Performancing Metrics

پرهیز از انتظارات غیر واقعی از توافق برجام | اتاق خبر
کد خبر: 336319
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1395 - 14:25
دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی گفت: طبق نظر کارشناسان اقتصادی، برای حفظ وضعیت فعلی اشتغال، می بایست حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ایجاد شود و این اقدام نیازمند بسترسازی است

اتاق خبر - سید مجتبی سادات محمدی  اظهار کرد: طبق نظر کارشناسان اقتصادی، برای حفظ وضعیت فعلی اشتغال، می‌بایست حدود  ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ایجاد شود و تحقق این اقدام آرامش، هماهنگی قوا در فضای داخلی و روابط خارجی مطلوب می طلبد.

وی ادامه داد: اگر برای ایجاد هر شغل به طور متوسط ۱۰۰ میلیون تومان( ۳۳ هزار دلار) سرمایه‌گذاری را مبنا قرار دهیم، این رقم در طول برنامه ۵ ساله حدود ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: این مشاغل می‌توانند در بخش‌های مختلف صنعتی، تولیدی، کشاورزی، ساختمانی، خدماتی، معدن، مالی، بورس، تکنولوژی ارتباطی، حمل و نقل، توریسم، حوزه درمانی و آموزشی ایجاد شوند.

سادات محمدی خاطرنشان کرد: درآمد نفتی دولت در شرایط کنونی بین  ۲۵ الی ۳۰ میلیارد دلار در سال و حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در پنج سال پیش‌بینی می‌شود و با توجه به هزینه‌های دولت، امکان انجام این کار توسط دولت میسر نبوده و بایستی از منابع دیگری جذب سرمایه کرد.

وی یادآور شد: بحث اقتصادی یک بخش تک عاملی و مجزا از سایر امور کشور نیست بلکه مجموعه ای از عوامل همچون امنیت و آرامش در فضای کسب وکار، قوانین تسهیل کننده سرمایه گذاری، برخورد یکسان با تمامی نهادها و مراکزی فعال در عرصه اقتصاد است.

دبیر اول حزب کارگزاران‌سازندگی عنوان کرد: همچنین دسترسی یکسان به تسهیلات بانکی، نرخ بهره بانک‌ها، دسترسی به سیستم مالی و بانکی دنیا، امکان استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌جهان برای تولید و خدمات، تسهیل در سیستم گمرکی، و منطق در اخذ مالیات از دیگر مواردی است که باید در خصوص واحدهای اقتصادی مورد لحاظ قرار گیرد.

سادات محمدی افزود: برای ایجاد اشتغال در هر بخش، قبل از وضع هر نوع قانونی، از مشورت و مشارکت تمام عیار همان بخش استفاده شود. همچنین نباید تکالیف مالایطاق بر آنها اعمال کرد، به عنوان نمونه قانون مالیات بر ارزش افزوده که از ابتدای سال جاری اجرا می شود مورد انتقاد جدی بسیاری از کارخانجات است که مناسب بود قبلا نظرات آنها در قانون لحاظ می شد.

برجام کشور را از پرتگاه نجات داد

وی اظهار کرد: عملکرد اقتصادی دولت یازدهم تاحدود زیادی معطوف به متوقف ساختن چرخه منفی موجود در کشور ناشی از اقدامات تخریبی دولت قبل و برگرداندن امورات کشور به ریل اصلی خود شده است. خراب کردن کار آسانی است، در حالی که سازندگی، برنامه، مدیریت، بودجه و زمان می خواهد.

دبیر اول حزب کارگزاران خراسان رضوی اظهار کرد: در همین رابطه به مرور شاهد برنامه ریزی دولت در جهت بهبود عوامل مؤثر در وضعیت اقتصادی کشور در عرصه داخلی و خارجی هستیم.

وی با بیان اینکه دولت روحانی با نابسامانی های متعدد کشور را تحویل گرفت و با توافق برجام کشور را از پرتگاه نجات داد، عنوان کرد: نباید انتظارات غیر واقعی و مبالغه آمیز از توافق برجام داشت، برجام بخشی از مشکلات کشور و نه تمام آن را مرتفع می کند. در واقع برجام شرط لازم برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور را فراهم می کند نه شرط کافی .

دلواپسان موجب تیرگی روابط خارجی ایران با جهان و فشار بر اقتصاد شده‌اند

رئیس کمیته انتخابات ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه برجام تاحدود زیادی این مشکلات را مرتفع ساخته است و می‌تواند زمینه های همکاری بیشتر با دنیا را فراهم کند، خاطرنشان کرد: برخی از دلواپسان برخلاف نظر مقامات مسئول، با حمله به بعضی سفارتخانه ها  و کنسولگری ها، موجبات تیرگی روابط با کشورهای منطقه و جهان را فراهم می کنند، این افراد با اقدامات خود، از یکسو اقتصاد کشور را تحت فشار قرار می دهند و از سوی دیگر، دولت را به دلیل اینکه کاری برای اقتصاد انجام نداده ملامت و تضعیف می کنند .

وی یادآور شد: در چنین شرایطی سرمایه گذار ایرانی به جای آن که به دنبال جذب سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج و یا خارجی باشد، کشور را ترک می کند و این مسئله پیامدهای منفی برای کشور خواهد داشت.

دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی افزود: برخی از نهادهای عمومی، موسسات اقتصادی وابسته دارند که ضمن برخورداری از نفوذ در قوای سه گانه از یک سو دسترسی آسان به نقدینگی دارند و از سویی دیگر مالیات و عوارض گمرکی نمی دهند، از این رو امکان رقابت یکسان میان بخش خصوصی با این نهادها و واحدهای اقتصادی آن ها فراهم نیست و این مسئله، مانع دیگری از  سرمایه گذاری در این بخش ها است.

هنوز دولت در آشکار کردن عملکرد منفی دولت گذشته مصلحت اندیشی می‌کند

رئیس کمیته انتخابات ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان و حامیان دولت استان خراسان رضوی در خصوص احتمال بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاسی اظهار کرد: احمدی نژاد با اقداماتش، از خودش شخصیت غیر قابل اعتمادی ارائه کرد. وی نه تنها به کشور و خودش ضربه زد، بلکه بسیاری از شخصیت های روحانی حامی خودش را برای همیشه زیر سئوال برد و این مسئله ای نیست که به آسانی جبران شود.

وی ادامه داد: همچنین  برخی از لیدرهای جناح راست به هیچ وجه حاضر نیستند احمدی نژاد را به خاطر ۱۱ روز خانه‌نشینی و اقدام وی در خصوص انتخاب مشایی علی رغم مخالفت های مقام معظم رهبری به عنوان معاون اول و سپس گماشتن وی در ظاهر به ریاست دفتری که در عمل همان جایگاه معاون اولی را داشت، بار دیگر مورد حمایت قرار دهند.

سادات محمدی با بیان اینکه حتی برخی از رهبران معنوی جناح اصول گرا علنی اعلام کرده اند که: «دوره احمدی نژاد تمام شد»، تصریح کرد: دولت روحانی در آشکار کردن تمام ابعاد عملکرد منفی دولت گذشته مصلحت اندیشی می کند، اما به محض ورود احمدی نژاد به عرصه انتخابات، ضرورتا این مسائل در جلسات و مناظره ها آشکار و بیان خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنان که مباحث مذاکرات هسته ای در زمان کاندیداتوری آقای جلیلی مطرح و برای اولین بار در معرض افکار عمومی قرار گرفت، از این رو بنده امکان بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاست را بسیار ضعیف می دانم.

رئیس کمیته انتخابات ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان و حامیان دولت استان خراسان رضوی یادآور شد:حتی اگر بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاست یک بازی سیاسی باشد و قرار باشد در نهایت ایشان به نفع فرد دیگری میدان را ترک کند، به دلایل مذکور احتمال رأی بخشی از حامیان وی به فرد مورد حمایت او بعید است.

احمدی نژاد به دین و دنیای مردم ضربات جبران ناپذیری زد

وی عنوان کرد: ما همچنان پس از گذشت سال‌ها از عملکرد دولت سازندگی و اصلاحات دفاع می‌کنیم ولی اصول‌گرایان، حاضر به دفاع از عملکرد اصول‌گرای احمدی نژاد نیستند، چرا که عملکرد دولت گذشته که خود را پاک ترین دولت بعد از انقلاب می خواند، با سوء مدیریت در مسائل داخلی، خارجی، حیف و میل اموال عمومی هم به دین و هم دنیای مردم ضربات جبران ناپذیری زد.

دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی ادامه داد: دولت باید با استفاده از اختیارات خود برای بازپس گیری سمت های مدیران دولت گذشته که کارشکنی می کنند و یا سوء مدیریت دارند، تلاش کند و کسانی را به کار بگمارد که به دولت تدبیر و امید در جهت تحقق  وعده هایش کمک کنند.

ایلنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید