Performancing Metrics

منار جنبان؛ بنایی با معماری شگفت انگیز | اتاق خبر
کد خبر: 336021
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 21:29
منارجنبان از عمارت‌های حیرت‌انگیز ایران کهن است. این اثر تاریخی در دوران ایلخانی و در زمان حکومت اولجایتو ساخته شده است. این عمارت در سال ۱۳۲۱ به ثبت ملی رسید.

اتاق خبر: گفته می‌شود در کشور ایران، بعضی از مناره‌ها با وجود استحکام بالایی که دارند، در جای خود تکان می‌خورند و به همین دلیل به آن‌ها منارجنبان می‌گویند. یکی از این مناره‌های جذاب و دیدنی، منارجنبان‌ ساخته شده در شهر اصفهان است. به نظر می‌رسد این بنا در سال‌های دور، در دهکده‌ای به نام کارلادان که فاصله‌ی زیای با شهر داشته، ساخته شده است. ولی اکنون، این عمارت، پیرامون منطقه‌ای به نام نصرآباد، قرار دارد. این اثر تاریخی، بخشی از شهر اصفهان به حساب می‌آید که استادان و کاشی‌کاران ماهر و چیره‌دست آن زمان، با کاشی‌هایی ستاره‌ای شکل به رنگ لاجوردی و کثیرالاضلاع به رنگ فیروزه‌ای، آن را مزین کرده‌اند.

جغرافیای منار جنبان اصفهان

 

منارجنبان اصفهان، در استان اصفهان، شهرستان اصفهان و در حدود کیلومتر ۶ جاده این شهرستان به طرف نجف‌آباد، قسمت راست جاده، ساخته شده است. پیرامون این عمارت، بنای تاریخی‌ دیگری بنام آتشگاه وجود دارد.


تاریخچه‌ی منارجنبان اصفهان

براساس مدارک موجود، منار‌جنبان اصفهان در دوران فرمانروایی فردی بنام محمد خدابنده اولجایتو، در شهر اصفهان ساخته شده که قبر عمو عبدالله‌بن‌محمود صقلابی، یکی از عارفان خداپرست و معروف آن زمان، در این اثر تاریخی وجود دارد. نام دیگر این آرامگاه، شیخ امیرعبدالله است. عددی که روی سنگ مقبره عمو عبدالله حک شده، ۷۱۶ است که طبق کاوش معماران و باستان‌شناسان و براساس مدارک به جای مانده، این عدد نشان‌دهنده‌ی سال ساخت آرامگاه اوست.

منار جنبان

منار جنبان

معماری منارجنبان اصفهان

همانگونه که پیش‌تر توضیح داده شد، در منار‌جنبان اصفهان، فردی به نام عمو عبدالله کارلادانی به خاک سپرده شده است و ایوان آرامگاه او از سطح زمین، ۱۰ متر ارتفاع دارد و ۲ مناره در این اثر تاریخی تعبیه شده که هر کدام از مناره‌ها ۹ متر عرض و ارتفاعی بالغ بر ۱۷ متر دارند. راهرویی با پله‌هایی مارپیچ در منار‌جنبان اصفهان وجود دارد که به پشت ‌بام و مناره‌های این عمارت کهن، وصل شده است و می‌توان وارد آن‌ها شد. در حقیقت، تنها چیزی که باعث شده این عمارت، با ۹ متر عرض و مناره‌هایی با قامت ۱۷ متر، شهرت جهانی پیدا کند، تکان خوردن این مناره‌ها است. ویژگی منحصر به فرد این مناره‌ها این است که وقتی یکی از مناره‌ها، تکان داده می‌شود، مناره‌ی دیگر به همراه کل ساختمان نیز، دچار لرزش می‌شود. برخی از معماران و باستان‌شناسان بر این باورند که منارجنبان اصفهان، یکی دیگر از بناهایی است که تنها یک ایوان دارد و در دوران ایلخانی، طراحی و ساخته شده است. همچنین طبق مدارک موجود، این بنا به روش مغول ساخته شده اما ساختمان مناره‌ها حاکی از آن است که آن ها را در سال‌های آخر حکومت صفویان، به ایوان متصل کردند.

منار جنبان

به نظر می‌رسد معماران و مهندسان زیادی، سال‌های سال برای کشف حرکت این مناره‌ها تحقیقات زیادی انجام داده‌اند. می‌توان گفت هنوز بسیاری از آن‌ها راز به حرکت درآمدن این مناره‌های جذاب را کشف نکرده‌اند. ظاهرا، منارجنبان اصفهان، تنها عمارت ساخته شده در جهان نیست که از این مزیت برخوردار است. در کشورهایی مانند عربستان و عراق هم آثار تاریخی پیدا شده است که در جای خود، به حرکت درمی‌آیند. اما براساس نظرات مهندسان علم فیزیک، دلیلی که می‌توان برای حرکت کردن مناره‌ها بیان کرد، نظریه‌‌‌ی دوپلر (کریستیان دوپلر، ریاضیدان و فیزیکدان اتریشی است) یا تشدید است. زیرا این مناره‌ها، به طور کل شبیه به هم هستند و وزن چندان سنگینی ندارند و زمانی که یکی از مناره‌ها تکان داده می‌شود، روی مناره‌ی دیگر هم خود به خود تاثیر گذاشته و باعث می‌شود آن یکی مناره هم در جای خود حرکت کند. به نظر می‌رسد افرادی که به کشورهای مختلف جهان رفته‌اند، از بناهای تاریخی و کهن دیدن کرده‌ و متوجه شده‌اند که این بناها مانند منارجنبان اصفهان، در جای خود حرکت می‌کنند. برخی از کارشناسان معماری و باستان‌شناسان معتقدند که منارجنبان اصفهان با دیگر مناره‌های ساخته شده، تفاوت داشته و چشم‌گیر و منحصر‌ به ‌فرد بودن این بنا به خاطر این است که علاوه بر تکان خوردن مناره‌ها، بخش‌های دیگر این عمارت کهن نیز به لرزه درمی‌آید.

منار جنبان

منار‌جنبان اصفهان، توسط هنرمندان باسلیقه‌ی آن زمان ساخته شده است. آنها از کاشی‌هایی به صورت کثیرالاضلاع فیروزه‌ای رنگ، استفاده کرده و همچنین با استفاده از کاشی‌هایی به رنگ لاجوردی که به صورت ستاره ۴ پر بودند، این بنا را مزین کرده‌اند. در واقع به نظر می‌رسد که شخصی بنام حمید شاهین‌پور، رییس کمیته‌ی پژوهشی انجمن فناوری‌های بومی کشور ایران، تصمیمی اتخاذ می‌کند که دلیل به حرکت درآمدن عمارت منارجنبان اصفهان را با استفاده از علم فیزیک بدست آورد. وی با استفاده از فرمول‌های سخت فیزیک و آزمایش‌هایی که در کارگاه خود انجام داد، به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرد. حمید شاهین‌پور اظهار داشت، زمانی که ۲ عدد نخ مثل هم با طول یکسان در اختیار داشته و قسمت پایانی آن دو را به نخی که افقی است، ببندیم، ۲ عدد آونگ پدید می‌آید. وقتی که ما یکی از نخ‌ها را حرکت دهیم، نخ دیگر نیز خود به خود به حرکت در می‌آید. سپس وی بیان کرد که اگر یکی از نخ‌ها را بلند‌تر از دیگری اختیار کنیم، زمانی که نخ بلند‌تر را تکان دهیم، نخ دیگر هیچ حرکتی نخواهد کرد. او در ادامه‌ی نتایج خود این را هم اضافه کرد که اگر وزن یکی از نخ‌هایی که انتخاب کردیم، بیشتر بود، باز هم با به حرکت درآوردن یکی از نخ‌ها، نخ دومی شروع به حرکت می‌کند. پس می‌توان گفت که تکان دادن یکی از مناره‌ها، روی مناره‌ی دیگر تاثیر گذاشته و باعث تحرک آن خواهد شد. جالب است بدانید که افراد زیادی نیز قبل از حمید شاهین‌پور درباره منارجنبان کار کرده‌اند ولی تا به حال هیچکدام آزمایشی در خصوص این موضوع اجرا نکرده بودند. او اذعان کرد که همه‌ی منارجنبان‌های تاریخی موجود در این جهان، مختص آداب و خصوصیات کشور ایران است. باستان‌شناسان معتقدند، همه‌ی مناره‌های ساخته شده در این جهان، در یک مدت زمان ۳۰ ساله، در دوران حکومت تیموریان، طراحی و تعبیه شده‌اند.

منارجنبان

منار‌جنبان اصفهان به سبب حرکت کردن مناره‌هایش معروف شده است. استادکاران و هنرمندان خوش‌سلیقه‌ی آن زمان، این بنا را با معماری خارق‌العاده‌ای ساخته‌اند که توجه خیلی از مهندسان و باستان‌شناسان داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. این بنای تاریخی، از دیگر عمارت‌های چشم‌گیری است که همه روزه شاهد بازدید جمع کثیری از مردم، بخصوص گردشگران خارجی است.

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید