Performancing Metrics

پسوندهای روسی از اسامی تاجیک ها حذف می شود | اتاق خبر
کد خبر: 338117
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 15:54
با تصویب قانونی:
بر اساس قانون جدیدی که در تاجیکستان به اجرا در آمده است، از این پس نباید در نام خانوادگی متولدین جدید در تاجیکستان از پسوندهای روسی استفاده شود.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، بر اساس قانون جدیدی که در تاجیکستان به اجرا در آمده است، از این پس نباید در نام خانوادگی متولدین جدید در تاجیکستان از پسوندهای روسی استفاده شود.

به نقل از رادیو اروپای آزاد، تاجیکستان در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان عضوی از شوروی از این پسوندها استفاده می‌کرد اما این ممنوعیت جدید به عنوان بخشی از تلاشهای دولت پس از فروپاشی شوروی و دستیابی به استقلال برای احیای هویت ملی و سنتی این کشور انجام گرفته است.

امامعلی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در راستای ارتقای روحیه میهن پرستی در میان شهروندان کشورش، خواستار منع استفاده از اسامی اسلاویک شده است. در همین راستا در سال 2007 وی نام خانوادگی خود را از رحمانف به رحمان تغییر داد.

او از وزرا و شهروندان کشورش خواست که برای فرزندان خود از این قاعده پیروی کنند و اکنون این امر قانون شده و از 29 آوریل در این کشور به طور رسمی اجرا شده است.

هم چنین وی در سال 2009 استفاده از زبان روسی به عنوان یکی از زبانهای رسمی کشور را لغو کرد.

بر اساس قوانین جدید، پسوندهایی مانند "اف"(ov) و "او" (ev) در پایان اسامی نام‌های خانوادگی ممنوع شده و قرار است به جای این پسندهای روسی از پسوندهای تاجیکی مانند "زود" (zod)، "پور" (pur) و"فار" (far) استفاده شود.

در گذشته در این کشور، استفاده از نامهای روسی برای متولدین تاجیکی منع شده بود.

این کشور لیستی از 3000 اسم مورد قبول برای نامگذاری نوزادان تاجیکی منتشر کرده است.

تاجیکستان فارسی‌زبان که 76 سال تحت سیطره نظام کمونیستی شوروی بود، 24 سال پیش درسال 1991 به استقلال رسید. مردم این کشور به زبان فارسی حرف می‌زنند و با خط روسی سیریلیک می‌خوانند و می‌نویسند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید