Performancing Metrics

آیا آزاد سازی قیمت خودرو به نفع مردم است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 336058
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 13:35
یک نماینده مجلس در گفتگو با اتاق خبر پاسخ داد
آزاد سازی قیمت خودرو در عمل قابل اجرا است اما آثار این اقدام در نهایت به ضرر مردم تمام خواهد شد.

اتاق خبر- گروه اقتصادی: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آزاد سازی قیمت خودرو در عمل قابل اجرا است اما آثار این اقدام در نهایت به ضرر مردم تمام خواهد شد.

سیدهادی حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در گفت و گو با اتاق خبر افزود: علت ناموفق بودن این طرح شرایط خاص بازار خودرو در کشور می باشد که امکان رقابت در بازار داخلی کشور از میان برده است.

حسینی با اعلام غیررقابتی بودن بازار خودرو در کشور، ادامه داد: آزادسازی قیمت خودرو  در شرایطی امکان پذیر است که عرضه خودرو به بازار انحصاری و غیر رقابتی نباشد و تولید کنندگان خودرو بتوانند با یکدیگر رقابت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی علت متضرر شدن تولید کنندگان را از آزاد سازی قیمت خودرو در بی اعتمادی مردم به آنها دانست و متذکر شد: به دلیل اینکه در یک اقتصاد پویا، عرضه و تقاضا قیمت کالاها و خدمات را تعیین می کند آزادسازی قیمت خودرو نیز در این میان اجتناب ناپذیر است. این اتفاق در کشور در صورتی رخ خواهد داد که تولید محصولات در کشور رقابتی باشد.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار افزود: به دلیل حمایت از صنعت خودروسازی در کشور، واردات خودرو با محدودیت روبه رو است با این حال به علت تعداد کم خودروسازان داخلی محصولات تولید شده در کشور از کیفیت و تنوع پایین برخوردار هستند.

وی با تاکید بر حمایت از صنعت خودروسازی کشور تصریح کرد: در صورتی که حمایت از صنعت خودرو سازی به طور مناسب صورت بگیرد می توان امیدوار بود که محصولات خودروسازان داخلی توان رقابت با تولید کنندگان درجه دوم و سوم جهانی را داشته باشند.

حسینی با اعلام این موضوع که برداشته شدن حمایت دولت از خودروسازان در روند آزاد سازی قیمت خودرو باعث ورود بی رویه محصولات مشابه خارجی به کشور خواهد شد افزود: با توجه به اینکه افراد بسیاری در صنعت خودروسازی کشور و صنایع مرتبط با آن مشغول به کار هستند، به وجود آمدن رکود در این بخش باعث بروز بیکاری گستره در کشور خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد پایین آمدن تعرفه های گمرکی واردات خودرو به کشور در صورت آزاد سازی قیمت خودرو اعلام کرد: این کار در عمل امکان پذیر نیست زیرا واردات هیچ کالایی به کشور بدون پرداخت تعرفه امکان پذیر نیست.

 نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در مورد صفر کردن تعرفه واردات خودرو به کشور این اقدام را به تلاش برای رونق صنعت سایر کشور ها توصیف کرد و افزود: در حال حاضر در کشور برای تمامی کالاهای وارداتی به کشور تعرفه وضع شده و این کار برای کشور درآمد زا است. با این حال در کنار تمام حمایت هایی که از خودروسازان داخلی می شود باید برای بالابردن کیفیت محصولات به خودروسازان فشار آورد.

وی با اعلام این که بیشتر خودروهای خارجی موجود در کشور خودروهای چینی و بدون کیفیت است گفت: خودروهای چینی برتری خاصی از نظر کیفیت و قیمت بر محصولات داخلی ندارند. با این حال دولت باید به خودروسازان برای بالا بردن کیفیت زمان دهد زیرا حمایت های دولتی از صنعت خودروسازی از جیب مردم هزینه می شود.

حسینی یکی از راه کارهای بالابردن کیفیت خودروهای داخلی را فشار از سوی دولت دانست و گفت: در چنین شرایطی دولت با طرح جدول زمان بندی مناسب به خودرو سازان برای بالابردن کیفیت محصولات خود و کاهش قیمت زمان بدهد. زیرا در شرایط کنونی این مردم هستند که هزینه حمایت دولت از خودورسازان داخلی را می پردازند و مجبور هستند که خودروهای ساخت داخل را که از فناوری های قدیمی استفاده می کنند را خریداری کنند.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید