئولان این شركت با تاكید بر اینكه چنین اقدامی ممكن است در آینده منجر به سابقه ای برای دسترسی پلیس به داده های كاربران آیفون شود، از همكاری با پلیس خودداری كردند.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید