Performancing Metrics

خانه‌هاي صنعت بايد منحل شوند | اتاق خبر
کد خبر: 336241
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1395 - 08:37
محمدرضا نجفي منش از چهره‌هاي قديمي تشكلي سابقه حضور در هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران و ايران را داشته است و در اين دوره با وجود راي نياوردن به عنوان نماينده وزير صنعت، معدن و تجارت در هر دو اتاق حضور دارد.

اتاق خبر- محمدرضا نجفي منش از چهره‌هاي قديمي تشكلي در مباحث خودروسازي و قطعه‌سازي است. وي سابقه حضور در هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران و ايران را داشته است و در اين دوره با وجود راي نياوردن به عنوان نماينده وزير صنعت، معدن و تجارت در هر دو اتاق حضور دارد. وي در عين حال عضو هيات‌مديره خانه صنعت، معدن و تجارت تهران است ولي با اين وجود اين جسارت را دارد كه از انحلال خانه‌هاي صنعت با توجه به نداشتن توجيه در شرايط وجود اتاق بازرگاني سخن بگويد. به مناسبت انتخابات 26 ارديبهشت خانه تهران پاي صحبت‌هاي وي نشستيم كه كاملا متفاوت از ساير اعضاي خانه محسوب مي‌شد.

 شما در اين دوره عضو هيات‌مديره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران بوديد. از نظر شما عملكرد خانه در مقايسه با دوره‌هاي قبل چگونه است و كارنامه خانه را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

براي بررسي عملكرد خانه بايد به فلسفه وجود آن رجوع كرد. خانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت در زماني پايه‌ريزي شدند كه در ايران وزارت صنايع و وزارت بازرگاني از يكديگر جدا بود. از نظر فني و در عمل اتاق‌هاي بازرگاني زيرنظر وزارت بازرگاني وقت فعاليت مي‌كرد. در آن زمان وزارت صنايع تصميم به ايجاد تشكلي موازي با اتاق به نام خانه صنعت، معدن و تجارت را گرفت، اما امروز شرايط تفاوت‌هاي اساسي كرده است. مهم‌ترين تفاوت اين است كه اكنون وزارتخانه‌ها يكي شده است. در شرايطي كه ما يك وزارتخانه به نام وزارت صنعت، معدن و تجارت داريم احتياجي نيست كه تشكل‌هاي بخش خصوصي چند پاره شوند. ما نياز به يكپارچگي تشكل‌ها داريم. بر همين اساس امروز شاهد آن هستيم كه خانه‌ها بسيار كمرنگ شده‌اند و نقش آنها به اتاق‌هاي بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي سپرده شده است.

يعني شما موافق ادغام خانه‌هاي صنعت در اتاق‌هاي بازرگاني هستيد؟

بله، ولي اين بحث تنها براي خانه‌هاي صنعت نيست. اصولا بر اساس قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار قرار است كه اتاق مسوول ساماندهي تشكل‌ها و يكپارچه كردن آنها باشد. در حال حاضر پراكندگي زيادي در بين تشكل‌ها وجود دارد كه اين موضوع به نفع هيچ تشكلي نيست. كساني كه در صنعتي بوده‌اند و مسووليت تشكل را داشته‌اند امروز راي نمي‌آورند و فردا اقدام به ايجاد يك تشكل موازي با نامي مشابه مي‌كنند. تشكل‌هاي هم نام باعث آسيب به قدرت تشكلي مي‌شود و قدرت تشكل‌هاي فراگير را كمتر مي‌كند. اكنون وقت آن رسيده است كه يك بازنگري كلي در كارهاي تشكلي صورت پذيرد و تشكل‌ها زير يك نام جمع شوند. بهتر است هر تشكلي اين كار را از خود آغاز كند. بر همين اساس من پيشنهاد انحلال يا ادغام خانه صنعت را مي‌دهم. رسيدن به هدف دستيابي به تشكل‌هاي سراسري نياز به ازخودگذشتگي افراد دارد. افراد بايد از عنوان و شهرت بگذرند و از سمت‌هاي خود دست بكشند تا بتوانيم به سوي يك تشكل سراسري حركت كنيم. اين تشكل‌هاي سراسري طبيعتا زيرمجموعه‌هايي دارد كه همين تشكل‌هاي موجود همان زير مجموعه‌ها هستند. در حقيقت هدف بايد اين باشد كه تعداد محدودي تشكل ولي تاثيرگذار داشته باشيم كه اين تشكل‌ها بتوانند صدايي واحد را از سوي بخش خصوصي به دولتي‌ها برسانند.

شما به عنوان عضو هيات‌مديره خانه صنعت، معدن و تجارت تهران اين پيشنهاد را در جلسات هيات‌مديره مطرح كرده‌ايد؟ واكنش ساير اعضا چگونه است؟

نيازي به پيشنهاد من نيست. اين قانون است و اگر قانون به درستي اجرا شود اين تشكل بايد ادغام شود. قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار گفته است كه تشكل‌ها بايد ساماندهي شود و نمي‌توان يك تشكل هم نام اتاق بازرگاني داشت. قرار است اين ساماندهي تشكلي رخ دهد و تشكل‌هاي سراسري شكل گيرد. بر همين اساس برنامه‌ريزي‌هايي در معاونت تشكل‌هاي اتاق بازرگاني ايران براي ساماندهي تشكلي در جريان است. بحث فقط خانه‌هاي صنعت نيست. براي مثال در خودرو ما تشكل‌هايي مانند واردكنندگان خودرو، چند تشكل قطعه ساز و تشكل خودروساز داريم. اين پراكندگي بيش از آنكه باعث تقويت خودرو‌سازي شود به اين صنعت آسيب مي‌زند. اگر يك تشكل خودروسازي قوي وجود داشت طبيعتا وضعيت صنعت خودرو بهتر از اين بود.

اين پروژه چقدر امكان پذير است؟

مشكل اساسي در مراجع دادن مجوز است. در حال حاضر 3 مرجع وزارت كار، اتاق بازرگاني و وزارت صنايع اقدام به دادن مجوز تاسيس تشكل مي‌كنند. اين كار باعث پخش شدن نيروها مي‌شود در حالي كه اصولا چهره تشكلي قوي در ايران بسيار كم است و نياز است اين چهره‌ها با يكديگر همكاري كنند. اكنون وقت آن رسيده است كه از طريق گفت‌وگو بين بزرگان انجمن‌ها براي ايجاد تشكل‌هاي قوي و سراسري برنامه‌ريزي شود. در اين بين ممكن است تشكل‌هاي زيادي حذف يا ادغام شوند ولي در عمل تشكل‌هاي باقي مانده بسيار قوي‌تر از تشكل‌هاي فعلي خواهند بود و مطمئنا خروجي بهتري براي بخش خصوصي مي‌توان در نظر گرفت.

منبع: تعادل 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید