Performancing Metrics

خبر خوش اقتصادي در لرستان - معظمي گودرزي* | اتاق خبر
کد خبر: 336870
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 03:48
قرار گرفتن استان لرستان در مسير ترانزيتي بازرگان و بندر امام خميني(ره) خبر خوش اقتصادي است كه اين روزها از زبان استاندار لرستان اعلام مي شود.

اتاق خبر: ساخت آزاد راه خرم آباد – كرمانشاه يكي از خواسته هاي ديرينه مردم منطقه و ضرورتي انكار ناپذير است كه گامي در جهت تكميل مهمترين كريدور غرب و شمال غرب ـ جنوب كشور به شمار مي رود .
به گفته استاندار لرستان، اين طرح هزار و 470 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد كه چهار هزار ميليارد ريال آن در حوزه لرستان است كه در داخل اين كريدور محور ارتباطي نورآباد – خرم آباد و نورآباد به كرمانشاه قرار خواهد گرفت .
استان لرستان به سبب قرار گرفتن در مسير زاگرس مياني و در كريدور شمال و جنوب ،غرب به شرق و شمال غرب و غرب به جنوب كشور ، يكي استانهاي مهم تـرانزيتي است كه محورهاي ارتباطي آن از پرترددترين محورهاي ارتباطي كشور به شمار مي رود .
با توجه به تجربه موفق آزاد راه خرم آباد – پل زال در لرستان ساخت آزاد راه خرم آباد – كرمانشاه نقش مهمي را در رشد اقتصاد لرستان خواهد داشت.
احداث اين كريدور فرصت جديدي را براي توسعه لرستان فراهم مي كند كه از جمله مي توان به افزايش اهميت ارتباطي لرستان به عنوان مركز ثقل ارتباط شمال و جنوب و شمال غرب به جنوب كشور اشاره كرد و علاوه بر آن ساخت اين كريدور دسترسي لرستان را به مرزهاي غربي و شمال غرب كشور را تسهيل مي كند.
شكي نيست محور اسلام آباد – پلدختر و محور نورآباد – كرمانشاه با توجه به حجم عظيم تردد خودروها و سوانح دلخراش رانندگي احداث آزادراه خرم آباد – كرمانشاه را به ضرورتي انكار ناپذير تبديل كرده است .
اين آزاد راه در حقيقت مي تواند ادامه دهنده آزاد راه خرم آباد - پل زال به غرب و شمال غرب كشور باشد كه با به بهره برداري رسيدن آزاد راه خرم آباد- پل زال ، محورخرم آباد – كرمانشاه اهميت دو چندان يافته بطوريكه بسياري از ترددهاي غرب و شمال غرب با جنوب كشور به اين محور انتقال يافته است .
محورخرم آباد- كرمانشاه بخشي از كريدور شمال و شمالغرب - جنوب كشور محسوب مي شود كه ازمرز بازرگان شروع كه به موازات نوار غربي كشور پس ازعبور از مياندوآب ، سقز سنندج ، كرمانشاه دلفان ، خرم آباد ، پل زال به جنوب كشور ختم مي شود.
گرچه عمليات چهار خطه كردن قطعه هاي از مسير نورآباد به خرم آباد ، نورآباد به هرسين و هرسين به كرمانشاه آغاز شده است اما با توجه به نقش ترانزيتي اين محور و بار ترافيكي آن و دو برابر شدن سالانه تعداد خودروها، برنامه ‌ريزي براي كاهش سوانح رانندگي با توسعه شبكه‌ بزرگراهي دراين مسير ضروري است.
محورخرم آباد – كرمانشاه جمعا بطول 170 كيلومتراست كه 75 كيلومتر آن در مسير خرم آباد – نورآباد و 95 كيلومتر ديگر در مسير نورآباد – هرسين و كرمانشاه قراردارد كه هم اكنون تردد به صورت يك خطه در آن انجام مي شود.
با اجراي اين طرح استان هاي شمال غرب و غرب از طريق بزرگراه به استان هاي جنوب كشور متصل مي شوند و افتتاح آن در ايجاد اشتغال ، افزايش ارزش افزوده و شكوفايي اقتصادي اين منطقه تاثيرگذار است.
به هر روي قرار گرفتن لرستان در مسير ترانزيتي جنوب با شمال غرب كشور اجرايي شدن آن ضرورتي اجتناب ناپذير است تا اين خطه از ميهن عزيزمان نيز در مسير توسعه و آباداني قرار گيرد و زمينه رشد و توسعه ساير بخش ها از جمله گردشگري، صنعت و كشاورزي را با اجراي اين طرح فراهم كند.
به هر روي مردم لرستان انتظار دارند شاهد اجرايي شدن خبر اميدوار كننده احداث آزادراه خرم آباد به كرمانشاه در قالب كريدور گمرك بازرگان – بندر امام باشند تا با اين اقدام فرصت هاي جديدي براي رونق اقتصادي ، توسعه صادرات ، گردشگري و دستيابي به بازار همسايگان فراهم شود .

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید