Performancing Metrics

ضرورت ديپلماسي پيگيرانه ايران در 'برجام' | اتاق خبر
کد خبر: 336268
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1395 - 10:55
حسن بهشتي‌پور*

اتاق خبر - ابتدا بحث اقتصاد مقاومتي بايد به طور جدي در دستور كار مسوولان كشور قرار گيرد تا طرف مقابل دريابد كه ابزار تحريم و تهديد نتوانسته براي تحت فشار قرار دادن ايران جهت دست كشيدن از برنامه‌هاي مسالمت‌آميز هسته‌اي خود كارآمد باشد و بتدريج به حربه‌اي بي تأثير تبديل شده كه عملاً دست آنها را براي متوقف كردن اهداف هسته‌اي ايران بسته است.
دوم اينكه براي پيشبرد اجرايي شدن برجام بايد مسير ديپلماسي را به طور فعالانه‌اي به جريان انداخت.
يعني همان مسيري كه باعث شد موضوع پرفراز و نشيب چالش هسته‌اي به سرانجام برسد بايد در مقطع حساس كنوني بيش از هر ابزار ديگري مورد استفاده قرار گيرد. در همين راستا ديپلماسي ايران بايد با پشتيباني ملت و با اتكا بر وحدت ملي در عالي‌ترين سطوح به گفت‌وگو و مذاكره با طرف‌هاي مقابل ادامه دهد. امروز برجام با گذر از تمام مراحل قانوني خود به يك سند ملي در داخل كشور تبديل شده است بنابراين هرگز نبايد با وقوع مشكلاتي كه بروز آن در مسير اجرا طبيعي است، اصل آن زير سؤال رود.
نكته سوم مطالبه‌گري ايران است؛ يعني ايران بايد به طور مرتب در فرآيند اجرايي شدن برجام خواسته‌هاي بحق خود را به طرف مقابل اعلام كند. يعني از آنجايي كه كشورمان تاكنون به همه تعهدات هسته‌اي خود در چارچوب برجام پايبند بوده است، توپ در زمين طرف مقابل افتاده و آنها هستند كه بايد تعهدات خود را به نحوي كه پيامدهاي مثبت آن براي ايران ملموس باشد، اجرايي كنند.
بنابراين مسوولان كشور بايد در سطحي حداكثري مطالبات خود را از طريق مجاري ديپلماسي و نه از طريق اتهام‌زني و طرح انتظارات غيرمنطقي پيگيري كنند. بايد به صورت يكپارچه مطالبات خود را با تكيه بر توافقات صورت گرفته و متكي به منطق ديپلماسي و نه منطق شعار دنبال كنيم تا به نتيجه برسيم.
اين رويكردي است كه مسوولان ديپلماسي كشور از زمان آغاز اجراي برجام بخوبي مورد توجه قرار داده‌اند. آقاي ظريف بعد از مشكلاتي كه بر سر راه مراودات بين بانكي ايران و اروپا تحت‌الشعاع يكي از تحريم‌هاي اوليه امريكا عليه ايران به وجود آمد، ابتكار عمل خوبي در پيش گرفت و از فرصت حضور در نشست آب و هوا در نيويورك براي مذاكرات مفصل با همتاي امريكايي خود بهره برد.
بخصوص كه زمانبندي اين ديدارها به گونه‌اي انجام شد كه ظريف و كري يك بار با يكديگر ملاقات كردند و بعد كري به اجلاس منطقه‌اي رياض رفت و سپس در بازگشت از اين سفر و با در نظر گرفتن شرايط منطقه‌اي مذاكرات مفصل‌تري را در نيويورك با ظريف انجام داد.
مذاكراتي كه ظريف تلاش كرد طي آن موانع اجرايي شدن برجام را با بهره‌گيري از زبان منطق رفع كند. هدف اين مذاكرات هم ايجاد اطمينان از سوي امريكا براي بانك‌ها و مؤسسات مالي اروپايي و ساير كشورهايي بود كه مي‌خواهند بعد از برداشته شدن تحريم‌ها با ايران معاملات تجاري انجام دهند.
وزير امور خارجه كشورمان در اين ملاقات‌هاي فشرده با هوشمندي موفق شد با تفهيم اين مسأله كه ايران به همه تعهدات هسته‌اي خود در چارچوب برجام پايبند بوده و واشنگتن هيچ بهانه‌اي براي مشكل‌تراشي عليه ايران ندارد، طرف امريكايي را در موقعيت انفعال قرار دهد.
يعني حضور بموقع و ديپلماسي مقتدرانه ظريف در نيويورك يك مانور سياسي خوبي بود كه در چارچوب اهداف ايران، مسوولان امريكايي را تحت فشار قرار داد و آنها را وادار كرد با پذيرش واقعيت‌ها، دستورات لازم را براي حل و فصل مشكل پيش آمده بعد از لغو تحريم‌ها به نهادهاي مربوطه از جمله وزارت خزانه‌داري امريكا و بخش ويژه‌اي كه مربوط به ايران است، صادر كنند.
* كارشناس مسايل بين‌الملل

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید