Performancing Metrics

جهانبخش راهی منچستریونایتد می‌شود یا سلتیک؟ | اتاق خبر
کد خبر: 337247
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1395 - 04:28
پیش‌بینی فور-فور-تو درباره آینده ستاره ایرانی
مجله معتبر فورفورتو در گزارشی به بررسی عملکرد جهانبخش در تیم آلکمار هلند و تیم ملی ایران پرداخت.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علیرضا جهانبخش که در تیم آلکمار هلند بازی می‌کند، یکی از بازیکنان برتر قاره آسیاست که مورد توجه مجله فورفورتو قرار گرفته است. این مجله معتبر در گزارشی درباره علیرضا جهانبخش نوشت: متولد شهر جیرنده در استان گیلان است و دوران حرفه‌ای‌اش را در آکادمی جوانان داماش گیلان آغاز کرد. سپس در داماش تهران حضور داشت و در سال 2011 به زادگاهش بازگشت. او در 17 سالگی توانست اولین بازی خود در لیگ حرفه‌ای ایران را برابر مس کرمان انجام دهد و بعد از آن به یکی از جوان‌ترین بازیکنان تاریخ لیگ ایران تبدیل شد. ثبت 10 گل زده در 42 بازی و عملکردی خوب در تیم‌های زیر 20 سال و امید ایران نشان داد که او از چه توانایی‌هایی برخوردار است.

5 گل در 4 مسابقه در رقابت‌های زیر 19 ساله‌های آسیا در سال 2012 توجه باشگاه هلندی نایمخن را به این بازیکن جلب کرد تا او در تابستان 2013 با قراردادی سه ساله به این باشگاه بپیوندد. در حالی که نایمخن نتایج خوبی کسب نمی‌کرد و در پایان فصل نیز سقوط کرد، جهانبخش بازی‌های خوبی به نمایش گذاشت و توانست با 6 گل زده و 5 پاس گل نقش موثری در ترکیب تیمش ایفا کند. او در لیگ دسته 2 هلند ماند و به نایمخن هلند کمک کرد تا به لیگ برتر هلند صعود کند. او تابستان گذشته با قراردادی 5 ساله به آلکمار رفت. هرچند در ابتدای فصل با مصدومیت مواجه شد و در ترکیب اصلی قرار نمی‌گرفت توانست جای ثابتی پیدا کند. او در 19 دیدار تاکنون 2 گل به ثمر رسانده است. جالب اینکه اولین گل او برابر نایمخن تیم سابقش بود.

 

چرا باید درباره او بدانید؟

جهانبخش در کنار سردار آزمون می‌تواند تا 10 سال آینده ستاره تیم ملی فوتبال ایران باشد. در کشوری که هواداران فوتبال در آن، فوتبال زیبا و موفقیت را با هم می‌خواهند علیرضا جهانبخش ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به ستاره تمام عیار برای تیم ملی ایران را دارد. خیلی‌ها او را با مهدی مهدوی‌کیا مرد سال سابق فوتبال آسیا در سال 2013 مقایسه می‌کنند. ایران به عنوان بهترین تیم آسیا در رنکینگ فیفا باید چند ماه دیگر در دور دوم انتخابی جام جهانی 2018 شرکت کند و جهانبخش نیز در جام جهانی قبلی در برزیل تنها 44 دقیقه بازی کرد. او امیدوار است این بار نقش مهم‌تری در تیم ملی ایران داشته باشد.

 

نقطه قوت

جهانبخش مثل مهدی مهدوی‌کیا سرعت بالایی دارد و در حرکت از کناره‌ها دارد. او علاوه بر اینکه می‌تواند در سمت راست بازی کند توانایی بازی در خط حمله را نیز دارد. قدرت تمام کنندگی خوب و استفاده از هر دو پا به او کمک کرده است تا در کمال خونسردی پاس‌های زیادی نیز فراهم کند. او با وجود سن نه چندان بالا به خوبی می‌داند چطور باید خودش را در موقعیت گل قرار دهد. برای بازیکنی که تنها 180 سانتی‌متر قد دارد، استفاده از توپ‌های هوایی مهم است و یک سلاح کشنده برای حریفان.

 

نقطه ضعف

هرچند جهانبخش با قد نه چندان بلندش روی توپ‌های هوایی خوب کار می‌کند اما فیزیک نه چندان قوی او باعث شده او در مقابل حریفان آسیب پذیر باشد. او برای جبران این نقطه ضعف مجبور است خطاهای بیشتری انجام دهد و همین باعث شده تا در این فصل 5 کارت زرد بگیرد. او در دو فصل حضور در نایمخن 9 کارت زرد و یک کارت قرمز گرفت.

 

در موردش چه می‌گویند؟

تنها هواداران نیستند که از بازی‌های جهانبخش لذت می‌برند بلکه هم‌تیمی جوانترش یعنی سردار آزمون هم از بازی در کنار او هیجان زده است. آزمون درباره جهانبخش گفته است: من و علیرضا با هم خیلی خوب کار می‌کنیم و دوستان فوق‌العاده‌ای هستیم و امیدوارم برای مدت طولانی در تیم ملی کنار هم باشیم.

 

آیا می‌دانستید؟

مهدوی‌کیا فوتبالیستی است که خیلی از هواداران ایرانی فکر می‌کنند، جهانبخش می‌تواند راه او را طی کند. مهدوی‌کیا نقش زیادی در انتقال این بازیکن به اروپا داشت. او در سال 2012 با جهانبخش در داماش هم‌تیمی بود و او را تعقیب کرد تا با نادیده گرفتن پیشنهادات تیم‌های ایرانی از جمله پرسپولیس راهی فوتبال اروپا شود. مهدوی‌کیا حتی در هلند با جهانبخش دیدار کرد و کارهای او را در این کشور انجام داد. جهانبخش در سال 2014 در رقابتی نزدیک با ممفیس دیپای ستاره فعلی منچستریونایتد عنوان بهترین بازیکن جوان فوتبال هلند را از دست داد ولی فصل بعد با 12 گل و 18 پاس گل در 28 دیدار جایزه توپ طلای بهترین بازیکن دسته دو فوتبال هلند را از آن خود کرد.

 

جهانبخش چه پیش‌رو خواهد داشت؟

جهانبخش گفته است که ترجیح می‌دهد در هلند بماند و پیشرفت کند. با توجه به قرارداد 5 ساله‌ای که او با آلکمار دارد می‌تواند به این هدف برسد. او اخیرا گفته است همیشه به قلبش گوش می‌دهد. او در آخرین مصاحبه خود گفت: من از فرانسه و ترکیه پیشنهاد داشتم اما قبول نکردم. حتی در آستانه پیوستن به پرسپولیس تیم بزرگ ایران بودم ولی ترجیح دادم در اروپا بازی کنم.

جهانبخش در 22 سالگی راهی طولانی در پیش دارد. او احتمالا تمرکزش روی انتخابی جام جهانی 2018 خواهد بود. اگر او بتواند در این بازی‌ها عملکرد خوب خودش را ادامه دهد، انتظار می‌رود باشگاهی مثل منچستریونایتد و سلتیک که او را زیر نظر دارند، این بازیکن را جذب کند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید