Performancing Metrics

نمایندگان سابق تهران بعد از اتمام دوران نمایندگی چه می‌کنند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 335992
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 18:56
سی نماینده لیست امید تهران وارد مجلس شدند تا تغییری اساسی در ترکیب نمایندگان تهران رقم بخورد، اما نمایندگان سابق تهران چه افرادی هستند؟ حال که امکان حضور در صندلی‌های سبز پارلمان را ندارند در کدام مسئولیت به کارهای خود ادامه خواهند داد؟

اتاق خبر: از میان سی نماینده مجلس نهم، تنها علی مطهری و علیرضا محجوب توانستند دوران نمایندگی خود را در مجلس تمدید کنند و بیست و هشت نماینده دیگر امکان نشستن بر صندلی‌های پارلمان را پیدا نکردند؛ در بخش اول این گزارش وضعیت احتمالی تعدادی از نمایندگان مجلس که در دوره بعد پارلمان حضور ندارند، بررسی می‌شود:

احمد توکلی

ژنرال اقتصادی مجلس هفتم و هشتم و نهم، یک بار در دور دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و یک بار در دور دوم ریاست جمهوری احساس تکلیف کرده و نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، اما در این سال‌ها با ظهور احمدی‌نژاد به مرور از آن ایده فاصله گرفت. در سایت الف انتقادهای زیادی را به رئیس‌جمهور اصولگرا وارد کرد. توکلی احتمالا بعد از پایان دوران نمایندگی فرصت بیشتری را برای سایت الف و استادی دانشگاه می‌گذارد و بعید نیست یکی از گزینه‌های اولیه اصولگرایان برای رقابت با روحانی باشد

علیرضا زاکانی

رئیس سابق بسیج دانشجویی بعید است بعد از یک دهه حضور در مجلس بار دیگر به سپاه بازگردد و احتمالا سعی خواهد کرد با سخنرانی‌های بیشتر مسئولیت بالاتری برای خود دست و پا کند.

زاکانی سال ۹۲ یکی از چهل چهره اصولگرایی بود که سودای ریاست جمهوری داشت اما در ‌‌نهایت رد صلاحیت شد تا به حمایت از حدادعادل بپردازد؛ حمایتی که نتیجه آن، دست بالای زاکانی در بستن لیست ناکام اصولگرایان بود.

زاکانی از جمله مدیران سایت جهان‌نیوز محسوب می‌شود و احتمالا به دعوت بسیج دانشجویی سخنران برنامه‌های دانشگاهی شود. گفته می‌شود زاکانی تلاش زیادی کرد تا در صداوسیما مسئولیت بگیرد، اما در این امر ناکام ماند و بعد از آن انتقادهای تندی علیه صداوسیما در جهان‌نیوز منتشر شد.

بذرپاش

مهرداد بذرپاش یکی از مغموم‌ترین نمایندگانی است که باید با خانه ملت وداع کند. بذرپاش که با حمایت احمدی‌نژاد یکی از مدیران جوان شد که در این سال‌ها در مسئولیت‌هایی مثل معاونت رئیس جمهور و رئیس کارخانه سایپا داشته است.

او در انتخابات هیئت رئیسه مجلس نیز حاضر شد و منشی هیئت رئیسه شد. در انتخابات مجلس مهرداد بذرپاش به تنهایی بیشتر از همه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تبلیغ کرد و شاید سودای مسئولیتی بالا‌تر در مجلس را در سر می‌پروراند. بعد از شکست اصولگرایان روزنامه وطن امروز، رکورددار بیشترین هجمه به مردم تهران بود.

بذرپاش مسئولیت‌های دست چندمی در رسانه ملی دارد، مسئولیت‌هایی که بعید است او را ارضا کند.

محمدرضا باهنر

از روزی که باهنر برای مجلس ثبت نام نکرد، این شایعه پیچید که نایب رئیس مجلس و این سناتور کرمانی چشم به صندلی روحانی دوخته است. باهنر چپ و راست این شایعه را تکذیب کرد و اصرار کرد برنامه‌ای برای ریاست جمهوری ندارد.

باهنر هر چند رای حزبی فراوانی دارد، اما آرای مردمی برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری ندارد با این حال تجربه سال‌ها سیاست‌ورزی به او آموخته است ورود زودهنگام به عرصه انتخابات موجب خواهد شد موج تخریب نیز علیه او شروع شود. بعید نیست در ایام منتهی به عید ۹۶، شاهد حضور محمدرضا باهنر در رقابت‌های ریاست جمهوری باشیم.

حدادعادل

هفته گذشته عادل فردوسی‌پور وقتی از بازی پرسپولیس و استقلال سخن می‌گفت، اشاره‌ای به واژه شهرآورد کرد و گفت این واژه جایگزین خوبی برای «دربی» نیست. کمتر کسی در آن برنامه به یاد داشت که شب یلدا حدادعادل به خندوانه آمده بود و از ادبیات اهانت‌آمیزی برای کسانی که واژه‌های او را مسخره می‌کنند استفاده کرده بود. همان شب حضور ظریف در برنامه نود با این بهانه که نشان دادن وزیر خارجه موجب موفقیت‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات خواهد شد، سانسور شد، با اینهمه شوخی‌های حداد عادل کارساز نشد و تبلیغ صداوسیما هم نتوانست آقای واژه‌ساز را راهی پارلمان دهم کند.

حال او به فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و بنیاد سعدی و چند جای دیگر بازخواهد گشت تا باز در این نهاد واژه‌ساز خدمت کند.

حداد عادل در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در حالی انصراف داد که در بعضی نظرسنجی‌ها تنها یک درصد رای داشت.

حداد عادل هیچوقت یک سیاستمدار تمام‌عیار نبود. او در انتخابات مجلس هفتم در لیست اصولگرایان و کارگزاران به صورت مشترک قرار داشت و با حرف و حدیث فراوان وارد مجلس شد و چون تنها نماینده اصولگرای تهران بود به ریاست فراکسیون اصولگرایان رسید. در مجلس بعدی به ریاست مجلس رسید، اما اصولگرایان با وارد کردن لاریجانی او را بر حداد ترجیح دادند و بعید است در انتخابات بعدی حدادعادل را به عنوان سرلیست اصولگرایان ببینیم.

حمید رسایی

رئیس اداره ارشاد قم در دولت احمدی‌نژاد، شانس ردصلاحیت شدن در شورای نگهبان را داشت تا توسط مردم تهران ردصلاحیت نشود. حمید رسایی هم مثل زاکانی و توکلی رسانه دارد و هفته نامه نه دی را منتشر می‌کند.

با توجه به اختلاف نظر علی جنتی و رسایی بعید است به وزارت ارشاد بازگردد، اما ممکن است یکی از نهادهای تبلیغی فرهنگی مثل سازمان تبلیغات اسلامی مقصد بعدی رسایی باشد.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید