Performancing Metrics

بازگشت رونق به اقتصاد کشور زمان بر است | اتاق خبر
کد خبر: 336992
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 10:53
مسعود خوانساری در گفتگو با اتاق خبر
با توجه شرایط فعلی کشور که بعد از رفع تحریم ها به وجود آمده بازگشت به وضعیت عادی و شرایط قبل از وضع تحریم ها زمان بر خواهد بود.

اتاق خبر- گروه اقتصادی- رئیس اتاق بازرگانی تهران در مورد ریسک سرمایه گذاری در ایران با اشاره به نقش  تحریم ها در اقتصاد، این امر را موجب عقب ماندن کشور از سایر کشورهای دنیا دانست.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفت و گویی که با خبرنگار اتاق خبر و در حاشیه نشست مشترک اتاق تهران و هیات اقتصادی هند انجام داد، گفت: باید این موضوع را قبول کرد که ارتباط اقتصاد ما با دنیا به مدت 12 سال قطع بوده است و در این مدت ما نتوانسته ایم که اقتصاد خود و به خصوص نظام بانکی ایران را متناسب با پیشرفت های کشورهای دیگر توسعه دهیم.

خوانساری ضمن اشاره به تغییرات قوانین بانکی در دنیا و دور ماندن نظام بانکی از این تغییرات را در پایین آمدن رتبه بندی ایران تاثیر گذار دانست و افزود: طبیعی است با توجه شرایط فعلی کشور که بعد از رفع تحریم ها به وجود آمده بازگشت به وضعیت عادی و شرایط قبل از وضع تحریم ها زمان بر باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر شرایط کنونی اقتصادی داخلی ایران و ارتباط آن با افزایش ریسک سرمایه گذاری تصریح کرد: در صورتی که اقتصاد کشور در بهترین شرایط رشد 5 درصدی را در سال 95 تجربه کند، می توان امیدوار بود که وضعیت اقتصادی به سال 83 بازگردد. با این حال همه ما امیدوار هستیم که این اتفاق هرچه زودتر رخ دهد و شاهد بازگشت شرایط اقتصادی به وضعیت مطلوب باشیم.

 وی در مورد رتبه ایران و شاخص رتبه بندی سرمایه گذاری گفت: رتبه B+ برای کشور ما به طور حتم رتبه خوب و مناسبی نیست. به علت مشکلاتی که در این چند سال برای اقتصاد کشور و به خصوص نظام بانکی کشور پیش آمده است رتبه بندی ایران بسیار کاهش پیدا کرده بود. امروز علیرغم این که این رتبه تا حدود زیادی بهبود پیدا کرده نیاز است که تلاش بیشتری برای بهتر شدن این رتبه بندی صورت بگیرد.

خوانساری در پاسخ به سوالی در مورد حذف کارت بازرگانی، با اشاره به مذاکرات و رایزنی های صورت گرفته اعلام کرد: درباره این موضوع صحبتهایی مبنی بر امکان حذف کارت بازرگانی در درازمدت صورت گرفت. اما حذف این کارت در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اعلام اینکه برخی از افراد از کارت های بازرگانی سواستفاده می کنند گفت: بحثی در مورد کارت های بازرگانی مطرح است که برخی از این کارت ها سواستفاده می کنند. با توجه به اینکه در هر فعالیتی امکان بروز تخلف و سواستفاده وجود دارد باید تلاش شود که راه های استفاده غیرقانونی از این کارت ها  بسته شود. با این حال تعداد این تخلفات بسیار کم بوده است.

وی چگونگی سواستفاده از کارت های بازرگانی را این چنین شرح داد: اعطای کارت بازرگانی به افراد منوط به تصفیه حساب پرداخت های مالیاتی و بیمه است. با این حال در مقاطعی افراد بدون پرداخت مالیات و عوارض، اجناسی را به کشور وارد می کردند. با این حال دستگاه هایی مانند تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور باید تدابیری را برای دریافت مالیات و حقوق بیمه ای اتخاذ کنند که مواردی مانند این موضوع پیش نیاید.

خوانساری با اشاره به مشکلات اخذ مالیات در کشور گفت: مالیات ارزش افزوده به طور مستقیم در هنگام ورود کالا دریافت می شود و کسی نمی تواند از پرداخت آن شانه خالی کند. در این میان مالیات بر درآمد، مالیاتی است که افراد می توانند به بهانه های گوناگون از پرداخت آن امتناع کنند. این موضوع در صورتی که به طور مرتب و واردات کالا به کشور بررسی شود. با توجه به این شرایط به نظر می آید با تمهیداتی که در نظر گرفته شده از این اتفاق جلوگیری شود.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید