Performancing Metrics

بی‌دقتی در مدیریت منابع آبی دشت‌های همدان را دچار تنش کرده است | اتاق خبر
کد خبر: 336887
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 05:04
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان با تاکید بر اهمیت مدیریت منابع آبی گفت: بی‌دقتی در مدیریت منابع آبی دشت‌های کشور و استان همدان را دچار تنش کرده است.

اتاق خبر:مرتضی عزالدین ظهر دوشنبه در مراسم افتتاح طرح ملی دانش آموزی نجات آب «دانآب» با اشاره به اینکه تفاهم نامه ای بین سه ارگان آب منطقه ای و آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی بسته می شود، اظهار داشت: در این طرح از آیندگان برای صرفه جویی در آب کمک خواستیم.

وی با بیان اینکه میزان بارش ها در کشور یک سوم بارندگی در دنیا است، گفت: این در حالی است که ۹۰ درصد کشور ما خشک و نیمه خشک است و این موضوع اهمیت مدیریت منابع آبی را بیشتر مشخص می کند.

عزالدین با اشاره به اینکه ناهماهنگی بارش نیز در کشور ایران وجود دارد، بیان داشت: به طور مثال در کویر لوت صفر میلی بارش داریم و در شمال کشور حدود ۲۵۰ میلی متر که پراکندگی بارش ها و وقوع سیلاب ها وضعیت را در حوزه آب مشکل کرده است.

وی ادامه داد: طی سال های گذشته به دلیل بی دقتی در مدیریت آب مشکلاتی در این حوزه به وجود آمده که در پی آن از حدود ۶۰۹ دشت موجود در کشور ۵۲ درصد در وضعیت ممنوعه قرار دارد و این به دلیل اضافه برداشت از منابع آب زیر زمینی بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه میزان برداشت از منابع آب زیر زمینی بیشتر از بارش ها بوده است، گفت: از ۱۳ دشت موجود در استان همدان تمام دشت ها در وضعیت ممنوعه قرار دارد و سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب در استان همدان برداشت می شود.

عزالدین میزان افت آب های زیر زمینی در استان همدان را سالانه یک متر عنوان کرد و گفت: این موضوع و برداشت بی رویه از آب ها باعث شده دشت های استان دچار تنش آبی شوند.

وی از اجرای طرح تعادل بخشی خبر داد و گفت: طرح تعادل بخشی طرحی برای کاهش مصرف آب بوده که طبق این طرح در یک برنامه بیست ساله سفره های آب زیر زمینی به حالت اولیه خود بر می گردد که انسداد چاه های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت از بخش های این طرح بوده و بخش مهم دیگر فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب است.

عزالدین با تاکید بر اینکه وزارت نیرو به تنهایی نمی تواند در جلوگیری از هدر رفت آن کار کند، گفت: آب مایعی بی بدیل و بدون مشابه است و باید این کالای امنیتی را حفظ کنیم و برای این مورد از همه مراکز آموزشی استمداد خواستیم.

وی با اشاره به اینکه این طرح در استان با حضور ۶۴ هزار دانش آموز آغاز می شود، بیان داشت: امسال بارش خوبی داشتیم و ۴۴۰ میلی متر بارش ثبت شد اما یک استثنا بود و هنوز دشت های استان همدان بیمار هستند و باید قبل از اینکه به وضعیت مرگ و سرطانی برسند به داد آن ها برسیم چرا که برخی دشت های دیگر در کشور مرده اند اما در استان همدان باید دشت های بیمار را درمان کنیم.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید