Performancing Metrics

بارندگي هاي سال زراعي جاري موجب صرفه جويي 350 ميليون متر مكعب آب در گيلان شد | اتاق خبر
کد خبر: 337054
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 15:12
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان گفت: استفاده شاليكاران از آب بارندگي هاي سال زراعي جاري در شخم زمستانه، موجب صرفه جويي 300 تا 350 ميليون مترمكعب آب سد سفيدرود شد.

اتاق خبر: حبيب جهانساز روز سه شنبه، تاكنون شخم زمستانه در 93 درصد اراضي شاليزاري گيلان انجام شده كه بيش از 90درصد اين شخم با آب باران صورت گرفته كه اين امر، موجب صرفه جويي 300 تا 350 ميليون مترمكعب آب سد سفيدرود شده است.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه هنوز بطور رسمي رهاسازي آب سدسفيدرود انجام نشده، با اين ميزان ذخيره آب در پشت سد، نيازي به استفاده از آب هاي ذخيره شده و آب چاه ها وجود ندارد.
سد منجيل يا سفيدرود در سال 1341 بر روي رودخانه سفيدرود در منجيل و به منظور تامين آب شرب شهرها و كشاورزي جلگه گيلان با ظرفيت بيش از يك ميليارد و 600 ميليون مترمكعب ساخته شد ولي بر اثر رسوبي كه طي ساليان متمادي ايجاد شده، اين ظرفيت كاهش يافته است.
نيمه فروردين ماه امسال، آب سد سفيدرود سر ريز شد، پديده اي كه در سه سال اخير سابقه نداشته است.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي گيلان در بخش ديگري از سخنانش در گفت وگو با ايرنا ادامه داد: علاوه بر شخم اراضي شاليزاري، 85 درصد خزانه گيري نيز در شاليزارهاي استان به اتمام رسيده و انتظار مي رود كه شاليكاران اين خزانه گيري را با توجه به تقويم زراعي تا نيمه ارديبهشت ماه جاري به پايان برسانند تا فرصت انتقال بذر در مدت 20 روزه براي نشاء به اراضي شاليزاري وجود داشته باشد.
جهانساز با بيان اينكه دو محصول هاشمي و علي كاظمي به دليل كيفيت بالا و كوتاه بودن دوره كشت همچنان ركودار توليد برنج در گيلان هستند، گفت: امسال بذر ارقام ديگري نظير شيرودي و گيلانه هم با توجه به اقليم گيلان در اين استان كشت شده است.
فصل كاشت ، داشت و برداشت برنج در گيلان از اسفندماه آغاز و تا مهرماه سال بعد به اتمام مي رسد.
گيلان 238 هزار هكتار اراضي شاليزاري دارد كه ساليانه با توليد بيش از يك ميليون و يكصد هزار تن شلتوك و استحصال 700 هزار تن برنج سفيد، 38درصد برنج كشور را توليد مي كند.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید