Performancing Metrics

اواخر تابستان به تورم تک رقمی دست می‌یابیم | اتاق خبر
کد خبر: 336658
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395 - 14:54
رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: نرخ سود به دلیل اینکه تورم به سمت تک رقمی شدن در حال حرکت است قابلیت کاهش را دارد.

اتاق خبر: علی دیواندری در مورد کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی به دلیل کاهش نرخ تورم  از سال گذشته آغاز شده و تداوم نیز خواهد داشت ، اما اینکه نرخ سود چه زمان و به چه درصدی کاهش پیدا می‌کند، فعلا مشخص نیست زیرا تصمیم خاصی هنوز گرفته نشده است.

وی افزود: به نظر می رسد که با حضور فعال بانک مرکزی در بازار غیر بانکی و کاهش مؤثر نرخ سود بین بانکی زمینه برای کاهش نرخ سود بیش از گذشته فراهم شده است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی در پاسخ به این پرسش که با توجه به بالا بودن نرخ بهره در بازارغیرمتشکل آیا امکان کاهش نرخ سود وجود دارد؟ خاطر نشان کرد: این موضوع تنها مربوط به بازارغیر متشکل نمی‌شود، در بازار متشکل و غیرمتشکل همیشه تک روی‌هایی دیده می‌شود اما هدف بانک مرکزی این است که آن دسته از مؤسسات و بانک‌هایی که به دلیل مشکلات ساختاری توان مدیریت نقدینگی ندارند را از بازار متشکل جدا کنند و بازار کنترل شود.

دیواندری با بیان اینکه تا اواخر تابستان به تورم تک رقمی خواهیم رسید، گفت: با ادامه این رویه طبیعی است که نرخ سود به سمت کاهش حرکت کند.

وی ادامه داد: دو ضرورت ما را به سمت کاهش نرخ سود می‌کشاند؛ یکی اینکه ما سپرده‌هایمان نباید در بانک‌ها قفل شود بلکه باید به سمت فعالیت‌های مولد، بورس و سایر حوزه‌ها حرکت کند.

دیواندری با اشاره به اینکه هدف اصلی رسیدن به رونق اقتصادی مطلوب است، گفت: یکی دیگر از بحث‌ها این است که سپرده‌گذار حس نکند که بانک، صندوقی است که با بالاترین بازدهی سرمایه شخص را حفظ می کند.

وی تصریح کرد: در اقتصاد کلان و سیاست های اقتصادی این موضوع به سمتی در حرکت است که این منابع در گردش بیشتر باشد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی وضعیت بانک‌های ماست زیرا بانک‌های ما تاب و تحمل سودهای بالا را برای سپرده گذاری ندارند و صورت‌های مالی بانک‌ها نشان می دهد که حاشیه سود رو به کاهش است و در برخی دیگر از بانک‌ها حاشیه سود به سمت منفی در حرکت است. صورت های مالی بانک‌ها تاب و تحمل هزینه تمام شده بالا را ندارند.

 دیواندری گفت: بانک‌ها به تدریج باید یاد بگیرند که با مدیریت حرفه ای و اقتصادی و با حاشیه سود پایین بتوانند خود را حفظ کنند. این نیز یکی از ضرورت هایی است که بانک مرکزی هم از آن استقبال کرده و این بحث همیشه مطرح بوده که نرخ سود دستوری به دلیل اینکه پایدار نمی‌ماند و بقیه زیرساخت‌های آن آماده نیست ممکن است آثار این روش های دستوری به جای بهبود اوضاع ، شرایط را وخیم تر کند کما اینکه در سال‌های گذشته نیز این موضوعات تجربه شده اند و بارها از این محل ضربه و آسیب دیده ایم.

وی افزود: ابتدا باید اولویت بندی شود که کدام یک مهم‌تر است ما روندی غیر متعارف داریم مانند بازار غیررسمی پول و یا بازار غیر متشکل.

وی گفت: در دنیا شکل‌های متفاوتی از بازار غیرمتشکل وجود دارد. بعضا کمپانی‌ها رقیب بانک‌ها می‌شوند. بازدهی بالایی هم دارند و با پرداخت سود بالا و اغوا کننده، مشتریان را به سمت خود جذب می کنند که این موضوع به عنوان عنوان بانکداری در سایه معروف است.

وی افزود:  در کشور ما نیز این موضوع تا حدودی مطرح است و فعالیت‌هایی در بازار غیررسمی و سایر بخش‌ها انجام می شود. مانند برخی از پیش فروش‌ها و یا مواردی که برای پروژه‌ای خاص سرمایه گذاری‌هایی انجام می شود.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید