Performancing Metrics

هدفگذاری چینی ها برای ساخت ٦٠٠ مگاوات نیروگاه خورشیدی در كشور | اتاق خبر
کد خبر: 336579
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395 - 05:00
پیرو سیاست وزارت نیرو بر توسعه انرژی های تجدیدپذیر و حضور كشورهای صاحب فناوری در این زمینه در كشور بویژه در پسابرجام، یك شركت چینی با حضور در سازمان انرژی های نو ایران (سانا) برای ساخت ٦٠٠ مگاوات نیروگاه خورشیدی در كشور اعلام آمادگی كرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، با وجود برخورداری كشور از منابع غنی فسیلی نفت و گاز، توان استفاده از سوخت حرارتی برای تولید برق و در دسترس بودن این سوخت، سیاست وزارت نیرو بر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و نو است.
این مساله پیرو حضور ایران در همایش بین المللی زیست محیطی پاریس فرانسه مشهور به «كاپ ٢١» كه از 30 نوامبر تا 11 دسامبر سال گذشته میلادی در پاریس برگزار شد، قوت گرفت.
ایران برنامه گسترده‌ای به‌صورت داوطلبانه برای این موضوع اعلام كرده كه از جمله می‌توان به بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش بازده نیروگاه‌های حرارتی، كاهش تلفات شبكه‌های انتقال و توزیع نیروی برق، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیكل تركیبی و تكیه بر تولید نیروگاه‌های تولید پراكنده اشاره كرد.
به گفته مسئولان وزارت نیرو، سیاست‌های دولت و این وزارتخانه در تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر بر آن است كه پنج هزار مگاوات انرژی از این دست در برنامه ششم توسعه به ظرفیت نیروگاهی كشور اضافه شود كه بخش خصوصی نیز سهم عمده‌ای در ساخت آن خواهد داشت.
حمید چیت چیان وزیر نیرو در این رابطه به ایرنا گفته بود: تبصره خاصی در بودجه سال 1395 درباره حمایت از استفاده از انرژی های تجدیدپذیر پیش بینی شده كه مطابق این تبصره حداقل هفت هزار میلیارد ریال منابع و اعتبارات از محل عوارض متداول كشور برای انرژی های نو اختصاص خواهد یافت.
«آرش كردی» مدیرعامل شركت مادرتخصصی توانیر نیز ظرفیت كنونی نصب شده كشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر را فقط یك درصد سبد انرژی برشمرد و پیش بینی كرد در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.
همچنین معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو، استفاده از انرژی‌های پاك و سبز، خورشیدی، بادی، را از سیاست‌های وزارت نیرو دانست و با بیان اینكه 10 درصد ظرفیت نیروگاهی كشور مربوط به مولدهای انرژی برقابی است، افزود: با استفاده از مولفه‌هایی همچون تسهیلات بانكی و حمایت‌های به موقع از حضور بخش خصوصی در ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر استقبال خواهیم كرد.
در همین رابطه، نمایندگان شركت چینی شانسی انرژی (Shanxi Energy) در روزهای گذشته با حضور در سازمان انرژی های نو ایران (سانا) و برگزاری جلسه با مدیران و كارشناسان این سازمان، از هدفگذاری برای ساخت ٦٠٠ مگاوات نیروگاه خورشیدی (فتوولتائیك) در ایران خبر دادند.
این شركت در سال ٢٠٠٧ میلادی یك پروژه برقابی در ایران به ظرفیت ١٠٠ مگاوات اجرا كرده و به دنبال آن است فعالیت خود در این زمینه را با ساخت یك نیروگاه ٥٠ مگاواتی خورشیدی در كشورمان آغاز كند.
پیشتر، شركت هایی از ایتالیا، آلمان و اسلوواكی نیز برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در كشورمان اعلام آمادگی كرده و شماری از آنها نسبت به عقد قرارداد نیز اقدام كردند كه آخرین آنها امضای تفاهمنامه همكاری صنعتی بین وزارتخانه های نیرو ایران و توسعه اقتصادی ایتالیا در تهران برای ساخت چند نیروگاه تجدیدپذیر در زمینه های زیست توده، خورشیدی و زمین گرمایی با مجموع 500 مگاوات بود.
معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز اقدام به تشكیل ستادی به نام «ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدید پذیر» كرده است تا كارهای پراكنده ای كه در زمینه انرژی های تجدیدپذیر در دانشگاه ها، سازمان ها و دیگر مراكز بخش خصوصی كشور انجام می شود، تحت پوشش قرار گرفته و هماهنگ شوند.
این ستاد در تیرماه سال 1387 با اهداف فعال كردن همه منابع موجود انسانی و مالی كشور، پرهیز از موازی كاری، شفاف سازی و ایجاد امكان نقد و ارزیابی فعالیت ها، تعیین ظرفیت های موجود در كشور و تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیقات به عنوان مهمترین حلقه زنجیر نوآوری در زمینه انرژی های تجدید پذیر تأسیس شد.
صدور مجوزها در كوتاه ترین زمان ممكن و خرید تضمینی برق تولیدی به مدت 10 سال، از جمله مشوق هایی است كه وزارت نیرو فراهم كرده تا فعالیت سرمایه گذاران عرصه انرژی های تجدیدپذیر را اقتصادی كند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید