Performancing Metrics

طرح ایجاد شهرک کشاورزی گلستان به زودی عملیاتی می شود | اتاق خبر
کد خبر: 337765
تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1395 - 15:38
رئیس پژوهشکده محیط های خشک کشور گفت: با کلیات ایجاد شهرک کشاورزی در گلستان موافقت شد و به زودی این طرح عملیاتی می شود.

اتاق خبر: عباس قزلسفلو  با اعلام این خبر، اظهار کرد: گزارش پیش شناخت طرح شهرک کشاورزی گلستان با محوریت توسعه اقتصادی بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان و بر مبنای زنجیره ارزش به استاندار ارائه شد.

وی افزود: کلیات اجرای این طرح در استان مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد با همکاری استانداری و دستگاه‌های مرتبط بستر کار فراهم شود تا با ورود سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران این طرح عملیاتی شود.

رئیس پژوهشکده محیط‌های خشک کشور ادامه داد: در این شهرک کشاورزی به صورت همزمان به تولید گیاهان دارویی، توسعه باغات، توسعه گلخانه، دامپروری شامل گاوداری و پرورش شترمرغ، ماهیان خاویاری و همچنین صنایع تبدیلی توجه شده است.

وی اضافه کرد: این شهرک کشاورزی در ۶ پکیج ۱۰ هزار هکتاری در شمال و نوار مرزی گلستان اجرایی می‌شود.

قزلسفلو خاطرنشان کرد: این طرح با محوریت بهره‌وری آب با شعار تولید بیشتر آب کمتر و انجام کشت در محیط کنترل شده در بخشی از آن و به کار گیری فناوری‌هایی که بر استفاده از گونه های مقاوم و کم آب تکیه دارد و با محیط و طبیعت منطقه سازگار است از جمله انار، پسته، زیتون، جو، گیاهان دارویی همچون رازیانه، گل محمدی، زیره سبز و کشت مدرن گلخانه مانند آلوئه‌ورا و فراوری همزمان بسیاری از آن‌ها اجرا می‌شود.

رئیس پژوهشکده محیط های خشک کشور یادآور شد: در این طرح  آب‌های نامتعارف لب شور و شور که حاصل زهکشی اراضی است به کمک تکنولوژی نانو شیرین شوند و در مدار تولید قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: پیش بینی و طراحی این شهرک به شکلی است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بدون تکیه به منابع دولتی اجرا می‌شود اما قطعا در صدور مجوزها به همکاری دستگاه‌های اجرایی نیاز داریم.

قزلسفلو همچنین با بیان اینکه اجرای کامل شهرک کشاورزی گلستان در یک دوره ۱۵ ساله انجام می‌شود، گفت: هر کدام از فازهای ۱۰ هزار هکتاری نیازمند یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است و در هر فاز برای ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با یادآوری اینکه این طرح در مجموع برای ۱۰۰ هزار نفر، در استان شغل ایجاد می‌کند، افزود: فاز اول این طرح در یک بازه زمانی و تا ۳ ساله اجرایی می‌شود.

رئیس پژوهشکده محیط های خشک کشور متذکر شد: در واقع با توجه به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و حائز اهمیت بودن این طرح در جهت امنیت غذایی و ایجاد اشتغال و تقویت اقتصاد ملی با اقتصاد درون زا و برون گرا که شعار ماست و همچنین تامین بخشی از بازار صادرات مواد غذایی به روسیه مورد توجه قرار گرفته است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید