Performancing Metrics

عراق و زمزمه انتخابات زود هنگام | اتاق خبر
کد خبر: 335915
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 13:03
ناكامی و بی نتیجه بودن ابتكارهای مختلف برای خارج كردن عراق از بحران سیاسی جاری، آرام آرام نیروهای سیاسی این كشور را به سمت یك انتخابات زود هنگام، متوجه ساخته و هر روز بر تعداد كسانی كه آن را راه حل باقی مانده تلقی می كنند، افزوده می شود.

اتاق خبر - تجمع ها، تظاهرات ، تحصن ها و این آخری محاصره وزارت خانه ها توسط تظاهركنندگان، طی دستكم دو ماه گذشته، خیابان های بغداد را از وضعیت عادی خارج و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی را مختل كرده و از حدود 10 روز پیش تحصن نمایندگان پارلمان هم به آن اضافه و روند سیاسی بطور كامل قفل شده است.
اكنون به نظر می رسد بعد از ماه ها تنش و كشمكش و شكست كلیه ابتكارهای سیاسی برای حصول اصلاحاتی حكومتی، بر تعداد طرفداران برگزاری یك انتخابات زودرس در عراق افزوده می شود.
اولین بار چهارشنبه گذشته مقتدا صدر رهبر جریان صدری ها بود كه دربیانیه ای از سازمان ملل و سازمان همكاری اسلامی خواست برای خروج عراق از بحران ، مداخله كنند، حتی اگر قرار باشد انتخابات زود هنگام برگزار شود.
این درحالی است كه مقتدا صدر طی دو ماه و نیم گذشته ابتكار عمل گسترده را در صحنه سیاسی به دست گرفت و تجمع های مردمی را تا پای دروازه های منطقه سبز كشید تا دولت و پارلمان را برای انجام اصلاحات مورد نظرش و تغییرات حكومتی ، تحت فشار قرار دهد و برخی ها او را یكی از عوامل پیچیده تر شدن بحران جاری معرفی می كنند.
روز پنجشنبه شیخ محمد الیعقوبی از مراجع عراق در نجف اشرف نیز خواستار انتخابات زودهنگام شد و البته برای انجام این امر تشكیل یك كمیسیون مستقل انتخابات را ضروری دانست.
شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای عراق ، از تشكیلات مهم مذهبی اهل سنت عراق نیز همین ایده را تكرار كرد و گفت كه اكنون همه می دانند كه ابتكارها و راه حل ها تاكنون به جایی نرسیده است و پارلمان هم در شرایط حاضر نمی تواند به وظایف خود در تصویب قوانین و حل و فصل امور ، از جمله تعیین تكلیف درباره كابینه جدید عمل كند.
عقیل الزبیدی از فراكسیون پارلمانی حزب فضیلت نیز روز جمعه خواستار تجدید ساختار كمیسیون انتخابات، تغییر قانون انتخابات و در مرحله بعد برگزاری انتخابات زودهنگام شد و گفت كه از این طریق فضا برای روی كار آمدن یك طبقه جدید سیاسی آماده می شود كه به جای منافع حزبی به منافع ملی اهتمام داشته باشند.
البته بسیاری نیز غیر مستقیم به این موضوع اشاره داشته اند؛ از جمله نوری المالكی كه روز پنجشنبه در پاسخ به ادعاهای مقتدا صدر مبنی اینكه 'مالكی قصد داشته حركت مردمی برای اصلاحات را به نفع خود مصادره كند و انتقام ناكامی اش را در رسیدن به سومین دوره نخست وزیری در 2014 بگیرد'، گفت كه 'برای كنترل و یا جهت دهی حركت اخیر نمایندگان در پارلمان هیچ تلاشی نكرده' و در عین حال اعتقاد دارد كه 'همه ابتكارها و فراخوان ها برای اصلاحات تاكنون بدون نتیجه بوده و تنها به تحریك مردم و نیروهای مخلص منجر شده است'.
شیخ احمد الصافی نماینده آیت الله سیستانی هم در مراسم چهارشنبه شب، ویژه رونمایی از ضریح جدید حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع)، اگر چه مستقیم اشاره ای نكرد، اما به گفته برخی ناظران ، ازصحبت هایش بوی امید نمی آمد.
وی پس از هفته ها سكوت مرجعیت درباره اوضاع جاری عراق كه ناظران سیاسی آن را قهر مرجعیت با سیاستمداران و متصدیان امر توصیف كرده اند، گفت ما خیلی فریاد زدیم و كسی گوش نكرد و انگار كه در خوابی عمیق فرو رفته اند و طنین صدایمان به خودمان برگشت.
الصافی ضمن اشاره به ظرفیت های بزرگ نیروی انسانی و ثروت های طبیعی در كشور كه دولتمردان نتوانسته اند از آن بهره بگیرند، گفت با این وصف نمی دانیم كه به كجا خواهیم رسید.
برخی گزارش ها نیز حاكی از آن است كه برخی جریان های سیاسی و احزاب و گروه های كوچك این روزها در خصوص گزینه انتخابات زودرس بحث هایی در شورای مركزی خود داشته اند.
با اینحال درباره گزینه انتخابات زودرس و اینكه تا چه حد می تواند در خروج كشور از بحران جاری سیاسی پر ابهام و غیر شفاف این كشور موثر باشد؟ ، به سختی بتوان بصورت محكم و صریح پیش بینی كرد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید