Performancing Metrics

دور دومی‌های اردبیل وارد گود شدند | اتاق خبر
کد خبر: 335916
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 13:09
در آستانه انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی، طیف‌های سیاسی و چهار نامزد راه یافته از دو حوزه انتخابیه استان اردبیل وارد قابت شده‌اند تا دو نامزد بلیط قطار به بهارستان را کسب کنند.

اتاق خبر: محمد میرزایی ناطق: در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۳۸ نامزد در ۲۱ استان برای تصاحب ۶۹ کرسی مجلس در ۱۰ اردیبهشت‌ماه به رقابت خواهند پرداخت که از این تعداد دو کرسی مربوط به دو حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین و حوزه پارس آباد و بیله سوار است.

استان اردبیل با داشتن پنج حوزه انتخابیه هفت کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که از این تعداد تکلیف پنج منتخب در چهار حوزه انتخابی در دور اول مشخص و رقابت برای ورود دو منتخب دیگر در دو حوزه به دور دوم کشیده شد .

برای ترسیم وضعیت فعلی و شرایط انتخابات دور دوم در دو حوزه انتخابی این استان باید به عقب برگردیم و پرونده انتخابات مجلس دهم را از زمانی دورتر بررسی کنیم.

انتخابات استان اردبیل در ابتدا با ۲۰۵ نامزد کلید خورد اما با انصراف ۵۲ نفر از نامزدها و همچنین رد صلاحیت ۵۵ نفر در مراحل مختلف در نهایت ۹۸ نفر در میدان رقابت باقی ماندند.

از این تعداد ۴۳ نفر در حوزه انتخابیه اردبیل، نمین، نیر و سرعین، ۲۰ نفر در حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار، ۱۶ نفر در حوزه انتخابیه خلخال و کوثر، ۱۳ نفر در مشگین شهر و ۷ نفر در حوزه انتخابیه گرمی مغان، در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد بودند.

رقابت ها در این دوره فشرده و در حالی با حضور طیف های مختلف در اوج هیجان سیاسی و اجتماعی پیگیری می شد که تنها هفت نماینده می توانستند در مجلس اسلامی به کرسی نمایندگی تکیه بزنند.

در نهایت نتیجه نهایی انتخابات در پنج حوزه استان اعلام شد، براین اساس از حوزه انتخابیه اردبیل، نمین، نیر و سرعین که دارای سه نماینده در مجلس است، صدیف بدری و رضا کریمی با کسب حداکثر آرا به مجلس شورای اسلامی راه یافتند. محمد فیضی و سیدکاظم موسوی نیز دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در این حوزه بودند تا این دور دوم یکی از این نامزدها به صندلی سبز برسد.

در حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار نیز انتخابات به دور دوم کشیده شد، ایرج بیگدلو و شکور پورحسین شقلان به دلیل عدم کسب حدنصاب لازم، نامزدهای راه یافته به دور دوم هستند تا در رقابت دور دوم تنها یک نماینده از این حوزه به مجلس راه یابد.

در حوزه انتخابیه مشگین شهر نیز ولی ملکی به عنوان نماینده منتخب مردم به مجلس شورای اسلامی راه یافت. در حوزه انتخابیه گرمی، سیدحمایت میرزاده با کسب بیشترین آرا منتخب این شهرستان در مجلس شورای اسلامی شد. بشیر خالقی نیز از حوزه انتخابیه خلخال و کوثر به عنوان تنها نماینده این حوزه به مجلس شورای اسلامی رسید.

مشارکت طیف‌ها و گروه‌های سیاسی

در مجموع حدود ۹۹۸ هزار نفر در این استان واجد شرایط رای دادن بودند که با مشارکت گسترده مردم در تمام حوزه ها میزان مشارکت بین ۷۰ تا ۸۰ درصد اعلام شد.  

بی شک در دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی رقابت به لحاظ حضور طیف های سیاسی مختلف اعم از اصولگراها، اصلاح طلبان، حزب تازه تاسیس اعتدال و نامزدهای مستقل و نیز به لحاظ فضا و شرایط سیاسی کشور داغ بود و رقابت های بسیار نزدیک و شدیدی را در آن شاهد بودیم که این امر به حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای منتج شد.

در این بین اصولگراها که با تمام توان در رقابت انتخاباتی چه در دور اول و چه در دور دوم شرکت کرده اند چهره های مختلفی را در اردبیل و سایر حوزه معرفی کردند و توانستند در دور اول دو نامزد خود را به مجلس و دو نامزد دیگر را به دور دوم برسانند.

صدیف بدری و بشیر خالقی نامزدهای مورد حمایت این طیف بودند که به ترتیب از حوزه های انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین و حوزه خلخال و کوثر در دور اول به مجلس راه یافتند و سیدکاظم موسوی و ایرج بیگدلو نیز نامزدهایی هستند که منتسب به طیف اصولگرا در دور دوم از حوزه انتخابیه اردبیل و حوزه پارس آباد و بیله سوار به رقابت خواهند پرداخت.

در مقابل به نظر می رسد که اصلاح طلبان در این انتخابات کاملا تحت تاثیر حزب تازه تاسیس اعتدال و توسعه بوده و در دور اول انتخابات از لیست متشکل از چهره های جدید و نیروهای جوان این حزب حمایت کرده و در دور دوم این روند را ادامه می دهند. این طیف البته با بهره گیری از شرایط و جو سیاسی کشور و دولت یازدهم در دور اول دو نامزد خود را به مجلس فرستاد و یک نامزد را برای دور دوم دارند.

رضا کریمی از حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین و سیدحمایت میرزاده از حوزه انتخابیه گرمی دو نامزد منتسب به اصلاح طلبان و لیست اعتدال و امید بودند که در همان دور اول به مجلس رفتند. این طیف برای دور دوم محمد فیضی را از حوزه انتخابیه اردبیل دارد.

البته گفته می شود طیف اصلاح طلبان و حزب اعتدال و امید حمایت خود را از شکور پورحسین شقلان دیگر نامزد راه یافته به دور دوم از حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار اعلام کرده اند، این نامزد در دور اول به عنوان نامزد مستقل شناخته می شد.

رقابت سخت نامزدها در دور دوم

اما بررسی آماری نامزدهای رقابت کننده در دور دوم نشان می دهد که در این دور شاهد رقابت بسیار نزدیک و سختی بین داوطلبان، طیف ها و گروه های سیاسی استان خواهیم بود.

در حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین رقابت بین محمد فیضی و سیدکاظم موسوی در حالی تنور انتخابات دهم را گرم نگه داشته که این دو در دور اول به ترتیب بیش از ۶۰ هزار و ۵۵ هزار رای کسب کرده بودند.

سید کاظم موسوی را که در دور هشتم مجلس نماینده مردم اردبیل بود، باید باتجربه ترین نامزد دور دوم خطاب کرد چراکه وی تاکنون سه بار در رقابت های انتخاباتی حضور یافته و هر سه بار به دور دوم رسیده است.

وی در انتخابات مجلس هشتم در اولین حضور به دور دوم رسید و این مرحله توانست رقیب سرشناس خود حسن نوعی اقدم را شکست داده و به مجلس راه یابد. چهار سال بعد وی در انتخابات مجلس نهم بار دیگر به دور دوم رفت اما در این دور قافیه را به مصطفی افضلی فرد باخت. در انتخابات مجلس دهم نیز او به دور دوم رفته و منتظر رقابت با محمد فیضی و نتیجه انتخابات است.

این نامزد پس از نمایندگی مردم اردبیل در دور هشتم در سمت های مختلف از جمله کارشناس ارشد سازمان بازرسی کشور، مشاور وزیر دادگستری، رئیس کمیته اجتماعی وزرا دولت و... فعالیت داشته است. وی مورد حمایت طیف های مختلف اصولگرایی است.

رقیب وی اما محمد فیضی است، جوان ترین نامزد دور دوم که متولد ۱۳۶۰ در اردبيل بوده و دارای مدرک دکترا است. این نامزد انتخاباتی و مورد حمایت حزب اعتدال و امید پیش از این به شورای شهر اردبیل در دور چهارم راه یافت و پس از حدود دو سال به دلیل شرکت در انتخابات از شورا استعفا داد.

وی پیش از این نیز به عنوان مدرس دانشگاه های اردبیل و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی فعالیت کرده است.

کارشناسان سیاسی و انتخاباتی استان اردبیل رقابت و آرا نزدیکی را برای این نامزد پیش بینی می کنند و تاکید دارند که مشارکت گسترده مردم اردبیل در دور اول اگر در دور دوم نیز رقم بخورد بی شک نزدیکترین آرا را همچون دور اول برای این نامزدها باید پیش بینی کرد.

اما در حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار دو نامزد اصولگرا و مستقل متمایل به اصلاح طلبی رقابت خواهند کرد. رقابتی که با توجه به آرا کسب شده این دو نفر در دور اول بسیار سخت و غیرقابل پیش بینی خواهد بود.

ایرج بیگدلو و شکور پورحسین شقلان از مجموع ۱۲۷ هزار و ۸۰۰ رای ماخوذه در دور اول و از دو شهرستان پارس آباد و بیله سوار به ترتیب بالغ بر ۲۱ هزار و ۱۷ هزار رای به دست آورده بودند. آرایی که به حدنصاب نرسید تا انتخابات این حوزه را به دور دوم بکشاند، در این مرحله هر کدام می توانند امیدوار باشند که بیشترین آرا مردمی را به نفع خود اخذ کنند.

از بین این دو نامزد ایرج بیگدلو که بنوعی غیربومی استان هم شناخته می شود، به دلیل تصدی معاونت استانداری اردبیل چهره شناخته شده تری در سطح استان دارد، وی البته با تصدی سمت فرمانداری پارس آباد در این شهرستان نیز برای خود چهره شناخته شده ای رقم زد.

وی که متولد ۱۳۵۰ در استان زنجان بوده دارای مدرک تحصیلی لیسانس عمران و فوق لیسانس مدیریت شهری از دانشگاه تهران است. معاون استاندار اردبیل، فرماندار شهرستان پردیس استان البرز و فرماندار شهرستان پارس آباد از جمله سوابق اجرایی وی محسوب می شود.

شکور پورحسین شقلان نیز که کمتر کسی فکر می کرد به دور دوم راه یابد، متولد پارس آباد بوده و دارای مدرک دکترای حقوق از دانشگاه شهید بهشتی تهران است. بی شک این نامزد با اخذ بیش از ۱۷ هزار رای در دور اول چهره موفقی در انتخابات داشته و حالا با حمایت اصلاح طلبان امیدوار است که در دور دوم به مجلس راه یابد.  

قاضی ویژه مبارزه با زمین خواری کل کشور، قاضی نمونه کشوری، مدیرکل امور حقوقی وزارت مسکن و شهرسازی و... از سمت ها و سوابق این نامزد انتخاباتی از حوزه انتخابیه شهرستان های پارس آباد و بیله سوار است.

پیش بینی مشارکت گسترده مردم در دور دوم انتخابات

رقابت های رسمی و تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس دهم در دور دوم از چهارشنبه کلید خورده و نامزدها آخرین تلاش های خود را برای رسیدن به قطار بهارستان صرف می کنند، در این بین باز هم همانند دور اول طیف ها و گروه های سیاسی که از مدتها کار خود را با تمرکز به لیست واحد تداوم بخشیده بودند، در حال رایزنی و تقویت نامزدهای خود هستند.

چراکه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان اردبیل نشان داد که مردم با شور و شعور و بویژه بلوغ سیاسی در انتخابات حاضر و به خوبی شعارها، وعده ها و عملکرد نامزدها و نمایندگان خود را می شناسند و به آن پاسخ در خور می دهند.

همچنین رای آوری خوب لیست ها و طیف های سیاسی برخلاف دوره های قبلی بیشتر به چشم خورده و امیدوار کننده بود، ضمن اینکه مشخص کرد که دیگر زمان اتکا به آرا قومی و طایفه ای در این استان به سر آمده و کم کم شیوه رای دهی از سوی مردم در حال تغییر است.

براین اساس امروز طیف های سیاسی نقش ویژه در کسب نتیجه آرا مردمی بازی می کنند، با توجه به این اهمیت همچون دور اول اصولگرایان برای دور دوم زودتر از گروه های دیگر به تجمیع رسیدند و لیست خود را با حمایت از دو نامزد در دو حوزه انتخابیه نشان دادند.

در این زمینه کارشناسان مسایل سیاسی اتفاق نظر دارند که نتیجه انتخابات اردبیل و پارس آّباد به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبوده و می تواند آرا مردم به نامزدهای دور دوم، شرایط یکسان در پیروزی های دور اول بین دو رقیب دیرینه انتخابات یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان در این استان تغییر دهد و یا همچنان این شرایط را به صورت مساوی پیش ببرد.

همچنین با توجه به وجود شور و شوق و هیجانات سیاسی در کشور و مترصد آن در استان اردبیل بویژه نزدیک بودن رقابت نامزدها در دور اول، می توان انتظار داشت که تنور انتخابات در دور دوم نیز گرم خواهد بود که براساس آن پیش بینی مشارکت گسترده مردمی در این دو حوزه دور از ذهن نیست.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید