Performancing Metrics

با کری در مورد توقیف اموال ایران صحبت کردم | اتاق خبر
کد خبر: 336891
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 05:22
ظریف در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه مقدونیه:
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص توقیف اموال ایران توسط دادگاهی در آمریکا گفت: این وضعیت توسط برخی از تصمیم گیری هایی كه در دوره قبل برای سرمایه گذاری در بازار اوراق قرضه آمریكا انجام شده، به وجود آمده است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با نیکولا پوپوسکی وزیر خارجه مقدونیه اظهار داشت:برای نخستین بار از مقدونیه میهمان رسمی داریم. از ابتدای استقلال جمهوری مقدونیه با این كشور روابط سیاسی برقرار كردیم.

وی یادآور شد:در سال‌های گذشته به علت وضعیت ویژه تحریم‌ها روابط محدودتری با كشور دوست مقدونیه داشتیم. 
وزیر امور خارجه تصریح كرد: با سفر وزیر امور خارجه مقدونیه به تهران زمینه را برای روابط گسترده‌تر فراهم كردیم. امروز و دیروز هیات از مقدونیه و وزیر امور خارجه این كشور گفت‌وگوهای خوبی در تهران داشتند و بعدازظهر امروز هم با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نشست خواهند داشت. 
وی سه حوزه ارتباطات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را از جمله محورهای بحث های دو طرف عنوان كرد و گفت:در زمینه فرهنگی یادداشت تفاهمی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا كردند و در زمینه گردشگری قرار شد همكاری های نزدیكتری با هم داشته باشیم. 
وزیر امور خارجه با بیان این كه در زمینه سیاسی توافق كردیم دو طرف گفت و گوهای مستمر و منظمی در زمینه مسائل دوجانبه و منطقه ای داشته باشیم، اضافه كرد: مقدونیه هم به عنوان كشوری كه در منطقه بالكان است و هم به عنوان كشوری كه در مسیر پناهندگان سوری و عراقی قرار دارد در معرض خطر گسترش افراط گرایی است و در این زمینه ها گفت و گو كردیم. 
ظریف حوزه سوم از گفت و گوهای دو طرف را مباحث اقتصادی با تمركز بر بخش خصوصی عنوان كرد و گفت: اینكه بخش خصوصی به ویژه در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور در پروژه های زیرساختی مقدونیه و تجارت این كشور انجام دهد،از دیگر محورهای گفت و گوی دو طرف بود. 
وی ضمن ابراز امیدواری از این كه این سفر به نفع روابط دو كشور و ثبات و امنیت منطقه و خاورمیانه و بالكان باشد، گفت: اطمینان داریم كه با گفت و گو زمینه همكاری گسترده ای را داریم.

ادعای خسارت ایران در برابر دولت آمریکا

محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی درمورد مصادره دو میلیارد دلار از دارایی های ایران در آمریكا افزود: اگر به اموال ایران دست اندازی شود، به طور حتم در زمان لازم در برابر دولت آمریكا ادعای خسارت خواهیم كرد.
وی تصریح كرد: ما اعلام كردیم از ابتدا رای محاكم آمریكایی را به رسمیت نمی شناخته ایم و تصمیم دست اندازی به اموال ایران را غیرقانونی می دانیم چرا كه خلاف مقررات حقوق بین الملل است.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: این موضوع را به آقای كری وزیر خارجه آمریكا تاكید كردم، وی پیش از این هم موضع ما را می دانست، از زمانی كه محاكم آمریكایی این گونه اقدامات غیرقانونی انجام دادند رسما هم موضع خودمان را اعلام كردیم.
ظریف همچنین اظهارداشت: تمام تلاش ما این است كه مانع دسترسی آمریكا به اموال ایران شویم و روش آن این است كه اجازه ندهیم اموال این كشور وارد آمریكا شود و به این موضوع توجه داشته باشیم.
وی با تاكید بر این كه در این زمینه تمام پیگیری های حقوقی انجام می شود، گفت: دولت تصمیم گرفته كمیته ویژه ای تشكیل دهد تا نخست بررسی شود چرا این اتفاق افتاده و برخلاف همه تذكرهایی كه داده شده بود، پول ایران در آمریكا یا درمواردی كه آن كشور به آن دسترسی دارد، سرمایه گذاری شده بود.
وزیر امور خارجه افزود: دوم این كه چگونه می توان مانع تكرار چنین مواردی شد و سوم اینكه چطور می توان مانع اجرای این حكم و دسترسی به اموال ایران شد.
ظریف یادآور شد: این وضعیت توسط برخی از تصمیم گیری هایی كه در دوره قبل برای سرمایه گذاری در بازار اوراق قرضه آمریكا انجام شده، به وجود آمده است.
وی تصریح كرد: از آنجا كه این اقدام غیرقانونی توسط آمریكا سال هاست كه انجام می شود دستگاه های جمهوری اسلامی ایران همواره مراعات می كردند كه اجازه ندهند اموال این كشور به سمت آمریكا حركت كند تا آنها نتوانند با استفاده از این آرا كه از نظر ما و بسیاری از كشورها خلاف حقوق بین الملل است بر اموال ایران دست اندازی كنند.
رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان كرد: متاسفانه یك بی احتیاطی در مقطعی انجام شد كه منجر به این شده كه اموال ایران در اختیار دادگاه های آمریكایی قرار گیرد.
ظریف اضافه كرد: دو رای در سال های گذشته توسط محاكم آمریكایی علیه مجموعه ای از دارایی های ایران در اوراق قرضه آمریكا صادر شد، این دو رای هر كدام مربوط به 5، 6 یا 7 سال قبل است، مراحل رسیدگی و درخواست تجدید نظرهم شاید قبل از این دولت پایان یافته بود.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در گذشته هیچگاه در روند قضایی شركت نمی كردیم چون محاكم آمریكا را دارای صلاحیت نمی دانستیم و نمی دانیم.
ظریف همچنین گفت: در یك مقطعی شاید 5 یا 6 سال قبل در مورد این اموال تصمیم گرفته شد كه در محاكم شركت كنند، به همین دلیل به جای یك رای ، دو رای شامل رای اول و رای تجدید نظر هم صادر شد و بعد به دلیل ایرادهای قانون اساسی كه وكلا به رای گرفته بودند به مرحله بعدی یعنی دیوان عالی آمریكا ارجاع داده شده بود.
وی افزود: دیوان عالی كشور آمریكا هم به شكلی رای داد كه اخیرا شنیدید، متاسفانه این یك تحول جدیدی نیست و مربوط به گذشته است كه آخرین مرحله دادرسی آن در روزهای گذشته انجام شد.
وی خاطرنشان كرد: تصمیمات خلاف حقوق بین‌الملل دادگاه‌های آمریكایی علیه جمهوری اسلامی ایران سابقه طولانی داشته است و به اواسط دهه هفتاد شمسی و سال 1996 میلادی بازمی گردد كه كنگره آمریكا قانون مصونیت دیپلماتیك را از دید خودشان اصلاح و از دید ما نقض كرد و به دادگاه‌های آمریكایی اجازه داد برخی ادعاها برای كشورهای در فهرست حامیان ترور رسیدگی كند.
وزیر امور خارجه تصریح كرد‌: دعاوی متعددی علیه جمهوری اسلامی ایران در دادگاه‌های آمریكایی شروع شد و مجلس شورای اسلامی هم آن زمان در اقدامی مقابله به مثل، طرح قانونی را مطرح كرد كه بر اساس آن اتباع ایرانی می‌توانستند در دادگستری ایران علیه اقدامات آمریكا اقامه دعوی كنند.
ظریف با بیان این كه این روند در 20 سال گذشته ادامه داشته است، اظهار داشت: در این مدت دعاوی مختلفی مطرح كرده بودند كه از جمله آن، دعاوی بود كه از طرف برخی از خانواده‌های افرادی كه در عملیات خارجی حتی در 11 سپتامبر كشته شده بودند، مطرح شد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: نكته مسخره‌تر این است كه یكی از دادگاه‌های آمریكایی، ایران را برای عملیات 11 سپتامبر مقصر شناخت كه نشان‌دهنده میزان سیاسی‌بودن محاكم آمریكا است و برخلاف ادعاهایی كه مطرح می‌شود، ارتباطی با بحث حقوقی ندارد و تصمیم‌گیری سیاسی است.

تدوین همکاری های چهارساله ایران و مقدونیه

نیكولا پوپوسكی در نشست خبری مشترك با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با قدردانی از مهمان نوازی طرف ایرانی به ظرفیت های گسترده همكاری دو كشور اشاره كرد و گفت: در حوزه روابط فرهنگی، گردشگری و تبادلات اقتصادی مسائل مهمی هستند كه می توانیم با یكدیگر همكاری داشته باشیم.
وی با اشاره به امضای قرارداد همكاری فرهنگی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار داشت: این قرارداد برنامه های همكاری چهار سال آینده دو طرف را تدوین می كند.
وزیر خارجه مقدونیه با بیان این كه قصد داریم روزهای فرهنگی ایران را در مقدونیه جشن بگیریم، تاكید كرد: می خواهیم سفارت مقدونیه را در تهران باز كنیم تا دسترسی بیشتری برای سفر به تهران فراهم كنیم. 
پوپوسكی مسائل و چالش های پیش روی منطقه خاورمیانه و بالكان را از محورهای گفت و گوهای خود با ظریف ذكر كرد و گفت: حتما در خصوص تغییراتی كه در این حوزه ها اتفاق می افتد رایزنی هایی خواهیم داشت.

 نیكولا پوپوسكی در پاسخ به سوالی در خصوص مشكلات مهاجران به اروپا افزود: مقدونیه یكی از كشورهایی است كه در كریدورهای اصلی مهاجرت قرار گرفته و تنها مرز مهاجران برای رسیدن به اروپا است.
وی با بیان این كه دو میلیون انسان كمتر از یك سال آواره شده اند، اظهار داشت: بحران مهاجران در اروپا یكی از مهم ترین موضوعات و بسیار فراتر از ظرفیت و قابلیت كشور مقدونیه است و تنها راه حل آن، اجرای نتایج كمیسیون اتحادیه اروپا است به این معنا كه باید كنترل مرزی و سیستم كاملی جهت مشخص كردن مهاجران داشته باشیم.
پوپوسكی یادآور شد: چرا كه برخی از مهاجران، آوارگان جنگی نیستند و مقصودشان از مهاجرت برای دستیابی به شرایط بهتر است. آوارگان باید به عنوان پناهنده شناسایی و بر اساس قوانین اروپایی در میان كشورهای اتحادیه اروپا تقسیم شوند. یك كشور به تنهایی نمی تواند مشكل را حل كند.
وی اضافه كرد: واقعیت این است طیف گسترده ای از مردم سوری، افغانی و عراقی در اروپا پخش شده اند كه به دنبال رسیدن به شرایط بهتر و امنیت بیشتر هستند.
وزیر خارجه مقدونیه ادامه داد: تاكنون مذاكرات بسیاری انجام شده و نتایج به دست آمده حاكی از آن است كه این بحران، راه حل نظامی ندارد و برای حل آنها باید بحران را در خاورمیانه و سایر مناطق پایان داد. این موضوع هدف بیشتر كشورهای اروپایی و موضع ما در قبال سوریه و سایر تنش های موجود است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید