Performancing Metrics

كمبود سردخانه، چالشی در مسیر توسعه صادرات محصولات كشاورزی در ساوه | اتاق خبر
کد خبر: 336559
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395 - 03:32
شهرستان ساوه با تنوع محصولات كشاورزی و دامی به عنوان یكی از قطب های مهم تامین زنجیره غذایی و كشاورزی كشور مطرح است اما در مسیر توسعه صادرات با چالش كمبود امكانات سردخانه ای دست و پنجه نرم می كند.

اتاق خبر:شهرستان ساوه در برخی محصولات كشاورزی نظیر طالبی و انار ملسِ سرخ بلند آوازه است و در تنوع تولید محصولات كشاورزی نیز تا جایی پیش رفته كه با وجود حجم انبوه تولید، بسیاری از تولیدات ارگانیك و بكر كشاورزان ساوجی به دلیل نبود امكانات سرخانه، فرصت حضور در بازارهای جهانی را ندارد.
محصولات سردرختی، فراورده های دامی، شیلات، انار و طالبی، تولیدات شاخصی است كه با رویكرد اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت های صنایع تبدیلی و سردخانه ای مدرن می تواند ساوه را به پایگاهی برای تامین نیاز بازارهای اروپایی و آسیایی تبدیل كند.
مدیرجهاد كشاورزی شهرستان ساوه معتقد است: شهرستان ساوه به دلیل مجاورت با منطقه ویژه اقتصادی كاوه و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در صورت افزایش ضریب نفوذ سردخانه های مدرن، موقعیتی خاص برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی و توسعه صادرات محصولات كشاورزی و دامی دارد.
حسن شریفی افزود: حداقل نیاز شهرستان ساوه برای نگهداری و آماده سازی محصولات كشاورزی قابل صادرات به سردخانه بالای 80 هزار تن است.
وی ادامه داد: بیش از 40 درصد از مجموع انار تولیدی كشاورزان ساوجی قابلیت صادرات دارد كه این رقم به طور میانگین سالانه بالغ بر 60 هزار تن است درحالیكه ظرفیت فعلی سردخانه های ساوه نزدیك به 20 هزار تن است.
مدیرجهاد كشاورزی شهرستان ساوه بیان كرد: ساوه با ویژگی های اقلیمی و آب و هوایی خاص، با تنوع تولید در بخش كشاورزی همراه است و 33 محصول كشاورزی، دامی و باغی این شهرستان از ظرفیت صادراتی برخوردار است.
وی عنوان كرد: حدود 40 هزار تن ظرفیت خالی برای ایجاد سردخانه برای محصول انار در ساوه وجود دارد كه در صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی، می توان به آینده فروش این محصول در سبد خرید كشورهای اروپایی امیدوار بود.
شریفی ادامه داد: ظرفیت تولید محصولات و فراورده های پروتئینی شهرستان ساوه نیز سالانه بالغ بر 20 هزار تن است درحالیكه سردخانه های موجود این شهرستان برای نگهداری این محصولات، به حدود 10 هزار تن می رسد.
وی عنوان كرد: اجرایی شدن برجام زمینه صدور محصولات كشاورزی را به بازارهای اروپایی فراهم كرده و ایجاد سردخانه های مدرن و استقرار خطوط بسته بندی و صنایع تبدیلی پیشرفته می تواند سود سرشاری را نصیب كشور و استان مركزی كند.
معاون فنی جهاد كشاورزی شهرستان ساوه نیز گفت: ضعف ظرفیت سردخانه ای موجب شده كه محصولات تولیدی بخش كشاورزی ساوه به ویژه انار با نام برخی شهرستان های دیگر صادر شود.
محمود رضا خلیلی بیان كرد: نبود فرآیند مناسب بسته بندی و شرایط ایده آل نگهداری انار ساوه در طول سال به كاهش صادرات می انجامد و تلاش برای احداث سردخانه های بیشتر، گامی برای تثبیت اصل اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
وی ادامه داد: ساوه با بیش از 10 هزار هكتار باغ انار به عنوان یكی از بزرگترین شهرستان های تولید كننده این محصول كشور است كه سالانه حدود 150 هزار تن انار در آن تولید می شود.
خلیلی اظهار كرد: با توجه به رتبه ممتاز شهرستان ساوه در سطح زیر كشت و میزان تولید انار در آن، سرمایه گذاری در احداث سردخانه های جدید به طور قطع، مقرون به صرفه است.
معاون فنی جهاد كشاورزی شهرستان ساوه گفت: دولت به منظور مشاركت سرمایه گذاران در طرح های بخش كشاورزی به ویژه ایجاد سردخانه برنامه های ویژه ای دارد كه اعطای تسهیلات بلند مدت و سرمایه در گردش از جمله این برنامه هاست.
وی افزود: براساس برنامه های وزارت جهاد كشاورزی در راستای حمایت از سرمایه گذاران، بیش از 80 درصد از سرمایه مورد نیاز در ایجاد سردخانه های جدید از طریق اعتبارات و تسهیلات دولتی امكان پذیر است.
یكی از باغداران ساوجی معتقد است: ایجاد سردخانه های جدید با ظرفیت های بالا در ساوه سبب می شود تا دسترنج كشاورزان به هدر نرود.
رستم علی پور ادامه داد: دلالان و واسطه های فروش از بیم كشاورزان در خصوص فاسد شدن محصولات كشاورزی و نبود سردخانه های مورد نیاز در فصل برداشت سوء استفاده كرده و با قیمت های پائین محصولات را خرید می كنند و با انبار كردن در مناطق دیگر كشور، به امر صادرات می پردازند.
وی ادامه داد: ایجاد سردخانه های جدید در ساوه دست دلالان و سودجویان را كوتاه می كند و این شهرستان را به عنوان قطبی مهم در عرصه صادرات محصولات كشاورزی مطرح خواهد كرد.
مدیرعامل تعاونی باغداران و صادركنندگان انار شهرستان ساوه نیز اظهار كرد: كاستی در صادرات محصولات كشاورزی ساوه ایجاد سردخانه نیست بلكه سردخانه به دلیل هزینه های سربار و كمرشكن و وجود محصولات رقیب حاضر به انباركردن محصول استراتژیك ساوه، یعنی انار نیست.
علیرضا گوهرباری افزود: منكر كمبود فضای سردخانه ای در ساوه نیستیم اما باید به این نكته توجه كرد كه آیا ایجاد ظرفیت های جدید سردخانه برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی دارد و اینكه آیا سردخانه های كنونی ساوه پذیرای محصولات كشاورزی صادرات محور هستند؟
وی اظهار كرد: بر اساس برآوردهای انجام شده به صورت تقریبی برای ایجاد هر تن ظرفیت سردخانه ای حدود 25 میلیون ریال هزینه لازم است و با این احتساب ساخت سردخانه سه هزار تنی به بیش از 70 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد كه هزینه های جانبی پاسخگوی سرمایه گذاری بخش خصوصی نیست.
وی با یادآوری صادرات انار ساوه از دیگر استان ها گفت: انار تنها سه ماه از سال نیازمند سردخانه است و سردخانه دار در صورت اجاره سردخانه خود به باغدار انار باید بخش اعظمی از سال را بدون مشتری گذران كند.
گوهرباری ادامه داد: درصورتی كه بخش دولتی با مشاركت خود و فراهم آوردن زمینه اعطای تسهیلات بلند مدت و سرمایه در گردش امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم آورد، ایجاد سردخانه های جدید با هدف تولیدات صادراتی توجیه پذیر است.
مدیرعامل تعاونی باغداران و صادركنندگان انار شهرستان ساوه افزود: در صورت ساخت سردخانه با توجیه اقتصادی، دست واسطه گران و دلالان محصولات كشاورزی ساوه كوتاه می شود و زمینه تقویت ارزش افزوده اقتصادی در چرخه تولید این شهرستان جانی دوباره می گیرد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان ساوه نیز معتقد است: ظرفیت سردخانه ای موجود این شهرستان جوابگوی تولیدات بخش كشاورزی به ویژه انار نیست.
فرشاد بهشتی افزود: تنوع تولید محصولات كشاورزی و دامی شهرستان ساوه در كشور و استان مركزی كم نظیر است و گستردگی حجم این تولیدات به ویژه محصول استراتژیك كشاورزی این شهرستان، نیاز به سردخانه را دوچندان كرده است.
وی ادامه داد: برای ذخیره سازی محصول انار ساوه حداقل به سردخانه‌ای با ظرفیت 10 هزار تن نیاز است كه با ذخیره سازی محصولات صادراتی بتوان ارزش افزوده واقعی را به چرخه تولید این شهرستان در بخش كشاورزی بازگرداند.
بهشتی با یادآوری رغبت بازارهای خارجی به محصولات كشاورزی ساوه بیان كرد: در دوران پسا برجام به طور یقین، شتاب قطار صادرات كشاورزی ساوه دو چندان می شود كه نیاز به احداث سردخانه به عنوان یكی از مطالبات جدی این بخش احساس می شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان ساوه عنوان كرد: صادرات محصولات كشاورزی و از جمله انار به كشورهای تازه استقلال یافته و روسیه در حال پیگیری است و زمینه ایجاد سردخانه از جمله محدوده جغرافیایی آن نیز جانمایی شده اما بحران های مالی و دغدغه های بخش خصوصی به لحاظ نبود امنیت سرمایه گذاری، گشایشی در این حوزه نداشته است.
به نظر می رسد كه ارزش افزوده اقتصادی حاصل از تولیدات بخش كشاورزی همواره به عنوان یكی راهكارهای حیاتی تثبیت رونق اقتصادی كشورها مد نظر قرار گرفته كه شهرستان ساوه در استان مركزی به لحاظ برخورداری از مزیت های بالقوه این بخش، حرف های بسیاری برای گفتن دارد و مساعدت دولتمردان در مشاركت احداث سردخانه های مدرن در این خطه، می تواند مصداقی بارز از تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی در كشور باشد.

منبع:ایرنا

 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید