Performancing Metrics

در حق فیلم من اجحاف شد | اتاق خبر
کد خبر: 337925
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 02:57
گفت‌وگو با کارگردان فیلم ˝آبجی˝
مرجان اشرفی‌زاده کارگردان می‌گوید حق بود فیلم ˝آبجی˝ سال گذشته در جشنواره فیلم فجر با سایر کارها رقابت می‌کرد.

به گزارش اتاق خبر، مرجان اشرفی‌زاده کارگردان فیلم سینمایی "آبجی"، که فیلمش برای اولین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال خوبی نیز از سوی مخاطبان روبه‌رو شد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم گفت: همواره با خودم فکر می‌کردم اولین فیلم سینمایی‌ام بعد از فیلم‌های کوتاه و مستندی که کارکردم چگونه باید باشد. به همین دلیل دو هدف را مد نظر قرار دادم، یک اینکه باید در ادامه مسیر کارهای قبلی‌ام باشد و فیلمی باشد که نمی‌توان گفت امضا، چرا که هنوز برای من زود است اما رد پای من در آثارم را بشود در آن دید و بی‌ارتباط با آن‌ها نباشد. از سوی دیگر همه آن فیلم‌ها دنیای زنانه‌ای داشتند و دغدغه‌ها و دنیای درونی زنان را تصویر می‌کردند. بنابراین" آبجی" نیز می‌بایست در همین راستا می‌بود.

وی ادامه داد: برایم مهم بود که موضوعیت فیلم برای خودم اهمیت داشته باشد و یکی از دغدغه‌های خودم باشد. وقتی به درونم نگاه کردم دیدم موضوع فیلم آبجی موضوعی است که از آن می‌توانم ایده را بردارم. در واقع آن ایده و خواستگاه، در واقعیت بود و بعد دراماتیزه شد، قصه‌پردازی شد و آن چیزی که روی پرده به نمایش درآمد بسیار متفاوت از آن چیزی بود که به شکل ایده از آن برداشت کردم. به نظرم رسید در آن لحظه برایم بیشترین اهمیت را داشت و درنهایت قصه "آبجی" نوشته شد.


مرجان اشرفی‌زاده

اشرفی‌زاده در پاسخ به این سؤال که چقدر فیلم از نسخه فیلمنامه متفاوت است بیان کرد: نسخه‌ای که می‌بینید به نسبت فیلمنامه بسیار کوتاه شده است و خیلی از سکانس‌ها را کنار گذاشتیم و در مورد بعضی از آن‌ها هنوز مطمئن نیستم و شاید بعضی از آن‌ها را دوباره به فیلم برگردانم. نیاز به این داشتیم که از مخاطب بازخورد بگیریم و ببینیم چطور با فیلم کنار می‌آید و به سکانس‌های حذف شده نیاز داریم یا نه. بنابراین با یک حذف و زوائدی در تدوین تغییر پیدا کرده است، ولی مابقی آن چیزی است که مربوط به فیلمنامه است.

وی همچنین درباره عدم حضور این فیلم در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر سال گذشته نیز گفت: عدم حضور فیلم در بخش نگاه نو جشنواره برایم بسیار دردناک بود. با نمایش "آبجی" در جشنواره جهانی فیلم فجر فقط کمی دردم التیام پیدا کرد. آن هم به این دلیل که کسانی که امسال در دو اکران فیلم در جشنواره جهانی آن را دیدند، با من هم‌صدا هستند که در حق فیلمم اجحاف شد و سال گذشته باید در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر نمایش داده می‌شد. این کمی من را آرام می‌کند، چرا که در آن زمان هر چیزی می‌گفتم قضاوت سازنده فیلم بود، ولی الان فیلم دیده شده و ماحصل زحمت ما روی پرده آمده و بقیه نیز می‌توانند قضاوت کنند که حق بود که با سایر کارها رقابت می‌کرد و در لیست قرار می‌گرفت و یا باید کنار می‌ماند. اما خوشحالم که در اینجا نمایش داده شد و می‌توانم حس مخاطب را دریافت کنم.

گلاب آدینه، معصومه قاسمی پور، پانته‌آ پناهی‌ها، بابک حمیدیان، حمیدرضا آذرنگ، شیرین یزدان بخش و امیر دلاوری در "آبجی" بازی می‌کنند. این فیلم درباره طلا و عطی (آبجی) مادر و دختری است که سالیان سال است کنار هم زندگی می‌کنند؛ سال‌هایی به درازای زندگی آبجی یعنی حدود 50 سال. اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسد. این جدایی در حالی اتفاق می‌افتد که "آبجی" به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و "طلا" در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده "آبجی" است؛ آینده‌ای بدون حضور خودش.

منبع:هنر انلاين

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید