Performancing Metrics

انگیزه ساختن فیلمی درباره آیت‌الله صدر شباهت‌های او با امام حسین بوده است | اتاق خبر
کد خبر: 335842
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 10:34
عبدالعلیم طاهر، کارگردان و تهیه‌کننده عراقی فیلم «شهید» معتقد است انگیزه ساختن فیلمی درباره آیت‌الله صدر شباهت‌های او با امام حسین(ع) بوده است. این کارگردان عراقی از محدودیت‌ها و فقدان برنامه دولتی برای ساخت فیلم سخن می‌گوید.

به گزارش اتاق خبر، روز گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر میزبان فیلم «شهید» ساخته عبدالعلیم طاهر، کارگردان میانسال عراقی بود. «شهید» روایتی تاریخی و مستندگونه از زندگی شهید آیت الله محمد باقر صدر از زمان مرجعیت در سنین جوانی تا لحظه شهادت او به دست صدام حسین در سال 1359 است.

عبدالعلیم طاهر در این فیلم ساده، تصویری سرراست و فاقد هرگونه استعاره از یکی از چهره‌های مهم تاریخ عراق و تشییع را به نمایش می‌گذارد که با توجه به وضعیت کنونی عراق و اختلافات قومی و حزبی، خبر از آسیب‌هایی می‌دهد که در پی این تضادها بروز خواهد کرد. با توجه به اهمیت فیلم از منظر محتوایی و به تصویر کشیدن شخصیتی که از شهادتش نزدیک به 37 سال می‌گذرد، با وی گفتگوی کوتاهی ترتیب داده شده است تا انگیزه‌ها و سختی‌های ساخت فیلم در عراق را از زبان یک هنرمند عراقی بشنویم، کشوری که به‌گفته آقای طاهر فاقد سالن سینماست.

***

 به‌عنوان سؤال نخست، چرا آیت‌الله سید محمد باقر صدر را برای فیلم خود انتخاب کردید؟

عبدالعلیم طاهر: باید بگوییم سید محمد باقر صدر به‌عنوان شخصیت بزرگی در تاریخ مدرن عراق شناخته ‌می‌شود. او یک فیلسوف، اندیشمند و یک رهبر بود. وی در میان مردم عراق ارزش والایی دارد. او کسی است که در برابر رژیم صدام حسین ایستاد؛ همانند ایستادگی امام حسین(ع) در برابر یزید؛ چرا که به‌تنهایی ایستادگی کرد و متأسفانه در مبارزه با رژیم تعداد اندکی از مردم او را همراهی کردند.

 عراق در وضعیت خاص تاریخی قرار دارد؛ آیا فیلمی نظیر کار شما می‌تواند به این وضعیت کمک کند؟

عبدالعلیم طاهر: من سعی کردم برای تولید و حمایت از فیلم پولی به دست آورم؛ ولی نتوانستم، پس تصمیم گرفتم از داشته خودم دفاع کنم و از برادرم به‌عنوان تهیه‌کننده دوم کمک بگیرم. فیلم درباره بزرگترین مرد تاریخ مدرن عراق است، این برای تمام دوران مناسب است. ما باید فضایی همانند جنوب عراق فراهم می‌کردیم؛ علی‌رغم موقعیت خاص در عراق و حضور تروریست‌ها، ما موفق نشدیم درباره تاریخ مدرن و باستانی عراق به فیلمسازی ادامه دهیم.

 آیا فیلم شما در عراق اکران شده است؟

عبدالعلیم طاهر: بله، ما اکران فیلم را شروع کردیم؛ ولی عراق سالن سینما ندارد. ما باید فیلم را در سالن‌های نمایش اکران کنیم، این آسان نیست، به‌علاوه ما نیازمند تبلیغات هستیم، ولی بازخوردهای خوبی به دست آوردیم و امیدوارم بعد از بازگشت به عراق، در سالن ملی فیلم اکران شود.

تلویزیون چطور؟

عبدالعلیم طاهر: این سینماست و تلویزیون نیست؛ لذا ترجیح می‌دهم در عراق بگردم و فیلم را در سالن‌ها برای مردم به نمایش بگذارم.

 این سؤال را پرسیدم چرا که در رصد شبکه‌های عراقی متوجه می‌شویم که فضا در دست سریال‌های ترکی و سوری است و تقریباً هیچ اثری از آثار عراقی دیده نمی‌شود.

عبدالعلیم طاهر: هر کشوری سینمای منحصر به خود دارد، صنعت خاصی دارد، برای مثال ایران خودرو تولید می‌کند و عراق نمی‌کند. ترک‌ها در ساختن سریال‌های داستانی خوب هستند. هندی‌ها در ساخت فیلم خبره هستند. ساخت یک اثر داستانی در عراق با محدودیت مواجه است. تازه ده، دوازده سال است که رژیم تغییر کرده است؛ پس ما قادر به انجام هر کاری نیستیم. قابلیت و توانایی و استعداد کمی برای ساخت فیلم و سریال وجود دارد. در مقایسه با ترکیه و هند، وضعیت عراق ضعیف است.

 آیا امیدی به استقلال سینمای عراق وجود دارد؟

عبدالعلیم طاهر: مستقل بودن مستلزم وجود پول است، حکومت به‌شدت درگیر تروریسم و جنگ و احزاب سیاسی است. برنامه‌ای برای تولید فیلم و سریال و ساخت سالن سینما وجود ندارد، اما امیدوارم بعد از این فیلم، اثر تازه‌ای تولید کنم.

 برنامه بعدی شما چیست؟

عبدالعلیم طاهر: من امیدوارم این فیلم برای من دری باز کند. فیلم من در یوتیوب 700هزار بار دیده شده است. من برای پیشنهاد جدید آماده هستم.

 آیا پیشنهادی از جانب تهیه‌کنندگان ایرانی داشته‌اید؟

عبدالعلیم طاهر: نه، هنوز پیشنهادی به دستم نرسیده است. روز نخست جشنواره است؛ لذا خیلی زود است. فیلمسازان و تهیه‌کنندگان ایران شخصیت‌های بزرگی هستند و من شانس آن را دارم که از آنان بیاموزم، با آنان حرف بزنم.

 فیلم از سینمای ایران تماشا کرده‌اید؟

عبدالعلیم طاهر: بله؛ ولی در این جشنواره، محمد رسول الله(ص) را چند ماه پیش در تهران دیدم، فیلم بسیار عظیمی است.

 نظرتان درباره فیلم چیست؟

عبدالعلیم طاهر: یک فیلم عظیم و عالی.

منبع:تسنيم

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید