Performancing Metrics

بهانه‌تراشی بانک‌ها برای مشاغل خانگی | اتاق خبر
کد خبر: 336338
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1395 - 15:31
طرح مشاغل خانگی با ارائه تسهیلات اندک به دنبال خودکفایی مددجوی کمیته امداد است ولی اجرای آن در اردبیل با بهانه‌تراشی مکرر بانک‌ها برای ارائه تسهیلات همراه شده است.

اتاق خبر: ونوس بهنود، سال گذشته دو هزار و ۴۵۵ پرونده دریافت تسهیلات مشاغل خانگی از کمیته امداد استان به بانک‌های عامل ارسال شده است.

به گفته مدیرکل کمیته امداد استان کل اعتبار لازم برای ارائه این تسهیلات ۲۷۷ میلیارد و ۱۷۵ میلیون ریال است.

با این وجود از این تعداد پرونده بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی بانک‌ها فقط هزار و ۳۸۵ مورد تسهیلاتی به میزان ۱۴۰ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال دریافت کرده اند. سؤال این است که سرنوشت مابقی پرونده‌ها در حالی که سال به اتمام رسید چه شده است؟

صحبت با مددجویان کمیته امداد و افرادی که با تسهیلات اندک نسبت به دریافت وام اقدام کرده اند، نشان می‌دهد که نه تنها موضوع خوش‌قولی و خوش‌حسابی مشتری بانک در پرداخت تسهیلات مطرح نیست و ارقام درشت تسهیلات نیز تقاضا نشده است، بلکه مانع اصلی بهانه‌تراشی بانک‌ها است.

بطوریکه تمامی جلسات متعدد سال گذشته با بانک‌ها و حتی شعارهای رفع موانع اشتغال مسئولان نیز راه به جایی نبرد و هر قدر کمیته امداد در تلاش بود که مددجویان رو به فزونی خود را به خودکفایی برساند، برخی مانع‌تراشی‌ها مانع از تحقق آن شد.

ضامن بلای جان طرحی که به اسم حمایت است

داور احمدی تنها تولیدکننده فیلتر استاندارد در اردبیل که زمانی از تسهیلات مشاغل خانگی استفاده کرده و شغلی برای پول حلال دست و پا کرده است، امروز  از بی‌مهری ادارات و بانک‌ها گله‌مند است.

کارآفرین اردبیلی، امروز بیشتر از فیلتر در کارگاهم کاغذ پاره، نامه و درخواست تسهیلات دارم و در طول چند سال گذشته به ادارات بسیاری مراجعه کرده ام.

وی که برای اولین بار فیلتر مقاومی برای پیکان انژکتور ساخته است، این توانمندی را که بتواند صنعتی سازی کند در خود می‌بیند.

احمدی افزود: در پی حضور اخیر رئیس کمیته امداد کشور درخواست تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی کردم و امروز به دلیل اینکه دو ضامن کارمند رسمی می‌خواهد قادر به دریافت آن نیستم.

احمدی معتقد است قلب خودرو فیلتر آن است و من برای صنعتی سازی حتی طرح توجیهی تهیه کردم که نسبت به آن کم‌لطفی شد.

وی با بیان اینکه این طرح را به بسیاری از ادارات از جمله سپاه، صنعت و معدن و استانداری برده است، تصریح کرد: تنها کمی حمایت می‌تواند موجب توسعه این کارگاه شود و در ادامه می‌توانیم حتی برای صادرات به باکو اقدام کنیم.

کمترین آسیب‌ها و تخلفات دریافت تسهیلات از جمله بدحسابی مشتری در بین مددجویان کمیته امداد مشاهده می‌شود.احمدی نمونه‌ای از افرادی است که با دریافت تسهیلات اندک و با تحمل سختی توانسته کارگاه خود را دایر کند. به یاد دارد که یکی از ادارات به وی پیشنهاد تسهیلات با نرخ ۳۴ درصدی را داده و یکی از مدیران نیز وی را به روستای انزاب اعزام کرده تا با هدف توسعه صنعت در روستا بتواند در این روستا کار خود را توسعه دهد و در مقابل تسهیلات بگیرد. تسهیلاتی که عملاً پرداخت نشده است.

در مقابل درخواست تضمین کمیته امداد نیز گله‌مند از بانک‌ها است و دست خود را خالی می‌بیند.

به طوریکه مدیرکل کمیته امداد استان تأکید دارد که کمترین آسیب‌ها و تخلفات دریافت تسهیلات از جمله بدحسابی مشتری در بین مددجویان کمیته امداد مشاهده می‌شود. اما این خوش‌حسابی‌ها عامل اعتماد نیست.

بهروز زلالی که به عینه شاهد آسیب‌های نداشتن شغل توسط سرپرست خانوار است، در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: بسیاری از بانک‌ها در موضوع تضمین سلیقه‌ای عمل می‌کنند و هر قدر در جلسات این مهم طرح‌شده موردتوجه نبوده است.

تسهیلات پنج میلیون تومانی پاسخگو نیست

تسهیلات مشاغل خانگی کمیته امداد برای مددجویان خود تا سقف ۵۰ میلیون ریال و با کارمزد چهاردرصدی پرداخت می‌شود و برای مددجویان نیز به شکل قرض الحسنه است.

تسهیلاتی که هر چند در ابتدای کار می‌تواند نیازمندی‌های اولیه یک شغل کوچک را فراهم سازد اما برای توسعه آن پاسخگو نیست.

اغلب مددجویان کمیته امداد از تسهیلات ابتدایی رضایت دارند و تعدادی از آن ها حتی علاوه بر توانمندسازی خود توانسته‌اند برای چند نفر دیگر نیز اشتغال ایجاد کنند، با این وجود به تعبیر داوری نمی‌توان با این مبالغ کارگاه خانگی که شکل‌گرفته را توسعه داد.

دیگر مددجوی کمیته امداد استان که به عنوان کارآفرین نمونه تجلیل شده است، نیز معتقد است مبلغ تسهیلات در ابتدا کافی است، اما متأسفانه بانک تا بازپرداخت کامل نشده برای توسعه کار تسهیلات نمی‌دهد و ما را به عنوان بدهکار می‌شناسد.

روح انگیز پناهی معتقد است از صفر و از پول‌های اندک کارش را آغاز کرده و امروز که کارگاه فرش‌بافی‌اش برای ۲۰ بافنده اشتغال ایجاد کرده است، در تأمین مواد اولیه و توسعه کارگاه نیازمند تسهیلات بیشتر است.

در حال حاضر هزار و ۷۰ پرونده در نوبت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی است و اعتبار لازم برای آن ۱۳۶ میلیارد و ۲۸۵ میلیون ریال است.اینجای کار در واقع حتی دستگاه‌های حامی نیز پیشنهاد زیادی برای مددجو ندارند. بانک‌ها به سادگی می‌توانند تسهیلات مجدد اعطا نکنند و کارگاه‌هایی که مستعد ایجاد شغل هستند، در فعالیت محدود باقی مانده و با تکانه کوچک بازار دچار مشکل می‌شوند.

مدیرکل کمیته امداد استان تنها راهکار پیشنهادی را ارائه تسهیلات طرح‌های خودکفایی اشتغال عنوان کرد که تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال متقاضی می‌تواند تسهیلات دریافت کند. موضوعی که باز در چرخه بررسی و تائید طرح‌ها، گله‌مندی برخی متقاضیان را به دنبال دارد.

زلالی اجرای هزار و ۸۸۶ طرح اشتغال‌زایی ویژه مددجویان کمیته امداد طی سال گذشته را یادآور شد و افزود: با توجه به اینکه آمار مددجویان کمیته امداد کاهش ندارد و همه ساله تعداد جدیدی وارد لیست تحت پوشش می‌شوند، ضروری است در ارائه تسهیلات بانک‌ها همکاری بیشتری داشته باشند.

به گفته مدیر کل کمیته امداد استان در حال حاضر هزار و ۷۰ پرونده در نوبت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی است و اعتبار لازم برای آن ۱۳۶ میلیارد و ۲۸۵ میلیون ریال است.

کمیته امداد مشاغل خانگی را به دلیل اینکه در محل زندگی خود فرد بوده و نیاز به تأسیسات ندارد و در عین حال با سرمایه اندک قابل اجرا است، مهم‌ترین راهکار خودکفایی مددجویان خود می‌داند. مددجویانی که در صورتی که حمایت نشوند، بار تأمین معیشت آن ها باز بر عهده ادارات و دستگاه‌های حمایتی است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید