Performancing Metrics

خواهرشهری‌ محدود به اسم نشود | اتاق خبر
کد خبر: 337578
تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1395 - 01:13
مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهر شهری‌های ایران گفت: استفاده از مزیت‌های خواهرشهری اکنون در تمام دنیا نهادینه شده است ، اما در ایران به دلیل عدم آشنایی بخش حاکمیتی با شیوه استفاده از این امکان، به تقابل با آن می‌پردازند.

به گزارش اتاق خبر، علیرضا رجایی در واکنش به اظهارات چندی پیش استاندار اصفهان مبنی بر اینکه مسایل مربوط به خواهر شهری ها باید از طریق وزیر کشور و امورخارجه به صورت مستقیم پیگیری شود گفت: سازمان های مردم نهاد در چارچوب قوانین حاکمیتی عمل می کنند اما این بدان معنا نیست که دولتی ها در آن سیطره پیدا خواهند کرد.

 وی با تاکید براینکه برای شکل گیری یک سازمان مردم نهاد باید مجوزهایی را از دولت و مبادی ذی صلاح گرفت افزود: هنگامی که این مراحل به کمک دولت پیش رفت و به مرحله اجرا رسید دیگر خود مردم زمام امور آن سازمان را برعهده خواهند گرفت.

 رجایی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی گفت: این اصل تاکید می کند که امور مردم به مردم واگذار شود که یقینا در این سیستم به طور حتم دولت - ملت شکل خواهد گرفت.

 وی با بیان اینکه نقش نهادهای تاثیرگذار مانند وزارت خارجه در بحث‌های کلان کشوری است نه در نقش آفرینی، افزود: هم اینک سمن‌ها شخصیت هایشان شخصیت های مستقل حقوقی است که بر آن اساس حرکت می‌کنند و عملا از این بخش‌ها می‌توان به لحاظ راهبردی دیپلماسی، مکمل یا دیپلماسی مردمی یاد کرد.

 رجایی افزود: استفاده از مزیت‌های خواهرشهری اکنون در تمام دنیا نهادینه شده است، اما در ایران به دلیل عدم آشنایی بخش حاکمیتی با شیوه استفاده از این امکان، به تقابل با آن می‌پردازند.

 وی با اشاره به ایفای نقش از سوی شهرداری‌ها و با تاکید بردر نظر گرفتن زمان کافی برای اجرایی شدن خواهر شهری ها گفت : شهرداری‌ها تعامل خودشان را دارند، به طور مثال در این بخش مغفول مانده ، برای پیشبرد اهداف خواهر شهری در شهرهای مختلف نیازمند سفرای شهری هستیم تا به‌وسیله آنها بتوان کارها را به انجام رساند .

 وی با بیان اینکه ما در اقوام و ادیان نیز محدودیت زیادی قائل نشدیم ، گفت: اقوام و ادیان توحیدی نیز می توانند در این بخش ایفای نقش کنند . ما محورمان مردم برای مردم است ،حاکمیت نیز بر اساس توقع مردم همراهی می کند، لذا نقش دولت در این مجموعه عملا پشتیبانی است.

رجایی با بیان اینکه خواهر شهری‌ها فقط به اسم منتهی شده است، تاکید کرد: متاسفانه در کشور هیچ اقدام عملی در این رابطه صورت نگرفته است ، درحالی که غربی ها از این ظرفیت برای پشتیبانی دولت استفاده می کنند.

رجایی با تاکید براینکه خواهرشهری ها در غرب پیگیر مشکلات دولت در زمینه های مختلف هستند ، گفت: این بخش را می توان دیپلماسی عمومی که خدمت مردم بر مردم می‌شود نامید.

 وی ادامه داد: دیپلماسی عمومی مختص به دولت ها نبوده و مردم نیز می توانند دراین بخش فعال باشند.

 مدیرعامل مرکز بین المللی خواهر شهری‌ها با بیان اینکه تمامی پیگیری‌ها در این بخش با نهادهای مربوطه هماهنگ شده است، اظهار داشت: متاسفانه بخش‌های دولتی از مبحث خواهرشهری‌ها حمایت های لازم را انجام نمی‌دهند.

 وی با اشاره به جلسات متعدد با مسئولان شهر اصفهان گفت: دیپلماسی مکمل متعلق به مردم است و ما وظیفه داریم این بخش را به نحو احسن فعال کنیم.

 رجایی با بیان اینکه دیپلماسی فعال مربوط به وزارت خارجه است، افزود: وظایف شهرداری ها مشخص است و مکلف هستند که در آن ساختار حرکت کنند.

 مدیرعامل مرکز بین المللی خواهر شهری‌ها، گفت: نباید با دیپلماسی عمومی رسمی کشور موازی کاری کرد و این بخش هم چنین قصدی را ندارد.

منبع: ایسنا

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید