Performancing Metrics

واحدهایی که مثل «قارچ» سبز می‌شوند؛وقتی عرضه وتقاضا همخوانی ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 337127
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 20:07
قارچ لرستان با وجود کیفیت بالایی که دارد اما روی دست برخی تولید کنندگان این استان مانده و بر هم خوردن معادله عرضه و تقاضا بازار این محصول را کساد کرده است.

اتاق خبر: ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای کوچک و کم بازده از مهم‌ترین راهکارهایی است که در شرایط کنونی حاکم بر بازار، می‌تواند راهگشای مشکلات اقتصادی و رفع چالش بیکاری باشد.

در شرایطی که بسیاری از واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک لرستان، با مشکلاتی از جمله تعطیلی، کم کردن میزان تولید و ... مواجه هستند، نبود بازار مناسب و کاهش تقاضا در خصوص تولیدات بنگاه‌های کوچک اقتصادی، شرایط نامطلوبی را برای ادامه فعالیت این واحدها ایجاد کرده است.

یکی از صاحبان بنگاه‌های اقتصادی کوچک در استان در این زمینه :جدا از چالش هایی مانند تامین هزینه‌های تولید، سرمایه در گردش و ...، نبود بازار مناسب برای فروش محصولات برخی واحدهای تولیدی به مشکلی جدی برای استمرار فعالیت این بنگاه‌ها تبدیل‌شده است.

محسن عادلی که از تولیدکنندگان قارچ دریکی از شهرک‌های صنعتی خرم‌آباد است، اظهار می‌کند: در شرایط کنونی حاکم بر بازار بین عرضه و تقاضای محصول، تناسب وجود ندارد و حاشیه سود در واحدهای تولیدی کم شده است.

قارچ لرستان و مشکلی به نام عدم توسعه

وی ادامه می‌دهد: در این وضعیت اگر در تولید اشتباهی صورت بگیرد و راندمان مناسبی وجود نداشته باشد، کسب‌وکارها از سودآوری خارج می‌شود.

این تولید کننده لرستانی تصریح می‌کند: به علت نرخ بالای بیکاری و همچنین مشکلاتی که در زمینه ایجاد کسب‌وکار وجود دارد، برخی از افراد به سرعت به یک یا چند نوع کسب‌وکار روی می آورند و به سرعت بازار این کسب‌وکارها در استان اشباع می‌شود.

وی  معتقد است که اشباع شدن بازار برخی مشاغل و حرفه‌ها، شرایط فروش را برای تولیدکنندگان سخت کرده است.

عادلی می‌افزاید: این مساله در شرایطی پیچیده‌تر می‌شود که قابلیت به‌روزآوری و توسعه در صنعت و کسب‌وکار کم باشد و باید گفت که بسیاری از واحدها در شرایط کنونی با این مشکلات مواجه هستند.

این فعال اقتصادی اظهار می‌کند: در زمینه صنعت ما نیز قابلیت اجرای طرح‌های توسعه وجود ندارد و ایجاد تغییر در چرخه تولید و محصولات هم سودآور نیست.

وقتی تولید در واحدهای لرستان به یک سوم ظرفیت می‌رسد

وی خاطرنشان می‌کند: در شرایط فعلی هزینه‌های تامین مواد اولیه مانند کمپوست، پیت، خاک و ... افزایش‌یافته و یک تولید کننده ماهانه به ده میلیون تومان یا بیشتر برای تولید نیاز دارد که با وضعیت کنونی تقاضا و فروش برای تولیدکنندگان به‌صرفه نیست.

این تولیدکننده لرستانی به دیگر مشکلات راه‌اندازی و حفظ کسب‌وکارهای کوچک اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه دریافت و بازپرداخت تسهیلات برای ایجاد کسب‌وکار و توسعه آن نیز برای افرادی که به این مشاغل می‌پردازند در شرایط اشباع بازار و نبود تقاضا و سخت بودن تامین ضمانت و وثیقه‌نامه هم بسیار سخت است.

عادلی می‌گوید: از دیگر مشکلات این صنعت و سایر کسب‌وکارها که فرآیندهای فناوری آن‌ها ساده و بازار فروش محصولات آن‌ها محدود است، هزینه حمل‌ونقل به سایر استان ها یا حتی شهرستان‌های همجوار است.

وی می‌افزاید: متاسفانه مواردی مانند تولید کنسرو و ... از این محصولات هم فاقد سودآوری و بازار مناسب است.

این تولید کننده لرستانی ادامه می‌دهد: چنین شرایطی سبب شده تولید در بسیاری واحدها به یک‌دوم یا یک سوم کاهش یابد که به‌تبع آن میزان اشتغال نیز در واحدهای کسب‌وکار کوچک کاهش یابد.

تولید سالانه ۸۹۰ تن قارچ در لرستان

عادلی می‌گوید: هر کارآفرینی تمایل دارد که صنعتش به‌روز و پویا شود تا هم اشتغال بیشتری ایجاد کند و هم‌سود بیشتری داشته باشد ولی در شرایط فعلی امکان ایجاد اشتغال بیشتر در واحدهای تولیدی وجود ندارد.

وی معتقد است که فرهنگ‌سازی برای مصرف تولیدات استان در کنار همکاری بانک ها و سایر بخشهای مرتبط، می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید و سودآوری بیشتر این واحدها کمک کند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی لرستان نیز در این خصوص  می‌گوید: کارگاه‌های تولید قارچ در استان ۷۴ واحد هستند که از این تعداد ۴ واحد صنعتی است.

بهروز بهاروند می افزاید: حدود ۱۴۰ نفر در کارگاه‌های کوچک تولید قارچ در استان مشغول به کار هستند و ظرفیت اسمی تولید آنها سالانه ۸۹۰ تن است.

مانع بانکها بر سر راه قارچ لرستان

وی ادامه می‌دهد: همه این واحدها دارای پروانه تولید هستند که البته بازار فروش آنها بیشتر در داخل استان است چراکه تولید روزانه آن‌ها بالا نیست و در نزدیک‌ترین مناطق به واحد تولیدی، عرضه می‌شوند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی لرستان اظهار می‌کند: در ۴ واحد بزرگ صنعتی نیز ۱۶ نفر مشغول به کار هستند و البته این واحدها مشکلات بیشتری برای تولید و فروش دارند.

بهاروند در خصوص حمایت‌های انجام‌شده برای این واحدها می‌گوید: واحدهای کوچک برای دریافت تسهیلات لازم از مبلغ ۳۰تا ۷۰ میلیون تومان به بانکها معرفی‌شده‌اند و تسهیلات لازم را دریافت کرده اند اما برخی از بانکها چون بانک تخصصی حوزه کشاورزی نیستند، همکاری لازم را با واحدهای بزرگ صنعتی ندارند.

وثیقه‌های سنگین و تقسیط‌های بالا

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی لرستان ادامه می‌دهد: علاوه بر اینکه فرآیند دریافت تسهیلات برای تولیدکنندگان در این بانکها مشکل است، درخواست وثیقه‌های سنگین و تقسیط‌های بالا برای تولید کننده مشکل‌ساز می‌شود.

وی اضافه می‌کند: اگر بانکها همکاری لازم با این واحدها را داشته باشند، میزان تولید و اشتغال در این واحدها افزایش می‌یابد.

بهاروند با اشاره به کیفیت بسیار مطلوب قارچ تولیدی در لرستان اظهار می‌کند: تولیدات این بخش در استان فاقد آلودگی هستند و شهرستان‌های خرم‌آباد با ۴۵ واحد، بروجرد ۷ واحد و پل‌دختر ۴ واحد پرورش قارچ بیشترین پراکنش منطقه‌ای تولید قارچ رادارند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید