Performancing Metrics

افزایش اشتغال در بخش کشاورزی و خدمات اردبیل | اتاق خبر
کد خبر: 337463
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1395 - 18:33
مدیرکل تعاون و کار اردبیل مطرح کرد؛
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل از افزایش سهم اشتغال در بخش کشاورزی و خدمات استان خبر داد.

اتاق خبر- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل از افزایش سهم اشتغال در بخش کشاورزی و خدمات استان خبر داد.

حسین منوری صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با یادآوری سهم بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات در اشتغال استان در سال ۹۲ تصریح کرد: سهم اشتغال استان در سال ۱۳۹۲، ۲۰.۵ درصد در بخش کشاورزی، ۴۰.۸ درصد بخش صنعت و ۳۸.۷ درصد در بخش خدمات است.

وی افزود: این در حالی است که در سال ۹۳، ۳۲.۷ درصد بخش کشاورزی، ۲۶.۷ درصد بخش صنعت و ۴۰.۶ درصد بخش خدمات  ترکیب اشتغال استان را شکل داده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه آمارهای سال ۱۳۹۴ هنوز استخراج نشده است، متذکر شد: بررسی آمارها نشان می‌دهد سهم اشتغال بخش کشاورزی و خدمات رو به افزایش بوده اما در بخش صنعت با کاهش مواجه هستیم.

منوری در خصوص اشتغال جوانان تحصیل کرده در دو سال ذکر شده ادامه داد: جمعیت فعال اقتصادی دانش‌آموخته و یا در حال تحصیل دوره‌های آموزش عالی در سال ۱۳۹۲، ۸۶ هزار و ۸۲۰ نفر است که از این تعداد ۶۵ هزار و ۶۰۲ نفر شاغل و ۲۱ هزار و ۲۱۸ نفر بیکار هستند؛ درعین‌حال نرخ بیکاری در این سال ۲۴.۴ درصد است.

وی افزود: در سال ۹۳ جمعیت فعال اقتصادی دانش‌آموخته یا در حال تحصیل دوره‌های آموزش عالی به ۸۹ هزار و ۵۵۴ نفر افزایش‌یافته که از این تعداد ۶۵ هزار و ۵۳۶ نفر شاغل و ۲۱ هزار و ۱۸ نفر بیکار و نرخ بیکاری ۲۳.۵ درصد بود.

شناسایی ۵۱ هزار نفر بیکار در سال ۹۳

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درعین‌حال با اذعان به اینکه در سال ۹۳، جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر استان یک‌میلیون و ۶۰ هزار و ۸۹۱ نفر است، اضافه کرد: از این تعداد ۵۱۷ هزار و ۸۸۲ نفر مرد و ۵۴۳ هزار و ۹ نفر زن است.

وی افزود: از کل آمار ذکر شده، جمعیت فعال ۴۵۳ هزار و ۸۱۸ نفر است که ۳۵۵ هزار و ۳۳ نفر مرد و ۹۸ هزار و ۷۸۵ نفر زن شناسایی شده‌اند.

به گفته منوری در این سال جمعیت شاغل ۱۰ ساله و بیشتر،۴۰۲ هزار و ۳۱۴ نفر که ۳۱۷ هزار و ۳۷۱ نفر مرد و ۸۴ هزار و ۹۴۲ نفر زن را شامل می‌شود.

وی تأکید کرد: در مقابل جمعیت بیکار سال ۱۳۹۳، ۵۱ هزار و ۵۰۴ نفر که ۳۷ هزار و ۶۶۲ نفر مرد و ۱۳ هزار  و ۸۴۲ زن را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار استخراجی نرخ مشارکت اقتصادی ۱۰ ساله‌ها و بیشتر در سال ۱۳۹۳، ۴۲.۸ درصد و نرخ بیکاری ۱۱.۳ درصد است که شامل ۱۰.۶ درصد بیکاری مردان و ۱۴ درصد بیکاری زنان است.

۱۲.۸ درصد آخرین نرخ بیکاری اعلام شده در اردبیل

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در سال ۱۳۹۳، ۲۷.۸ درصد عنوان کرد و گفت: از این میزان ۲۵.۶ درصد شامل مردان و ۳۵.۶ درصد شامل زنان است.

 منوری در خصوص نرخ بیکاری سال ۱۳۹۴، با اشاره به افزایش نرخ بیکاری به نسبت سال ۹۳، افزود: آخرین آمار استخراجی ۱۲.۸ درصد نرخ بیکاری و  ۴۳.۷ درصد نرخ مشارکت اقتصادی را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تعداد مشاغل ایجاد شده در یک سال گذشته متذکر شد: در واقع هیچ آمار قطعی برای تعداد مشاغل ایجاد شده نمی‌توان ارائه داد.

وی با بیان اینکه سامانه رصد وزارتخانه تنها مرجعی است که دستگاه‌های مختلف میزان اشتغال ایجاد شده را در آن ثبت می‌کنند، تأکید کرد: این سامانه نمی‌تواند آمارهای دقیقی به دست دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: در مواقعی اطلاعات شخص توسط دو دستگاه مختلف وارد سامانه شده یا تعداد اخراجی‌های مشاغل مختلف در این سامانه ثبت نمی‌شود بطوریکه همپوشانی و گاها مشاغل تکراری مشاهده می‌شود.

منوری با بیان اینکه مرجع دیگر آمار دهی سازمان تأمین اجتماعی است، ادامه داد: متأسفانه آمارهای این مجموعه نیز صرفاً تعداد بیمه‌شدگان است و ممکن است فرد از قبل شغل داشته باشد اما به تازگی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی با اشاره به طراحی سامانه جامع اطلاعات بازار کار توسط وزارت تعاون و کار ابراز امیدواری کرد: حداقل این سامانه بتواند اطلاعات مطلوبی از وضعیت بازار کار جمع‌آوری کند.

منبع: مهر 

94106 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید