Performancing Metrics

حدود 80 درصد سد "زاینده‌رود" خالی است | اتاق خبر
کد خبر: 337439
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1395 - 17:04
مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی، قره‌قوم و مرز شرقی از خالی بودن حدود 80 درصد مخزن سد زاینده‌رود خبر داد.

اتاق خبر: مهرزاد احسانی با بیان این مطلب گفت: هم‌اکنون 1450 میلیون مترمکعبی سد زاینده‌رود خالی است و با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از وضعیت بارش و میزان آب ورودی به سد زاینده‌رود و از طرف دیگر مصارف شرب، کشاورزی، محیط زیست و صنعت، استان‌های ذی‌نفع طی ماه‌های باقی مانده تا پایان سال آبی، شرایط سختی را در این حوضه، پیش‌رو دارند.

وی با اشاره به اینکه، حوضه زاینده‌رود براساس بارش‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شود، اظهار داشت: در حوضه بالادست سد زاینده‌رود، بارش‌ها و روان آب‌ها وارد سد زاینده‌رود می‌شود ولی در حوضه پایین دست سد که به قسمت شرق و غرب اصفهان و تالاب گاوخونی مربوط می‌شود وضعیت بارش‌ها به مراتب بدتر از حوضه بالا دست است.

احسانی میزان بارش‌ها را از ابتدای سال آبی تا پایان فروردین 95 در ایستگاه "چلگرد" به عنوان ایستگاه شاخص 1184 میلی‌متر ذکر کرد و یادآور شد: نسبت به دوره مشابه در سال آبی قبل حدود 22 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت حدود 9 درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

وی افزود: در قسمت پایین دست سد زاینده‌رود شرایط خوبی حاکم نیست و در اصفهان و شرق این استان وضعیت بارش‌ها بسیار نامناسب است، به‌طوریکه در ایستگاه "ورزنه" در نزدیکی تالاب گاوخونی حدود 18 میلی‌متر و در ایستگاه شرق اصفهان حدود 40 میلی‌متر بارش داشتیم که کاهش‌ها در ورزنه نسبت به متوسط بلندمدت به 74 درصد نیز رسیده است.

مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران با بیان این مطلب که، این شرایط باعث شده ضمن کاهش رطوبت خاک، بخشی از کشت‌های منطقه که در زمستان و اوایل بهار بایستی از طریق بارندگی تأمین آب می‌شدند، انجام نشود گفت: با این توصیف، همه نیاز آبی محصولات زراعی باید از طریق آب سد زاینده‌رود تأمین شود.

وی با اشاره به این مطلب که در حوضه زاینده‌رود در طول سال آبی یک دوره طلایی چهار ماهه (اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد) را داریم، گفت: تقریباً 65 درصد کل آوردهای زاینده‌رود در این چهار ماه و 35 درصد مابقی در 8 ماه باقی مانده سال اتفاق می‌افتد.

احسانی در ادامه افزود: برای ارزیابی دقیق میزان حجم آب سد زاینده‌رود باید منتظر چهار ماه کلیدی یاد شده باشیم، ولی در حال حاضر با توجه به سپری شدن دو ماه از این چهار ماه، حدود 80 درصد مخزن سد زاینده‌رود تا انتهای فروردین 95 خالی است که امیدواریم باران‌های دو ماه باقیمانده از چهار ماه کلیدی بتواند شرایط بهتری را نصیب زاینده‌رود کند.

او در خصوص تغییرات آب تخصیصی این سد گفت: در میزان تخصیص مصارف آب شرب برای اصفهان 315 میلیون و برای یزد 65 میلیون متر مکعب آب تخصیص داده‌ایم.

مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران با بیان اینکه در شرایط سخت کمبود آب، حجم معینی برای محیط زیست حوضه اختصاص داده شده به پایگاه خبری وزارت نیرو گفت: سد زاینده‌رود از جمله سدهایی است که برای آن ردیف مصارف زیست محیطی پیش بینی شده و حدود 86 میلیون مترمکعب از مصارف آب سد زاینده‌رود، برای اهداف و مصارف زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید