Performancing Metrics

پول واحد براي توسعه مناسبات با مسكو | اتاق خبر
کد خبر: 336048
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 23:24
اسدالله عسگراولادي
امروز براي برخي كشورهاي منطقه پروازهاي گردشگري روزانه داير شده اما تجار براي فعاليت تجاري و صادراتي خود در روسيه از اين امكان بي‌بهره هستند

اتاق خبر- موضوع ارتقاي مناسبات تجاري بين تهران و مسكو، همواره از سوي همسايه شمالي مطرح مي‌شود اما برنامه عملياتي در اين زمينه وجود ندارد، در عين حال مشكلات بانكي ناشي از تحريم‌ها، در واقع مانع جدي بر سر راه تجارت دو كشور محسوب مي‌شود.

در راستاي توسعه تجارت ايران و روسيه، پيشنهاد جايگزين كردن روبل و ريال به جاي دلار در مناسبات تجاري بين ايران و روسيه مطرح شده است؛ چرا كه روبل به عنوان پول روسيه با كاهش ارزش مواجه شده و خريداران كالا در اين كشور مايلند كه با پول خود معامله داشته باشند و پيشنهاد تنظيم قرارداد دوجانبه براي ريال و روبل مطرح شده اما تاكنون اين پيشنهاد شكل اجرايي به خود نگرفته است. از سوي ديگر، مساله حمل‌ونقل همواره به عنوان مشكل مهم در تجارت ايران و روسيه نقش‌آفرين بوده و سخن تجار كشور حاكي است كه حمل‌ونقل ريلي امروز در خدمت تجارت قرار ندارد و اميدواريم كه در شرايط پساتحريم، در اين بخش‌ها برنامه‌ريزي دقيقي صورت گيرد.

در اين زمينه البته، امروز براي برخي كشورهاي منطقه پروازهاي گردشگري روزانه داير شده اما تجار براي فعاليت تجاري و صادراتي خود در روسيه از اين امكان بي‌بهره هستند. از سوي ديگر، تعرفه سنگين روسيه بر واردات كالاهاي كشورمان، مانع از توسعه مناسبات بين دو كشور مي‌شود و اين درحالي است كه اين تعرفه براي كالاهاي برخي كشورهاي همسايه اين كشور (مشترك‌المنافع) بين صفر تا 5درصد اعلام شده است. همچنين شرايط همكاري‌هاي تجاري با تعرفه پنج تا 20درصدي براي كالاي ايراني وارداتي به اين كشور، مطلوب نيست و تجار ايراني بايد از راه‌هاي غيرمتعارف اين مشكل را برطرف سازند. براساس آمار، ميزان تراز تجاري ايران و روسيه در سال گذشته حدود 923ميليون دلار بوده كه تنها حدود 291ميليون دلار آن، صادرات از ايران به روسيه بوده است.

رييس اتاق مشترك ايران و روسيه
94106 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید