Performancing Metrics

جزئیات برنامه ورود ایرلاین‌ها به فرابورس | اتاق خبر
کد خبر: 336704
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395 - 17:59
مدیر عامل فرابورس ایران از برنامه ریزی برای حضور شرکت‌های هواپیمایی و انجام برخی مذاکرات با برخی از صنایع برای ورود به فرابورس ایران خبر داد.

اتاق خبر: امیر هامونی امروز در نشستی خبری از برنامه فرابورس ایران برای ورود شرکت‌های هواپیمایی به بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر با خلاء حضور برخی صنایع در بازار مواجهیم. بر این اساس مذاکراتی را با برخی شرکت‌های هواپیمایی و صنایع برای ورود به فرابورس ایران و پذیرش آنها انجام داده ایم.

مدیر عامل فرابورس ایران افزود: سال گذشته ۱۶ شرکت در فرابورس درج شد اما سهام آنها عرضه نشد ولی در حال حاضر آمادگی عرضه آنها به صورت عرضه های اولیه را داریم، در عین حال ۱۵ شرکت پذیرش شده در انتظار درج هستند.

وی در پاسخ به این سئوال که پیش از این قرار بود سهام عدالت در قالب شرکت‌های ETF بگنجد؛ سرنوشت این نوع سهام در فرابورس چگونه می تواند باشد؟ گفت: اجرای این برنامه براساس تصمیم دولت و مجلس خواهد بود. پرتفوی‌های سهام عدالت ثروتی است که ۵۲ میلیون نفر صاحبان اصلی آن هستند، در خصوصی سازی نگاه ویژه ای به سهام عدالت شده و بهترین شرکت‌های دولتی به پرتفوی سهام عدالت اختصاص یافته است. در حال حاضر ۷۰ الی ۸۰ درصد پرتفوی این نوع سهام بورسی است، بنابراین در بورس و فرابورس سهامشان قابل معامله است.

هامونی در مورد روند خصوصی سازی و ورود شرکت‌های اصل ۴۴ به فرابورس ایران گفت: فرایند واگذاری‌های شرکت های مربوط به اصل ۴۴ ادامه دارد به طوری که ۳۰۰ شرکت کماکان در فهرست واگذاری‌های دولت قرار دارند و بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان ارزش پایه رقابتی آنهاست که می تواند وارد بازار شود.

وی ادامه داد: سهام این شرکت‌ها براساس تصمیم سازمان خصوصی سازی می تواند به صورت عرضه بلوکی، مدیریتی یا از طریق بازار سوم فرابورس یا به صورت مزایده و مذاکره و غیره واگذار شود، در هر حال اینکه چه بخش‌هایی از سهام این شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شود، بستگی به تصمیم هیات واگذاری دارد. البته شرایط بازار در دو سه سال اخیر به گونه ای نبود که استقبالی از سهام شرکت‌های دولتی صورت بگیرد. در عین حال عرضه خردی توسط سازمان خصوصی سازی انجام نشد و عرضه ها به صورت بلوکی بود.

مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مصوبه جدید هیأت دولت در مورد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و شایعه به تعویق افتادن اجرای این مصوبه در سال جاری پاسخ داد: براساس مصوبه جدید افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها مالیات ۲۵ درصدی عملکرد نیز در نظر گرفته شده و این در حالی است که در پیش از آغاز سال جدید شرکت‌ها از این مالیات معاف بودند، با این همه متولیان بازار سرمایه برای حل و فصل موضوع تمدید مالیات در سال جاری و تمدید معافیت آن پیگیری‌های خود را ادامه می‌دهند.

وی در مورد نوسان برخی از شرکت‌های ورشکسته در بازار پایه توافقی، به برگزاری جلساتی با فعالان این بازار اشاره کرد و و افزود: در حال حاضر بازار پایه فرابورس از شرکت های بسیار شفاف تا شرکت های غیر شفاف تشکیل شده است و بنابراین شاید لازم باشد که این بازار را بر اساس معیارهای نقدشوندگی و غیره بسته بندی کنیم. این موضوع در حوزه کارگزاران نیز مطرح شده است.

وی از امضاء قراردادی برای تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط خبر داد و افزود: در جلسه ای با مدیران شهرک های صنعتی کل کشور برگزار کردیم و قرار است که دسته بندی هایی برای ورود شرکت های FME برای ورود به بازارهای فرابورس انجام شود بنابراین پیش بینی می شود تا پایان بهار جاری بازار مربوطه رسماً راه اندازی شود.

هامونی با اشاره به عضویت فرابورس ایران در  مجامع بین‌المللی بورسی از جمله فیاس و OIC گفت: در فیhس عضو فعال تازه وارد هستیم و در کارگروه شرکت‌های کوچک و متوسط عضو می باشیم. بورس‌های ترکیه، مصر، قزاقستان و ایران، چهار عضو این کارگروه هستند که به ادغام و تملیک شرکت‌های مذکور فکر می کنیم. طی ۷ سال گذشته فرابورس ایران ۲۵۰ مورد ادغام و تملیک داشته است. عمده این ادغام و تملیک توسط دولت و بر اساس مزایده‌های دولتی انجام شده که شامل زیرمجموعه بانک ها و غیره بوده است. بنابراین نظرات ما در این باره حائز اهمیت می باشد. همچنین قرار است که شرکت های کوچک و متوسط را در یک پلت فرم لیست کرده و به بین المللی شدن آنها کمک کنیم.

وی همچنین از پذیرش سهام ۲۳ شرکت در سال گذشته در فرابورس ایران، انجام ۱۵ عرضه اولیه، گشایش دو نماد، پذیرش ۶ صندوق قابل معامله ETF و یک صندوق زمین ساختمان خبر داد و افزود: سال گذشته چندین شرکت به مبلغ ۱۷ هزار میلیارد تومان از فرابورس به بورس منتقل شد و همچنین ۱۷ هزار میلیارد تومان نیز به ارزش بازاریمان افزوده شد.

این مقام مسئول در بازار سرمایه، ارزش کل معاملات و ارزش سهام در فرابورس را ۴۵ هزار میلیارد تومان با رشد ۳۶ درصدی ذکر کرد و افزود: حجم معاملات نیز ۸۳ میلیارد ورقه با رشد ۶۰ درصدی بوده است، همچنین هزار میلیارد تومان نیز در صندوق‌های قابل معامله، ETF ها رشد کردند و نسبت به سال قبل از آن که این رقم ۶۰ میلیارد تومان بود، رشد نزولی را شاهد بوده است.

وی در خصوص تسهیلات مسکن گفت: در ۵ سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی خرد در بخش مسکن صورت گرفته است، پارسال نیز ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن اعطا شد و از این طریق ۹۴ هزار نفر خانه دار شدند.

هامونی از تامین مالی ۲۲۵۰ میلیارد تومانی پیمانکاران با انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی خبر داد و افزود: با این کار، پیمانکاران مطالباتشان را به روز و نقد کردند، همچنین اولین اوراق تامین مالی سکوک برای صنعت هواپیمایی نیز در فرابورس تامین مالی شد و در حال حاضر تا مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان هم این تامین مالی در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام شده و سهم دو درصدی در اوراق تامین مالی توسط فرابورس به سهم ۴۶ درصدی افزایش یافته است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید