Performancing Metrics

مجلس یازدهم در مسیر تعامل با دولت | اتاق خبر
کد خبر: 337058
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 15:30
یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با اتاق خبر تشریح کرد:

اتاق خبر - با برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال گذشته، نکته بدیهی این است که سررسید دوره نهم مجلس بزودی به اتمام می رسد. مجلسی که در دوران فعالیت خود با چالش های جدی اقتصادی، در موضوع معیشت مردم و در موضوعات سیاسی با محوریت برجام و نحوه تعامل با دولت یازدهم دست و پنجه نرم کرده است. از این رو بنظر می رسد با واکاوی مسائل مرتبط با آن بتوان افق روشن تری را در حوزه تعاملات مجلس دهم و دولت یازدهم ترسیم کرد،. بر این اساس احمد شوهانی نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم به اتاق خبر گفت:

همانطور که رسیدن به توافق و ختم شدن آن به برجام کاری سخت، نفس گیر و پیچیده ای بود؛ روند اجرایی آن سخت تر خواهد بود. این قیاس به این دلیل است که نتیجه نهایی مذاکرات به متنی چند صفحه ای مشترک ختم شد، با این حال در زمان اجرای این توافق ممکن است هریک از طرفین تفسیر خاص خودشان را داشته باشند.

وی افزود: بر این اساس آنچه را که ما تاکنون از نحوه اجرای توافق از سوی طرف مقابل دیده ایم به شکل ایده آل بنظر نمی رسد ولی از سویی دیگر این که گفته شود برجام کاملا اجرا نشده است نیز برداشت بسیار نابجایی خواهد بود.

شوهانی ضمن بیان چالش هایی که در مسیر اجرای برجام قرار دارد،  با اشاره به برخی از اظهار نظرها مبنی بر عدم لغو تحریم های ایران و ناکارآمد بودن چارچوب توافق هسته ای برای کشور گفت: نظام سیاس دولت آمریکا نظام سیاسی پیچیده ای است و همه ی اختیارات در دست رئیس جمهور نیست؛ در ضمن اینکه کار بوجود آمدن تحریم ها به صورت یک شبه بوجود نیامده است پس نباید این انتظار وجود داشته باشد که همگی مسائل به فاصله اندکی قابل حل شدن باشند.

وی ادامه داد: همچنین باید این اعتراف را نیز کردکه موضوعات به شکلی رو به جلو و مثبت در حال پیش رفتن است، و طرف آمریکایی ها نیز بر این نکته اذعان می کنند که ایران به تعهدات خود پایبند است و همین انتظار در قبال پایبندی از سوی ما نیز برای طرف مقابل وجود دارد. هم اکنون مسیر برداشته شدن تحریم ها در حال انجام است و می دانید و مستحضر هستید که گروههای مختلف و متعددی از روسای جمهور و نخست وزیران و هیات های اروپایی به ایران سفر می کنند و مسیر شکلی درست و مثبت دارد، هرچند سنگ اندازی هایی نیز شده است. ولی این که گفته شود برجام کاملا شکست خورده است حاصل تفسیر غلطی است که بعضی ها آنرا انجام می دهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد نحوه تعامل مجلس آتی با دولت تصریح کرد: در دور آینده مجلس رابطه ی دولت و مجلس شکل بهتری خواهد داشت و چون جمع زیادی از دوستان دولت هم وارد مجلس می شوند، بنظر من در مقایسه با این مجلس تعامل بیشتر خواهد شد، رابطه بهتر می شود و مجلس نیز شکلی همسو تری خواهد داشت.

وی افزود: از نظر من مهم ترین اولویت هایی که بهتر است در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد، اقتصاد، حل مساله معیشت مردم، بیکاری جوانان است و این موضوع باید در اولویت همگان قرار داشته باشد.

نماینده مردم ایلام در رابطه با عملکرد مجلس نهم و نحوه همکاری های این مجلس با دولت، به خبرنگار اتاق خبر گفت: بدلیل اینکه این که این مجلس در زمان دو دولت قرار داشته است، دوره کاری سختی را پشت سر گذاشت ولی عقیده ای که دارم، این است که این مجلس هرآنچه را که در توان داشت انجام داد و این موضوع حتی در حال حاضر که این مجلس روزهای پایانی دوره کاری خود را سپری می کند با جدیت دنبال می شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون نیز بدلیل در دستور کار قرار داشتن بحث بودجه سال 95 تا لحظات آخر، مجلس روزهای پر کاری را پشت سر می گذارد. از دستاوردهای این مجلس نیز می توان به در دستور کار قرار گرفتن قوانین مفید و خوب اقتصادی توسط آن نیز اشاره کرد.

شوهانی در پایان خاطرنشان ساخت: در نهایت من عقیده دارم که دولت و مجلس باید همکاری های جدی در خصوص رفع مشکلات و معضلات اقتصادی کشور داشته باشند. مجلس آینده می تواند در ضمن کمک به دولت در حل مسائل اقتصادی، از طریق حل خلاء های قانونی به صورت ضرورت، اصلاح قانون انتخابات را نیز در دستور کار خود قرار دهد. وی در پایان افزود: باید شفاف سازی های لازم را در جهت حل مشکلات اجرایی در بحث انتخابات شامل موارد مالی، تائید صلاحیت ها و... انجام داد.

94110ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید