Performancing Metrics

برگزاری نخستین مسابقه پهپاد‌های کنترل شده با نیروی مغز | اتاق خبر
کد خبر: 337172
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 22:17
دانشگاه فلوریدا نخستین رقابت پهپادهای کنترل شده مغزی جهان را برگزار کرده که از 16 آوریل (28 فروردین) آغاز شده و فرصت‌ جالبی را برای چنین ارتباط آینده‌نگرانه‌ای در خارج از آزمایشگاه ایجاد کرده است.

اتاق خبر - دستگاه‌هایی که با نیروی مغز کنترل می‌شوند از محبوبیت بیشتری برخوردار شده‌اند و متخصصان بر این باورند که این فناوری در آینده می‌تواند به میزان فوق‌العاده زیادی شیوه زندگی مردم را تغییر دهد. رقابت مذکور شامل 16 شرکت‌کننده است که تنها از قدرت اراده برای هدایت پهپادها در یک زمین بسکتبال سربسته 9 متری استفاده کردند.

رابط رایانه و مغز یک فناوری جدید است که انسان‌ها را قادر به دستکاری ماشین‌ها با استفاده از تفکرشان می‌کند. این فناوری در راستای حوزه پزشکی استفاده شده و در حال حاضر به برخی افراد معلول با پروتزهای عضله دارای کنترل مغزی کمک شده است.

در حال حاضر این فناوری بسیار محبوب شده و بطور گسترده‌ای در دسترس قرار گرفته است. در حقیقت، هدست‌های شرکت‌های NeuroSky و Emotiv که برای فناوری رابط مغز و رایانه مورد استفاده هستند، اکنون بصورت آنلاین قابل خرید هستند.

این رقابت که زائیده فکر محققان دانشگاه فلوریدا است، رقابت کنندگان را مجبور می‌کند رابط‌های مغز و رایانه را بر سر گذاشته و بر اجسام شناور بر روی نمایشگرهای روبرویشان تمرکز کنند. برای مثال این هدست، محل فعال شدن سلول‌های مغزی را در زمانی که کاربر تصور می‌کند یک میز را روی زمین هل می‌دهد، شناسایی خواهد کرد و سپس برنامه رایانه‌ای یاد می‌گیرد که چگونه پهپادها را هدایت کند.

برنامه‌ریزان سپس کدهایی را برای تبدیل این نشانه‌ها به فرمان را می‌نویسند تا رایانه آن‌ها را به پهپادها ارسال کند. جوایز این رقابت شامل هدست‌های بی‌سیم Beats Studio، دوربین GoPro Hero4 و یک ساعت اسپرت اپل است.

این رقابت با تمجید بسیاری از کارشناسان همراه شد. یکی از آن‌ها دکتر "بین هه" از دانشگاه مینه‌سوتا است که نخستین پهپاد کنترل شده مغزی را در سال 2013 ارائه کرد.

وی اظهار کرد: پیشرفت حوزه رابط مغز و رایانه بسیار سریعتر از آن چیزی است که من 10 سال پیش تصور می‌کردم. ما اکنون در حال نزدیکتر شدن به کاربردهای گسترده این فناوری هستیم.

ژوان گیلبرت، استاد دانشجویانی که این رقابت را طراحی کرده بودند، اظهار کرد که زندگی انسان‌ها بیشتر از گذشته بر دستگاههای مبتنی بر اینترنت تکیه دارد. از این رو، گیلبرت و تیمش به دنبال بررسی این امر هستند که چگونه دستگاه‌های دارای کنترل مغزی می‌توانند شیوه کار، تفریح و زندگی انسان‌ها را تغییر داده و بهبود بخشند.

ایسنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید