Performancing Metrics

پس از برجام منبع اصلی تهدید در خاورمیانه مشخص شد | اتاق خبر
کد خبر: 338018
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 09:53
مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه:
مدیركل خلیج فارس وزارت امور خارجه ایران گفت: یكی از كوچك ترین دستاوردهای برجام مشخص شدن منبع اصلی تهدید در منطقه غرب آسیا و شمال افریقا برای جهانیان بود.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، محمد فرازمند مدیركل خلیج فارس وزارت امور خارجه عصر جمعه در اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی هنری روز ملی خلیج فارس در بندرعباس اظهار داشت: دو سال پیش و قبل از آغاز دور جدید مذاكره های هسته ای مساله ایران در ادبیات بین المللی و رسانه ها به عنوان مساله و مشكل اول منطقه مطرح می شد.
وی، با اشاره به اینكه حتی عنوان می كردند گزینه نظامی روی میز است، ادامه داد: به تدریج و با پیشرفت مذاكره های هسته ای ، درادبیات جهان این گونه مطرح شد كه مساله منطقه روابط ایران و عربستان سعودی است و این دو كشور باید گفت وگو كنند تا تنش ها و جنگ های منطقه فروكش كند.
مدیركل خلیج فارس وزارت امور خارجه اظهار داشت: رفتار حكیمانه ومدبرانه این دولت ، ساختگی بودن بحران هسته ای را آشكار ساخت و جهانیان فهمیدند این موضوع با مذاكره حل می شود.
فرازمند بیان كرد: به تدریج دنیا متوجه می شود مشكل های منطقه ارتباطی به ایران ندارد و باید به مساله ای بپردازد كه 15 سال فراموش شده بود.
وی اظهار داشت: افزون بر دو سه گزارش سازمان های امنیتی اروپا منتشر شده كه در آنها عربستان سعودی به عنوان مروج و منبع اصلی افراطی گری و تروریسم در جهان و منطقه معرفی شده است.
فرازمند خاطر نشان كرد: اروپا 15 سال منتظر ماند تا امواج حركت های تروریستی به اروپا برسد و بعد درباره افراط گرایی و تروریسم زبان باز كند.
مدیر كل خلیج فارس وزارت امور خارجه ابراز داشت: اكنون اروپا می گوید مساله اصلی غرب آسیا و شمال افریقا ، افراط گرایی و تروریسم است.
وی اظهار داشت: درك جهانیان از نقش عربستان در مسائل و مشكل های منطقه این كشور را بر آن داشته كه برای گریز از این تنگنا بر روی ایران تمركز كند.
به گفته وی، همین امر نیز باعث شد عربستان سعودی در دو سال گذشته با همه توان خود برای به شكست كشاندن مذاكره های هسته ای تلاش كند و در این مسیر از ابزارهای مختلف همچون كاهش دادن قیمت نفت از 100 دلار به زیر 30 دلار تا آغاز جنگ خانمان سوز علیه همسایه فقیر خود ؛ یمن را بكار گرفت.
فرازمند تصریح كرد ، عربستان در این جنگ بیش از 200 میلیارد دلار خسارت به خود و یمن وارد كرد و برای حفظ آبرو دو جزیره از مصر گرفت.
وی با اشاره به تلاش كنگره امریكا برای باز كردن نقش عربستان در ماجرای 11 سپتامبر اظهار داشت: اینكه 28 صفحه محرمانه گزارش 11 سپتامبر منتشر شود یا خیر اهمیتی ندارد زیرا همگان به صورت كلی می دانند درون آن چه نوشته شده است.
وی ابراز داشت: پای مسئولان رسمی و شاهزادگان سعودی دراین جریان دیده می شود و مساله آن اندازه مهم است كه عربستان سعودی به طور رسمی تهدید می كند در صورت انتشار 28 صفحه ای كه به نقش این كشور اشاره می كند 750 میلیارد دلار دارایی های خود را در امریكا به مناقصه گذاشته و خارج می كند.
وی اضافه كرد: آن اندازه مساله مهم است كه سخنگوی كاخ سفید اعلام می كند عربستان اجازه ندارد با بازارهای مالی جهان بازی كند.
روز 10 اردیبهشت در ایران روز ملی خلیج فارس نام گرفته كه سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس است.
21 آوریل سال 1622 نیروهای نظامی ایران به رهبری امامقلی خان، فتح هرمز (1622) را با موفقیت انجام داد و جزیره را از بزرگترین امپراتور قرن باز پس گرفت و جایگاه خود را در جهان در فهرست قدرت های قرن شانزدهم ثبت كرد.
آلبوكرك (پرتغالی) اعتقاد داشت هر كشوری كه سه نقطه مالاگا، عدن و هرمز را در اختیار داشته باشد بر تجارت دنیا حاكم خواهد بود.
سپاه ایران نه تنها جزیره هرمز را آزاد كرد بلكه این جنگ مقدمه ای شد كه پرتغالی‌ها تا مومباسا در كنیا عقب‌نشینی كنند و این شكست، شكست‌های پی در پی پرتغال در شرق آفریقا را به دنبال داشت.
ایران تا سال 1820 پرچمدار تمام خلیج فارس و دریای عمان و خلیج فارس (مكران) شد و انگلیسی ها نیز به قدرت ایران اعتراف كرده و ایران را تنها رقیب قدرتمند عثمانی‌ها می‌دانستند.
عهدنامه مجمل 1809 و عهدنامه مفصل 1812 نیز حاكمیت ایران را بر كل خلیج فارس به رسمیت شناخته است.
برتری و حاكمیت مطلق ایران بر خلیج فارس در دوران هشت سال جنگ ایران و عراق به اوج رسید و هم اكنون نیز ایران نه تنها سیادت خود بر این پهنه آبی را حفظ كرده، بلكه هم اكنون با اعزام ناوگروه های مختلف به شمال اقیانوس هند و خلیج عدن و تنگه باب المندب، به جایگاه تثبیت شده ای در تامین امنیت دریایی در ابعاد بین المللی دست یافته است.
برگزاری جشنواره موسیقی اقوام خلیج فارس با كنسرت اقوام لر وبوشهری ،موسیقی اقوام عرب ، بختیاری ، بندری ، گردهمایی علمی خلیج فارس با حضور اساتید بنام ارفعی ، مجتهدزاده ، خیراندیش ، ربیعی ، لوایی ، اذرمهر ، سایبانی ، رضایی ، بازماندگان ، خمیری ، زعیمی ، حبیبی ووكیلی ، افتتاح موزه خلیج فارس با 32 قطعه از كهن ترین نقشه های خلیج فارس در هرمز و رونمایی از تازه های كتاب خلیج فارس و تجلیل از خانواده های شهدا و هنرمندان خلیج فارس ورسان های برتراز مهمترین برنامه های این روز ملی خلیج فارس بود.
امسال ششمین جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس از روز هشتم اردیبهشت در بندرعباس و جزیره هرمز آغاز شده و عصر امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان رسید.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید