Performancing Metrics

از ماجرا اطلاعی نداریم | اتاق خبر
کد خبر: 337404
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1395 - 14:30
واکنش وزارت خارجه آمریکا از احضار سفیر سوئیس:
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: هنوز گزارشی از سفارت سوئیس درباره فراخوانده شدن سفیراین کشور به وزارت امور خارجه ایران دریافت نکرده‌ایم.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره احضار سفیر سوئیس در تهران به وزارت امور خارجه ایران برای شنیدن شکایتی درخصوص رای دیوان عالی آمریکا علیه ایران، گفت: ما چیزی دریافت نکرده‌ایم. ما گزارش‌های رسانه‌ها را درباره این‌که وی به وزارت امور خارجه ایران فراخوانده شده است، دیده‌ایم اما هیچ اطلاعات بیشتری در این رابطه در اختیار نداریم. اگر اطلاعاتی در اختیار داشته باشیم به‌طور قطع در اختیار شما هم قرار خواهیم داد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، تونر در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌اش با نشریه نیویورکر که گفته است، وی با جان کری همتای آمریکایی‌ خود در یک روز، تا سه بار درباره اجرای توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرده است، بیان کرد: مسائل خاصی درباره ملوانان آمریکایی و زمانی که وی هفته گذشته در نیویورک بود، وجود داشته و آن‌ها رایزنی‌هایی داشته‌اند اما من نمی‌دانم که آن‌ها دو یا سه بار در یک روز با هم صحبت کرده باشند.

به گزارش اتاق خبر، در پی دستبرد آمریکا به دارایی‌های بانکی ایران، وزارت امورخارجه، سفیر سوئیس در تهران را به‌عنوان حافظ منافع دولت آمریکا در ایران فراخواند.

در این فراخوان محمد کشاورززاده مدیرکل آمریکای وزارت امورخارجه، با ارائه دو یادداشت رسمی به سفیر سوئیس، اعتراض رسمی کشورمان را به رای صادره دیوان عالی آمریکا درخصوص پرداخت غرامت به اتباع آمریکایی از محل دارائی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و آن را نقض صریح و آشکار تعهدات قراردادی دوجانبه از جمله عهدنامه 1955 دوکشور و نیز تعهدات حقوق بین المللی آمریکا و مصونیت قضائی و اموال و دارائی های دولت جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

کشاورززاده همچنین با اشاره به رای دادگاه محلی نیویورک مبنی بر اتهام مشارکت کشورمان در حملات تروریستی 11 سپتامبر با اعتراض شدید نسبت به انتساب این اتهامات بی پایه واساس به کشورمان، با وجود هیچ‌گونه مدارک و شواهد و قرائنی، مبنی بر مشارکت جمهوری اسلامی ایران و یا اتباع ایرانی در این حادثه، این ادعاها را مضحک و خلاف رویه های پذیرفته شده حقوق بین المللی مبنی بر رعایت مصونیت قضایی دولت ها دانست.

سفیر سوئیس نیز اعلام کرد مراتب را سریعاً به وزارت خارجه آمریکا منعکس ونتیجه را اعلام خواهد کرد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید