Performancing Metrics

وقتی نهاد سیاسی نمی گذارد اقتصاد نفس بکشد | اتاق خبر
کد خبر: 335897
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 11:51
چرا کشورها شکست می خورند؟
عاصم اوغلو استدلال می کند که در جوامع توسعه نیافته، فعالیت و خلافیت کنشگر اقتصادی با ممانعت نهادسیاسی متوقف می شود و آن ها، بخشی از منافع آن خلاقیت را از او طلب می کنند.

اتاق خبر- عاصم اوغلو استدلال می کند که در جوامع توسعه نیافته، فعالیت و خلافیت کنشگر اقتصادی با ممانعت نهادسیاسی متوقف می شود و آن ها، بخشی از منافع آن خلاقیت را از او طلب می کنند. این باعث می شود که منافع عمومی تحت تاثیر خلاقیت کنشگر اقتصادی قرار نگیرد درصورتی که با باز و فراگیر بودن نهادهای سیاسی اتفاق دیگری می افتاد.

چرا من فقیرم اما او ثروتمند است؟ چرا او پیشرفت می کند اما من نه؟ دارون عاصم اوغلو، نویسنده ترک تبار آمریکایی و همکارش جیمز رابینسون در کتاب چرا ملت ها شکست می خورند به سوال همیشگی بشر در مقایسه خودش با دیگران در سطح ملت ها پاسخ داده اند. آن ها در کتابی با عنوان چرا کشورها شکست می خورند؟ ریشه های فقیر و غنی بودن، و قدرتمند و ضعیف بودن را بررسی کردند و به پاسخ مشخصی در این باره رسیدند. کتاب عاصم اوغلو که مورد توجه بیل گیتس هم قرار گرفته و او نقدی برآن نوشته، در ایران توسط پویا جبل عاملی و محمدرضا فرهادی پور ترجمه و در سال 92 منتشر شده است. جبل عاملی درباره این کتاب می گوید: «این کتاب به همان سوالی که در عنوان ذکر شده در فصول مختلف پاسخ می دهد. کتاب نتیجه می گیرد که نهادهای اقتصادی تنها زمانی می توانند بر منافع ملی وثروت عمومی اثرگذار باشند که نهادهای سیاسی آن ها را به هدف افزایش ثروت عمومی همراهی کنند. در حقیقت اگر نهادهای سیاسی و اقتصادی فراگیر باشند، رابطه مثبتی به نام دور فضیلت ایجاد می کنند که بواسطه آن، منافعی که کنشگران اقتصادی به دنبال آن هستند، تامین می شود. البته اگر نهادهای سیاسی در این مناسبات بسته عمل کنند، نهادهای اقتصادی هم به تبع آن ها بسته عمل می کنند». عاصم اوغلو استدلال می کند که در جوامع توسعه نیافته، فعالیت و خلافیت کنشگر اقتصادی با ممانعت نهادسیاسی متوقف می شود و آن ها، بخشی از منافع آن خلاقیت را از او طلب می کنند. این باعث می شود که منافع عمومی تحت تاثیر خلاقیت کنشگر اقتصادی قرار نگیرد درصورتی که با باز و فراگیر بودن نهادهای سیاسی اتفاق دیگری می افتاد.

جبل عاملی می گوید: «کنشگران اقتصادی برای اینکه درک کنند جامعه شان بیشتر متمایل یا متشابه به کدام یک از جامعه تصویر شده توسط نویسندگان این کتاب است، بهتر است آن را بخوانند. این کتاب در عین حال حاوی توصیه هایی برای کنشگران نیز هست هرچند بر این اعتقاد است که سعادت یک جامعه مهندسی شده نیست. به هرحال با خواندن این کتاب، کنشگران اقتصادی می توانند توفیق بهتری در درک اتفاقات سیاسی و اقتصادی داشته باشند. اتفاقاتی که ممکن است تاریخ کشور را تغییر بدهد و کنشگران تمایل داشته باشند برای حمایت از آن اتفاق، حرکتی بکنند. من از خوانندگان ایرانی این کتاب بازخوردهای خوبی دریافت کردم. خوانش این کتاب می تواند خط ذهنی و الگوی خوبی برای تفکر در مورد مسائل مختلف اقتصاد و سیاسی به خواننده ارائه دهد. درواقع قدرت درک پدیده های اقتصادی و اجتماعی با در نظر گرفتن نقش نهادهای اقتصادی و سیاسی در جوامع مختلف، مهم ترین ارمغان این کتاب برای خوانندگانش است».

چرا کشورها شکست می خورند؟ با اسم چرا ملت ها ناکام می شوند توسط انتشارات پیدایش در سال 92، و نابرابری ملت ها(خاستگاه های قدرت و رفاه و فقر) در سال 94 توسط نشر هنوز چاپ شده است. نشر روزنه هم در سال 93، کتاب دارون عاصم اوغلو را با نام چرا ملت ها شکست می خورند؟ ریشه های قدرت، ثروت و فقر منتشر کرده.

منبع: اتاق تهران 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید