Performancing Metrics

لرد لامونت: باید اطمینان روانی را به بانک‌های اروپا تزریق کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 338016
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 09:34
ملاقات نماینده ویژه نخست‌وزیر بریتانیا با رییس اتاق تهران
نماینده ویژه نخست ‌وزیر بریتانیا در امور تجارت با ایران و رئیس اتاق بازرگانی مشترک انگلیس – ایران با حضور در اتاق تهران با مسعود خوانساری دیدار و گفت‌وگو کرد.

اتاق خبر- نماینده ویژه نخست ‌وزیر بریتانیا در امور تجارت با ایران و رئیس اتاق بازرگانی مشترک انگلیس –  ایران با حضور در اتاق تهران با مسعود خوانساری دیدار و گفت‌وگو کرد. لرد لامونت، که سال‌ها سابقه کار به عنوان خزانه‌دار در بریتانیا دارد، با همراهی کاردار بریتانیا در تهران برای دیدار با مسعود خوانساری به اتاق تهران آمد.
لرد لامونت از سیاست‌مداران اقتصادخوانده و باسابقه انگلیس است که به مدت 14 سال در دولت‌های مارگارت تاچر و جان میجر در وزار‌ت‌خانه‌های انرژی، صنایع، دفاع و خزانه‌داری خدمت کرده است. وی هم‌اکنون ریاست اتاق بازرگانی انگلیس و ایران را برعهده دارد و در سفر اخیرش به تهران، از او به عنوان نماینده ویژه نخست‌وزیر این کشور در تجارت با ایران یاد شده است.

در این دیدار رییس اتاق تهران با اشاره به اینکه در کارنامه روابط دو کشور ایران و انگلیس فراز و فرودهای زیادی دیده می‌شود اما این مناسبات همواره برقرار بوده است، گفت: «از نظر تجاری، انگلیس در مقایسه با سایر شرکای اروپایی ایران دارای روابط کمتری با ایران است و به نظر می‌رسد که برای دولتمردان این کشور، مسائل سیاسی از اولویت بالاتری نسبت به مسائل اقتصادی برخوردار است.»
مسعود خوانساری با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری دو کشور تا پیش از بروز تحریم‌ها نزدیک به 2.5 میلیارد دلار بود، افزود: «در سال 94 حجم روابط اقتصادی دو کشور به 450 میلیون دلار رسید.» وی مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به انگلیس را خرما، زعفران، انواع کفپوش‌ها و برخی از اقلام صنعتی عنوان کرد و یادآور شد که از انگلیس نیز به طور عمده ذرت، گندم، جو، توربین‌های گازی و انواع مکمل‌های دارویی به ایران صادرات می‌شود. رییس اتاق تهران از جمله ظرفیت‌های همکاری اقتصادی میان دو کشور را علاوه بر بخش نفت، در حوزه‌های معدن، خودرو،آلومینیوم و سایر صنایع اعلام کرد.
خوانساری در عین حال خاطرنشان کرد که طی چند ماه اخیر و پس از اجرای برجام، چندین گردهمایی تجاری و اقتصادی در انگلستان برگزار شده و زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است اما در حال حاضر جدی‌ترین مانع بر سر راه همکاری‌های تجاری دو طرف، عدم برقراری روابط بانکی و مالی است. وی تصریح کرد که به رغم مفاد صریح در برجام و نیز اذعان مقامات دولت ایالات متحده آمریکا مبنی بر عدم نگرانی بانک‌های اروپایی برای همکاری با ایران، اما این نگرانی‌ها هنوز در میان موسسات مالی و بیمه اروپا وجود دارد و ترس از اعمال جرایم سنگین از سوی آمریکا مانع جدی همکاری بانک‌های اروپا با ایران است. رییس اتاق تهران، یکی از زمینه‌های شکل‌گیری مناسبات اقتصادی میان ایران و بریتانیا را تمرکز شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران انگلیس بر پروژه‌های کوچک و متوسط اقتصادی عنوان کرد که به گفته وی، به 20 تا 100 میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.
مذاکره با بانک‌های اروپا برای همکاری با ایران
نماینده ویژه نخست‌وزیر بریتانیا در تجارت با ایران نیز در این دیدار، به سابقه خوب مناسبات تجاری دو کشور تا پیش از اعمال تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: «به دنبال روی کار آمدن دولت آقای روحانی، درهای روابط سیاسی و اقتصادی با جامعه جهانی به روی ایران باز شد و تبادل هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها وارد رقابت برای آغاز دوباره همکاری‌های اقتصادی با ایران شده‌اند.» لرد لامونت، در خصوص وضعیت برقراری مناسبات اقتصادی میان انگلیس و ایران، گفت: «در حال حاضر در بخش‌های نفت و گاز، صنایع هوایی و نیز خدمات زیربنایی ظرفیت‌های بالایی برای همکاری میان ایران و بریتانیا وجود دارد.:
رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران به انجام مذاکرات جدی در داخل بریتانیا برای شکل‌گیری مناسبات اقتصادی با ایران اشاره کرد و افزود: «شخصا با مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ نفتی بی‌پی (BP) و شِل در خصوص همکاری با ایران مذاکره کرده‌ام و آنها این اطمینان را داده‌اند که علاقمند آغاز دوباره همکاری‌ها هستند و به طور جدی آن را دنبال می‌کنند.»
لرد لامونت با بیان اینکه جدی‌ترین مانع حال حاضر بر سر راه آغاز روابط گسترده اقتصادی غرب با ایران، مسائل بانکی است، گفت: «ایران تعهدات خود در قبال برجام را انجام داده است و حال نوبت طرف‌های غربی است تا موانع را بردارند.»
وزیر سابق دارایی بریتانیا در ادامه، از تلاش جدی خود و سایر دست‌اندرکاران دولت این کشور برای اطمینان‌بخشی به بانک‌های بزرگ انگیس و حتی اروپا در شروع دوباره همکاری‌ها با ایران، خبر داد و گفت: «آنچه مسلم است، ما نمی‌توانیم به صورت دستوری با بانک‌های اروپایی وارد گفت‌و‌گو و مذاکره شویم اما می‌توانیم در مواجهه با آنها، اطمینان روانی لازم را برای این نهادهای مالی ایجاد کنیم که در صورت همکاری با ایران، به هیچ‌وجه دچار جرایم مالی و تحریم‌های مجدد از سوی ایالات متحده آمریکا نخواهند شد.»
لرد لامونت، افزود: «ابتدا باید بانک‌های کوچک و متوسط اروپا را برای همکاری با ایران تشویق و ترغیب کرد و با ورود آنها به مدار همکاری‌ها با ایران، بانک‌های بزرگ نیز به این چرخه وارد خواهند شد.»لرد لمونت از چهره‌های سرشناس در بریتانیاست که سابقه حضور در پارلمان از طرف حزب محافظه‌کار را دارد. حزب محافظه‌کار که حزب متبوع نخست‌وزیر، دیوید کامرون است، هم اکنون قدرت را در اختیار دارد. حضور لرد لامونت در ایران و بررسی مشکلات و موانع پیش روی مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری می‌تواند نشانه‌ای خوب برای بازار تلقی شود.

منبع: اتاق تهران 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید