Performancing Metrics

شهر آفتاب بوی کتاب نمی‌دهد | اتاق خبر
کد خبر: 338058
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 12:03
عضو شورای اسلامی شهر تهران، صبح روز جمعه با حضور در شهر آفتاب، از روند آماده‌سازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد.

به گزارش اتاق خبر، صبح روز جمعه احمد مسجد جامعی، برنامه تهران‌گردی خود را از مترو امام خمینی(ره) آغاز کرد. او سپس در بین مسیر با توقف در  ایستگاه شاهد، ضمن ادای احترام به کارگران جان‌باخته در مترو تهران، با شهروندانی که به‌وسیله مترو سفر می‌کردند، به گفت‌وگو پرداخت.

شهر آفتاب بوی کتاب نمی‌دهد

 مسجد جامعی در این بازدید اظهار کرد: «نمادی از در گذشتگان مترو تهران از سال ۶۹ وجود دارد که نشان‌دهنده جایگاه ویژه کارگران و تکنسین‌های تلاشگر مترو است و باید اطلاعات بیشتری از آنها در اختیار مردم قرار گیرد.»

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به ایستگاه متروی شهر آفتاب رسید و در یک صبحانه کاری، میهمان ناشران شد و نقطه نظرات و دیدگاه‌های آنان را درباره فضای جدید نمایشگاه کتاب شنید.

او سپس به همراه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران و ناشران کتاب، با حضور در شهر آفتاب محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در جریان روند امور و آماده‌سازی آن، پیش از افتتاح قرار گرفت. مسجد جامعی در پایان این بازدید سه‌ساعته، از مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب قدردانی کرد. ضمن آنکه به مناسبت روز جهانی کارگر، در جمع کارگران مترو و شهر آفتاب حاضر شد و ضمن گفت‌وگو با آنها، در جریان مشکلات این قشر قرار گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، سپس درباره این بازدید گفت: «شهر آفتاب هنوز بوی کتاب نمی‌دهد اما کارهای خوبی صورت گرفته است. چون پیش‌ازاین نیز بازدیدی داشتیم و نسبت به آنچه دیده بودیم، فضاهای خوبی هم ایجادشده است؛ ولی باید با تلاش مضاعفی ساختار انتقال کتاب‌ها صورت بگیرد.»

پیشنهادهای مسجد جامعی در شهر آفتاب

او ادامه داد:‌ «زیرساخت‌های آن کم‌وبیش آماده‌شده است. چون برای اولین‌بار است که نمایشگاهی به این بزرگی، یک‌باره به فضای حاشیه شهر منتقل‌شده است، دشواری‌هایی را ممکن است به همراه داشته باشد.»

مسجد جامعی در ادامه بیان کرد: «متروی شهر آفتاب راه افتاده که ایستگاهی متناسب با فضا است. ضمن اینکه باید دسترسی‌های دیگری را برای آن در نظر گرفت.»

عضو شورای اسلامی شهر تهران بابیان اینکه بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده باید دستگاه‌های دیگر همچون اداره آب و برق، پای‌کار بیایند تأکید کرد: «انصافا فضای سبز زیبا و آراسته در شهر آفتاب ایجادشده است و چهارباغی که احداث‌شده جلوه خاصی به آن بخشیده است.»

او درباره تعامل شهرداری با وزارت ارشاد نیز تصریح کرد: « درصد هزینه غرفه را از ناشر کتاب می‌گیرند که امتیاز خوبی است. مهم‌ترین مسئله دسترسی تهرانی‌ها به نمایشگاه است که باید مقداری همکاری صورت گیرد که آسان‌تر باشد.»

مسجد جامعی در همین زمینه پیشنهاد داد: «یکی از راه‌ها این است که ساعت شروع نمایشگاه، 10 صبح به بعد باشد. چون صبح امروز که با مترو می‌آمدیم، بااینکه جمعه بود اما شاهد شلوغی آن بودیم. خط مترو راهی است که می‌تواند کمک کند. اطلاع‌رسانی محل برگزاری نمایشگاه نیز یکی از نکاتی است که در زمان باقی‌مانده باید به آن توجه شود.» در پایان این بازدید نیز تهران‌گردان در ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در نمایشگاه، حاضرشده و با آنها دیدار کردند.

گفتنی است در این بازدید عیسی علیزاده رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و مهرشاد کاظمی رئیس اداره ارشاد شهرستان تهران، احمد مسجد جامعی را همراهی می‌کردند.

خلازیر شناسنامه‌دار شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران، پس‌ازآنکه به مناسبت روز جهانی کارگر به میدان میوه‌وتره‌بار مرکزی رفت و با کارگران آن به گفت‌وگو پرداخت، به سمت خلازیر حرکت کرد و در میان دست‌فروشانی که در بیشتر در روزهای جمعه به این محل می‌آیند، حاضر شد. او پس از بازدید از این محل، گفت: «خلازیر مجموعه‌ای است که مشابه آن را در برخی نقاط تهران، از قدیم داشتیم. برای مثال میدان کهنه بود  که اجناس کهنه و دست‌دوم را می‌فروختند. نمونه‌ای دیگر از آن نیز پاساژ پروانه بود که بازدیدی ازآنجا داشتیم.»

او درباره ساماندهی این محل، یادآور شد: «اولین چیزهایی که به نظر می‌رسد، این است که این کار یک شناسنامه پیدا کند و همچنین یک طبقه‌بندی در عرضه اجناس، انجام شود.»

مسجد جامعی درباره شناسنامه‌دار شدن این کار اظهار کرد: «شناسنامه‌دار شدن در اولین قدم این است که مشخص شود، محل بساط برای کیست. چون کشمکش‌هایی در این خصوص صورت می‌گیرد که به درگیری می‌انجامد. وجه دیگر این است که خریدار و فروشنده اجناس دست‌دوم زیاد است و با شناسنامه‌دار شدن این کار، قیمت‌های اجناس نیز کارشناسی شده انجام می‌شود.»

عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه از کوره‌های آجرپزی خلازیر بازدید کرد و با اشاره به طرح ساماندهی زمین‌های رهاشده این منطقه اذعان کرد: «ایجاد پارک 180هکتاری ایرانیان در زمین‌های خلازیر دارای مصوبه شورای شهر است که بخشی از آن اجراشده اما بخش‌های دیگر آن باقی‌مانده است.»

او افزود: «دودکش کوره‌های آجرپزی از قدیم به‌صورت مرتفع ساخته‌شده تا از آلودگی هوای تهران جلوگیری شود. اگر طرح پارک ایرانیان و ساخت‌وساز تعاونی مسکن آموزش‌وپرورش، عملیاتی شود، وضعیت اینجا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

پژوهشکده‌ای که به پیشنهاد مسجد جامعی تأسیس شد

اما تهرانگردان پس از بازدید از بخش‌های مختلف کوره‌های آجرپزی،‌ به سمت بهشت‌زهرا(س) رفتند و میهمان پژوهشکده و کتابخانه تخصصی آرامستان بهشت‌زهرا شدند. در این دیدار سعید خال مدیر روابط عمومی سازمان بهشت‌زهرا، با اشاره به بازدید قبلی این عضو شورای شهر که در جریان تهرانگردی 2 سال پیش انجام شد، بیان کرد:‌ «در بازدید گذشته آقای مسجد جامعی از بهشت‌زهرا، پیشنهادی را مطرح کردند که در کشور جای یک پژوهشکده در آرامستان خالی است که درنهایت با حمایت و مساعدت آقای توکلی، این کار انجام شد.»

او بابیان اینکه این اولین پژوهشکده و کتابخانه تخصصی آرامستان در ایران و دومین در جهان است، تأکید کرد: «یکی دیگر از کارهایی که در این مکان انجام داده‌ایم تألیف فرهنگ‌نامه هزار مزار بود که با پیشنهاد احمد مسجد جامعی انجام شد و پس از اصلاح برخی نکات توسط این عضو شورای شهر، به چاپ رسید.»

مسجد جامعی پس از رونمایی از 7 جلد کتابی که برای اولین بار در کشور با موضوع مرگ به چاپ رسیده بود، عنوان کرد: «مرگ یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های بشر در طول تاریخ است. ازاین‌جهت، هر کاری که در این زمینه در عرصه‌های نظیر کتاب، سینما و سایر هنرها انجام دهیم، با استقبال روبرو می‌شود.»

او سپس به همراه تهرانگردان بر سر مزار آیت‌الله طالقانی حاضر شدند. در این بازدید که پسر مرحوم طالقانی نیز حضور داشت، مسجد جامعی دلیل این حضور را این‌گونه عنوان کرد: «حضور ما در این محل به مناسبت روز شوراها است. آیت‌الله طالقانی بیشترین نقش نگرش شورایی را در کشور داشتند که متأسفانه در زمان تدوین بند شوراها در قانون اساسی، در قید حیات نبودند.»

ادای احترام به شهدای خلیج‌فارس، شهدای معلم و مدافعان حرم

عضو شورای اسلامی شهر تهران سپس به مناسبت روز خلیج‌فارس، از نماد شهدای خلیج‌فارس که نام همه شهدای آرمیده در بهشت‌زهرا در کنار شهدای کربلا و نام عملیات‌های انجام‌شده در دفاع مقدس، به شکل زیبایی نوشته‌شده بود، بازدید کرد و با قرائت فاتحه، ضمن ادای احترام به این شهدا، روز خلیج‌فارس را نیز گرامی داشت.

مسجد جامعی سپس به قطعه اهالی رسانه رفت و با قرائت فاتحه‌ای، در قطعه‌ای که برای شهدای مدافع حرم در نظر گرفته‌شده بود، حاضر شد. به گفته مسئولان بهشت‌زهرا،‌ شهدای مدافع حرم و فاطمیون در بخشی از آرامستان آرمیده‌اند که در نزدیکی قطعه شهدای رسانه و شهدای منا است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان به دلیل هم‌زمانی این هفته با روز معلم، از آماری که مسئولان بهشت‌زهرا (س) درباره شهدای معلم ارائه کردند یادکرده و افزود: «در کل کشور 3 هزار و 728 شهید معلم داریم که از این تعداد 213 نفر از آنها در بهشت‌زهرا آرمیده‌اند. همچنین تعداد دانش‌آموزان شهید نیز 3 هزار و 604 هستند.»

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید