Performancing Metrics

۵ شهر دوستدار طبیعت | اتاق خبر
کد خبر: 336948
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 08:39
شهرهای سبز مدلی از یک نوع سیستم نوین اداره‌ی شهری است که در کشورهای پیشرفته جهان درحال انجام است تا انسان بتواند در شهری سالم، با هوای پاک و در آرامش زندگی کند.

اتاق خبر: هرروزه به تعداد انسان‌های نگران کره‌ی زمین افزوده می‌شود. نگرانی که بیهوده و بی‌دلیل هم نیست. با پیشرفت فنّاوری و اقتصاد، متأسفانه زمین دوست‌داشتنی ‌ما رو به نابودی است و اگر فکری به حال آن نکنیم، خیلی زود باید سیاره‌ی دیگری را برای زندگی پیدا کنیم.

اما نگرانی تنها برای کره‌ی زمین کافی نیست و باید وارد عمل شد. یکی از بهترین راه‌های نجات خانه‌ی مشترکمان استفاده از انرژی‌های سبز است که برخی از کشورها و شهرهای بزرگ دنیا در آن پیش‌قدم شده‌اند و به حدی پیش رفته‌اند که جز برترین‌ها در سطح جهان شده‌اند.

راه‌های ساده و کم‌هزینه‌ی دیگری هم وجود دارد که می‌تواند شهر ما را چه ازلحاظ مصرف انرژی و چه ازلحاظ ظاهر طبیعی آن، به معنای واقعی کلمه سبز کند. در ادامه می‌خواهیم با ۵ مورد از سبزترین شهرهای دنیا که تنها با انجام چند کار ساده توانسته‌اند در این گروه قرار بگیرند آشنا شوید.

شهرهای زیر می‌توانند مثال خوبی برای شهروندان تمام کره‌ی زمین در دوستی باطبیعت باشند.

کپنهاگ

کپنهاگ

کپنهاگ اخیراً به‌عنوان سبزترین شهر اروپا نام‌گرفته است. جالب است بدانید که دانمارکی‌ها مدت‌ها است که شادترین مردم دنیا هستند و وقتی کسی شاد باشد با خود و اطرافش به صلح خواهد رسید. معمول‌ترین راه عبور و مرور در کپنهاگ دوچرخه‌سواری است و همین قضیه میزان انتشار CO۲ را به حداقل ممکن می‌رساند. از سوی دیگر بیشتر اتوبوس‌های این شهر برقی هستند و تعداد زیادی مغازه‌ی طبیعت دوست وجود دارد که پوشاک و خوراک‌های سازگار با طبیعت را بفروش می‌رسانند.

کوریتیبا

کوریتیبا

شاید باورتان نشود اما کوریتیبای برزیل یکی از سبزترین شهرهای جهان و سبزترین شهر در آمریکای لاتین است. این شهر به اینکه ۷۰ درصد از زباله‌هایش را بازیافت می‌کند مفتخر و درواقع یکی از قدیمی‌ترین شهرهایی است که از دهه‌ی ۸۰ میلادی این کار را آغاز کرده است. کوریتیبا جایزه‌ی سبزترین شهر را با توسعه‌ی یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های نقلیه‌ی عمومی دریافت کرده است. مقامات این شهر هم با کاشتن درخت در طول تمام بزرگراه‌ها سعی در سبزتر کردن هر چه بیشتر کوریتیبا دارند.

سنگاپور

سنگاپور

 سبزترین شهر آسیا نمونه‌ی بسیار خوبی برای مبارزه با آلودگی و تخریب محیط‌زیست است. اول‌ ازهمه سیستم بزرگ حمل‌ونقل این شهر باعث شده که از آلودگی‌ کاسته شود. دوم اینکه مردم سنگاپور حتی از میانگین آسیا هم کمتر آب هدر می‌دهند و این قدم بسیار بزرگی است. بازیافت زباله در این شهر بسیار مهم و فراگیر است و هر خانه باوجود ظرف‌های مخصوص تفکیک زباله این کار را از مبدأ انجام می‌دهد.

سانفرانسیسکو

سانفرانسیسکو

دیدن نام سانفرانسیسکو در این فهرست چندان هم دور از انتظار نبود. این شهر یکی از طبیعت دوست‌ترین شهرهای آمریکای شمالی است. درواقع اولین شهری که سیستم سطل‌های زباله‌ی رنگی را برای بازیافت وارد خانه‌ها و محل کارکرد و این کار را به‌صورت یک طرح اجباری به اجرا درآورد. سیستم نقلیه‌ی عمومی فوق‌العاده و تشویق مردم به استفاده از خودروهای برقی به این شهر کمک کرده است که جز سبزترین‌ شهرهای دنیا باشد.

کیپ تاون، ژوهانسبورگ و دوربن

کیپ تاون، ژوهانسبورگ و دوربن

سه شهر آفریقا به‌طور یکسان جز سبزترین شهرهای دنیا هستند. ژوهانسبورگ و کیپ‌تاون بیشترین فضای سبز در کل قاره را دارند و دومین قرار است تا ۲۰ سال آینده به یک شهر کاملاً بدون زباله و تا سال ۲۰۵۰ به شهری بدون کربن تبدیل شود.

زندگی در شهرهای این‌چنینی می‌تواند آرزوی هر فردی باشد، آرزویی که رسیدن به آن چندان هم غیرممکن نیست. اگر هر یک از ما به‌عنوان شهروندان یک شهر یا یک کشور مسائل بسیار ساده‌ای را رعایت کنیم، خیلی زودتر ازآنچه فکرش را بکنیم می‌توانیم شهر خود را جز سبزترین‌ شهرهای دنیا کنیم.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید