Performancing Metrics

مقصر گرانی برنج کیست؟  | اتاق خبر
کد خبر: 338092
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 11:10
گزارش اتاق خبر از دلایل افزایش 15درصدی قیمت برنج
طی روزهای اخیر در خصوص گرانی برنج دلایل متفاوتی اعلام می شود. سازمان حمایت و اصناف علت گرانی این محصول با اهمیت در سبد غذایی مردم را به ترتیب افزایش واردات و افزایش صادرات عنوان کرده است!

گروه اقتصادی: به گزارش اتاق خبر؛ طی روزهای اخیر گرانی برنج دلایل متفاوتی اعلام می شود. سازمان حمایت و اصناف علت گرانی این محصول با اهمیت در سبد غذایی مردم را به ترتیب افزایش واردات و افزایش صادرات عنوان کرده است!

در این رابطه حسنی یک از اعضای اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی در خصوص افزایش قیمت این محصول گفت: صادرات و افزایش تقاضا برای برنج داخلی باعث افزایش قیمت این محصول با کیفیت و خوش طعم به میزان 200 تا 300 تومان در هر کیلوگرم شده است.

وی افزود: در هفته های اخیر بازار موادغذایی از جمله برنج و حبوبات تحرک خاصی نداشته است و فقط صادرات برنج ایرانی باعث افزایش اندکی قیمت ها شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: از دی ماه تا کنون به دلیل افزایش تقاضای داخلی قیمت برنج ۱۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین علیرضا رستمی مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده است: واردات برنج در سال گذشته نسبت به سال قبلش حدود 38 درصد کاهش داشت و میزان موجودی‌ها به مرور و با اعلام ممنوعیت واردات برنج باعث شد میزان ذخایر برنج وارداتی کاهش یابد.

وی در گفت و گو با ایسنا گفت: در سال گذشته 743 هزار تن واردات داشتیم، ضمن این‌که سالانه به‌طور متوسط یک میلیون و 800 هزار تن تولید برنج داریم و این در حالی است که هرچه از فصل برداشت دورتر می‌شویم میزان موجودی نزد زارعان، فروشگاه ها و واسطه‌ها کمتر می‌شود و به دنبال آن عرضه نیز کاهش یافته و در نهایت قیمت بالا می‌رود و این یک اصل اقتصادی است.

مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت ادامه داد: هرچه میزان عرضه کمتر شود اختلاف قیمت بیشتر می‌شود و این موضوعی است که در مورد همه کالاها صدق می‌کند.

 وی در عین حال تاکید کرد: بر اساس اساسنامه سازمان حمایت و سازمان بازرسی و نظارت بر کالاها که مصوبه مجمع تشخیص نظام را پشت خود دارد و براساس قوانین تعزیرات و قانون نظام صنفی در سطح عرضه با متخلفان و دلالان برخورد می‌کنیم ولی آنچه مهم است این است که در تنظیم بازار محصولات کشاورزی، زراعی و باغی اولویت تنظیم بازار با تامین است و زمانی که تامین به اندازه کافی صورت نگیرد شاهد بروز مشکلاتی هستیم.

به گزارش اتاق خبر؛براساس قانون بخش کشاورزی طبق مصوبه دولت و مجلس در سال 1391 مسئولیت تنظیم بازار همه کالاهای کشاورزی، غذایی، زراعی و دامی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است که این موضوع شامل تامین، تولید و تنظیم بازار است و به طور حتم مدیریت قیمت برنج در حیطه کاری وزارت کشاورزی خواهد بود. 

94103ت

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید