Performancing Metrics

رقابت در بزرگترین حوزه انتخابیه کشور | اتاق خبر
کد خبر: 335919
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 13:25
رقابت انتخاباتی در بزرگترین حوزه انتخابیه کشور در استان یزد همزمان با سایر نقاط کشور آغاز شده و دو کاندیدا برای تصدی یک کرسی نمایندگی مجلس وارد گود رقابت شده‌اند.

اتاق خبر: نیره شفیعی‌پور: پس از اینکه انتخابات مجلس دهم در هفتم اسفندماه سال گذشته در یزد با کمترین حاشیه و مشکل برگزار شد، نتایج انتخابات حاکی از آن بود که رقابت در یکی از چهار حوزه انتخابیه استان یزد به دور دوم کشیده می‌شود.

استان یزد با ۱۰ شهرستان، چهار کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که تکیه سه نماینده بر کرسی مجلس قطعی شد و یک کاندیدای دیگر باید برای کسب آرای بیشتر و راهیابی به بهارستان، تلاش کند.

در حالی که محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان، سیدابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و اشکذر و کمال دهقانی نماینده تفت و میبد شد، حوزه انتخابیه مهریز شامل شهرستان‌های ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز بلاتکلیف ماند و رقابت میان دو کاندیدایی که آرای بیشتری در این حوزه کسب کردند، راهی دور دوم شدند.

یک کاندیدا، محمدرضا بابایی است، مردی که زمانی از او به عنوان مرد شماره یک صنعت و اقتصاد استان یزد می‌شد و بیش از هشت سال معاون برنامه‌ریزی دو استاندار بود و سال گذشته برای شرکت در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا کرد.

معرفی دو کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مهریز

محمدرضا بابایی که متولد سال ۱۳۴۵ است، در دوران نوجوانی و زمانی که در دبیرستان تحصیل می‌کرد، به جبهه‌های جنگ تحمیلی رفت و در عملیات رمضان مجروح شد و به اسارت دشمن درآمد و یکی دیگر از افتخارات او، حافظ قرآن بودنش است.

کاندیدای دیگر نیز محمدرضا صباغیان نام دارد و متولد سال ۱۳۴۷ و دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی است.

شغل اصلی او دبیری آموزش و پرورش است و بیشتر فعالیت‌هایش منحصر به شهرستان بافق بوده اما مدتی نیز مسئولیت مدیرکلی پدافند غیرعامل استانداری یزد را داشته است.

محمدرضا بابایی در دور اول در لیست اصولگرایان قرار گرفت و توسط این گروه سیاسی حمایت شد و محمدرضا صباغیان نیز در دور اول در فهرست مستقل‌ها قرار گرفت اما در این دوره اخباری از حمایت اصلاح‌‌طلبان از وی منتشر شد که تایید و تکذیب‌هایی به دنبال داشت و هنوز موضع قطعی این کاندیدا مشخص نیست.

یک کاندیدا اصولگرا و یک کاندیدا تا کنون مستقل

از آنجا که یزد به نحوی مهد اصلاح‌طلبان است، به نظر می‌رسد اگر صباغیان در فهرست اصلاح‌‌‌طلبان قرار گیرد، شانس بیشتری برای برد در این انتخابات دارد.

واقعیت در این حوزه انتخابیه، منطقه‌گرایی و محله‌گرایی مردم است و این امر حساسیت این منطقه را بالا برده است.

در این دوره از انتخابات مردم در شهرستان‌های ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز پای صندوق‌های رای خواهند آمد و نماینده مورد نظر خود را از میان این دو کاندیدا انتخاب خواهند کرد، کاندیداهایی که یکی از آنها مهریزی و دیگری بافقی است.

محمدرضا بابایی در شهرستان مهریز اقبال خوبی دارد و به نظر می‌رسد بالای ۸۰ درصد آرای مهریز متعلق به بابایی باشد و همین وضعیت در شهرستان بافق برای محمدرضا صباغیان وجود دارد.

وضعیت آرا کاندیداهای حوزه انتخابیه مهریز قابل پیش‌بینی نیست

اما وضعیت این دو کاندیدا در شهرستان‌های ابرکوه، بهاباد و خاتم اندکی متفاوت است و قابل پیش‌بینی نیست.

برخی تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند از آنجا که محمدرضا بابایی معاون استاندار یزد در دولت نهم و دهم بوده و استاندار آن زمان یزد نیز اهل ابرکوه است، آرای مردم ابرکوه نیز بیشتر به سمت بابایی متمایل است.

تحلیل‌گران همچنین در مورد بهابادی‌ها نیز بر این باورند که بهاباد و بافق مشترکات بسیاری دارند و از آنجا که این دو شهرستان چند سالی است از یکدیگر جدا شده‌اند، آرا بهابادی‌ها بیشتر به سمت صباغیان است.

در مورد شهرستان خاتم نیز به نظر می‌رسد از آنجا که اغلب خاتمی‌ها با بابایی آشنایی بیشتری دارند و از سوابق او طی هشت سال آگاهند، بیشتر به سمت وی متمایل هستند.

در هر حال پیش‌بینی در این حوزه انتخابیه کار بسیار دشواری است و نمی‌توان به تحلیل درستی رسید ضمن اینکه علاوه بر محله‌‌گرایی و سوابق، موضوع گرایش‌های سیاسی نیز مطرح است.

باید دید افراد واجد شرایطی که در این پنج شهرستان پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند، کدامیک از این دو کاندیدا را راهی مجلس می‌کنند.

نیمی از شهرستان‌های استان یزد درگیر انتخابات دور دوم هستند

رئیس ستاد انتخابات استان یزد در مورد انتخابات در حوزه انتخابیه مهریز گفت: حوزه انتخابیه مهریز با پنج شهرستان، نیمی از شهرستان‌های استان را درگیر برگزاری انتخابات می‌کند.

محمدعلی طالبی عنوان کرد: بیش از ۱۲۱ هزار نفر در این حوزه انتخابیه واجد شرایط رای دادن هستند که البته باید به آمار آنها، افرادی که از هشتم اسفندماه ۱۸ ساله و واجد شرایط رای دادن شده‌اند را نیز اضافه کرد.

وی افزود: بر این اساس، علاوه بر ۱۲۱ هزار و ۲۹۳ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات در دور اول، متولدان هشتم اسفندماه ۷۶ تا دهم اردیبهشت‌ماه ۷۷ نیز واجد شرایط رای دادن خواهند بود.

طالبی یادآور شد: ۱۹۳ شعبه برای اخذ رای در این شهرستان‌ها در نظر گرفته شده که از این تعداد ۱۰۲ شعبه شهری و ۹۱ شعبه روستایی است و ۱۳۳ شعبه ثابت و ۶۰ شعبه نیز سیار است.

وی عنوان کرد: ۲۱ شعبه نیز در این شهرستان‌ها ویژه خواهران در نظر گرفته شده و زنان تقریبا نیمی از افراد واجد شرایط رای دادن در این حوزه را شامل می‌شوند.

احتمال آرا بیشتر نسبت به آمار افراد واجد شرایط در حوزه انتخابیه مهریز

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد خاطرنشان کرد: شعبه‌های اخذ رای دقیقا همان شعبه‌های دور اول است و مردم می‌توانند برای انداختن آرا خود به صندوق، به همان شعب قبلی مراجعه کنند.

البته به نظر می‌رسد در این حوزه انتخابیه، آمار شرکت‌کنندگان بیشتر از افراد واجد شرایط رای دادن باشد زیرا بر اساس قانون، علاوه بر افرادی که در دور اول، مهر حوزه انتخابیه مهریز، خاتم، ابرکوه، بافق و بهاباد در شناسنامه آنها درج شده، افرادی که در دور اول در انتخابات شرکت نکرده‌اند نیز می‌توانند در این حوزه آرا خود را به صندوق بیاندازند.

اما باز هم طبق قانون، حضور سازمان یافته این افراد خلاف قانون است و افرادی که در دور اول رای نداده‌اند، اگر در روز دهم اردیبهشت‌ماه در این حوزه انتخابیه باشند و بتوانند رای دهند، حضور آنها بلامانع است.

با توجه به اینکه حساسیت در این حوزه انتخابیه بالا است، رقابت انتخاباتی سختی میان دو کاندیدای راه یافته به دور دوم آغاز شده و آنها را وارد گود رقابتی نفس‌گیری کرده است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید