Performancing Metrics

سانشا؛ شهری که یک اقیانوس در دل خود دارد | اتاق خبر
کد خبر: 336587
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395 - 08:33
در دریای چین جنوبی مجموعه زیادی از جزایر زیبا وجود دارد که کوچک‌ترین آنها جزیره سانشا (Sansha) است.

به گزارش اتاق خبر، جزیره سانشا در ۳۵۰ کیلومتری جزیره بزرگ هانیان (Hanian) واقع در دریای چین جنوبی است. این منطقه مجموعه‌ای از جزایر مرجانی است که در جهان به نام وودی ایسلند (Woody island) شناخته می‌شود. فرودگاه این جزیره را در سال ۱۹۹۰ ارتش چین ساخته است و نکته جالب اینجاست که به خاطر کوتاه بودن طول جزیره مجبور شدند نیمی از باندفرودگاه را روی آب بسازند.

فرودگاه جزیره ساشا

اما شهرت این جزیره گمنام به جولای سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد. دولت چین در آن تاریخ اعلام کرد که شهرستانی را در دریای چین جنوبی به مرکزیت جزیره سانشا (Sansha) و زیرمجموعه استان هانیان تأسیس کرده که از طریق آن منطقه وودی ایسلند را کنترل کند.

اداره شهرستان سانشا به صورت ریاست در سطح شهرستان (Prefecture-level city) است که جزو تقسیم‌بندی‌های خاص دولت چین است و اختیارات مستقلی برای‌ اداره به مدیران آن داده می‌شود. اگر بخواهیم مثال بزنیم مانند جزیره کیش در کشور عزیزمان که جزو استان هرمزگان محسوب می‌شود، اما مانند دیگر شهرهای استان تابع تصمیم‌گیری‌های استانداری نیست و مدیریت آن مستقل است.

 جزایر مرجانی پاراسل (Paracel) و اسپراتلی (Spratly) نیز تحت مدیریت این شهرستان قرار دارند که در کل منطقه‌ی به وسعت ۱۳ کیلومترمربع را دربر‌می‌گیرد، اما نکته جالب در مورد سانشا این است که با داشتن محدوده‌ی مرزی آبی در حدود ۲ میلیون کیلومترمربع توانسته از نظر وسعت بزرگ‌ترین شهر چین لقب گیرد، اما اگر فقط مساحت خشکی آن را حساب کنیم در واقع این جزیره کوچک‌ترین و کم جمعیت‌ترین شهر چین به حساب می‌آید.

نقشه جزایر وودی ایسلند

از زمان ورود رسمی چین به این جزایر دولت فیلیپین اعلام کرده که حاکمیت چین بر این جزایر را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات ویتنام دولت چین را به نقض قوانین بین‌الملل محکوم کردند. ایالات متحده هم نگرانی خود را از این اقدام اعلام کرده و تحرکات نظامی محدودی در نزدیکی این منطقه دارد. مجموعه جزایر وودی ایسلند، پاراسل (Paracel) و اسپراتلی (Spratly) جزایری هستند که مورد مناقشه چین، ویتنام ، فیلیپین و تایلند  هستند، اما هم اکنون کنترل آنها در دست دولت چین است. کارشناسان معتقدند که در این منطقه منابع عظیم نفتی وجود دارد، همچنین وجود منابع فراوان دریایی قابل صید در آن باعث بالا رفتن اهمیت این جزایر شده است، اما مهم‌تر از همه، ویژگی ژئوپلیتیکی منطقه است که آنجا را به دومین مسیر عبور دریایی و سومین خط حمل و نقل دریایی جهان تبدیل کرده است، از این‌رو تسلط هر یک از کشور‌ها بر این جزایر می‌تواند باعث تقویت قدرت اقتصادی و نظامی آنها در دریای چین جنوبی شود.

مسیر دریای چین جنوبی

جزایر این منقطه شامل امکاناتی همچون ساختمان‌های اداری، بانک، رصدخانه، کتابخانه‌ها، هتل‌ها و بیمارستان‌های مختلفی است، اما به‌ تازگی دولت محلی اقداماتی را در راستای جذب گرشگران و تبدیل آن به یک جزیره توریستی انجام داده است، در این جزایر دو موزه و یک برج بلند قدیمی مربوط به زمان جنگ جهانی دوم و ساخته ارتش ژاپن قرار دارد.

جزیره وودی ایسلند 2

جزایر سانشا

اسلکه جزیره ساشا

جزیره سانشا 3منبع: کجارو

94104

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید