Performancing Metrics

رهاسازی 700 میلیون مترمكعب آب سدها برای احیای دریاچه ارومیه | اتاق خبر
کد خبر: 335917
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 13:14
مدیر‌عامل شركت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: از محل ذخایر آب سدهای استان در سال زراعی جاری (مهر 94 تاكنون) افزون بر 700 میلیون متر مكعب آب برای احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

اتاق خبر - كیومرث دانشجو روز شنبه در نشست جنبی ستاد احیای دریاچه ارومیه در فرمانداری نقده ، افزود: رهاسازی این میزان آب براثر بارش‌های اخیر و پرآب شدن رودخانه‌ها، جاری شدن سیلاب‌ها و سرریز شدن بخش عمده ای از سدها صورت گرفته است.
وی عزم دولت تدبیر و امید برای احیای دریاچه ارومیه را بسیار جدی دانست و اظهار كرد: با تشكیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و تشكیل جلسات متعدد كارشناسی، مصوبات این ستاد در میان دستگاه‌های اجرایی حوزه ها ابلاغ شده و در حال اجراست.
دانشجو گفت: بیشترین آب ورودی به دریاچه ارومیه از حوضه آذربایجان غربی و از رودخانه‌های گدارچای، زرینه رود و سیمینه رود، نازلو و باراندوز است.
وی ادامه داد: در سال آبی جاری 320 میلیمتر در سطح استان بارش ثبت شده كه نسبت به متوسط بارش بلند مدت كه 250 میلیمتر می باشد، بارش در سال آبی جاری در استان چشمگیر بوده و نسبت به مشابه سال گذشته 18 میلیمتر افزایش را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینكه 90 كیلومتر از رودخانه های مهم استان توسط شركت آب منطقه ای لایروبی شده است، نقش مجموع این اقدامات در رسیدن آب رودخانه های استان به پیكره اصلی دریاچه ارومیه را مهم دانست.
وی گفت: مخازن سدهای استان نیز به رغم رهاسازی 700 میلیون متر مكعب آب از افزایش هشت درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده و هم اكنون حجم ذخایر آن‌ها به یك میلیارد و 560 میلیون متر مكعب رسیده است.
وی ایجاد 80 اكیپ گشت و بازرسی در سطح استان، نصب كنتورهای هوشمند آب و برق، جلوگیری از حفر چاه های‌ غیرمجاز، انسداد چاه های غیرمجاز، جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی از رودخانه‌ها و همچنین برقی كردن چاه‌ها را از جمله اقدامات اصلی این شركت در راستای احیای دریاچه ارومیه ذكر كرد.
فرماندار نقده نیز در این جلسه گفت: با تلاش و برنامه ریزی مسئولان و فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه و علمی آب در منطقه، شاهد استقبال كشاورزان از برنامه های مصرف بهینه آب و صرفه جویی در مصرف آن هستیم كه جهت احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از ایجاد بحران زیست محیطی بسیار مهم و ضروری است.
مرتضی فرامرزی ادامه داد: امروز خود كشاروزان در راستای استفاده بهینه از آب در جهت احیای دریاچه ارومیه تلاش می كنند كه این امر خود دستاورد بزرگی برای مسئولان است.
وی گفت: در همین راستا كشت محصولات كم آب بر و اصلاح الگوی كشت نیز كه از سیاست های اصلی مسئولان در منطقه به شمار می رود، با استقبال خوب كشاروزان مواجه شده است.
وی افزود: در سال گذشته 26 حلقه چاه بدون پروانه در منطقه در راستای اصلاح الگوی مصرف بسته شد و فرهنگ استفاده از چاه های تجمیعی و آبیاری تحت فشار با حمایت دولت تدبیر و امید در بین كشاورزان از رواج خوبی برخوردار شده است.
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است كه در 20 سال گذشته با بحران شدید كم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 كیلومتری آن در اوایل پاییز پارسال تنها حدود 10 درصد باقی مانده بود.
پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مكعب نیز رسیده بود.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
امسال روند خشكی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.
ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه فعالیت هایی را آغاز كرده است.

ایرنا

94110

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید