Performancing Metrics

سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور را به طور جدی دنبال می‌کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 338218
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 21:28
تلاش عملی برای توسعه مراودات در دیدار فعالان اقتصادی ایران و ترکیه در اتاق تهران
یک هیات اقتصادی 70 نفره یه سرپرستی مقامات مجلس شورای اتاق صنایع استانبول با سفر به ایران، به منظور دیدار و مذاکره با فعالان بخش خصوصی کشور صبح امروز به اتاق تهران آمد.

اتاق خبر- یک هیات اقتصادی 70 نفره یه سرپرستی مقامات مجلس شورای اتاق صنایع استانبول با سفر به ایران، به منظور دیدار و مذاکره با فعالان بخش خصوصی کشور صبح امروز به اتاق تهران آمد. ملاقات کاری میان اعضای این هیات بزرگ تجاری با فعالان اقتصادی در سالن اجتماعات اتاق تهران برگزار و فرصتی فراهم شد تا طرفین بتوانند به طور مستقیم و رو در رو با یکدیگر به مذاکره و رایزنی بپردازند و جوانب توسعه همکاری‌های اقتصادی را بررسی کنند.

ریاست این هیات اقتصادی از کشور ترکیه را رییس اتاق صنایع استانبول برعهده داشت سفیر این کشور در تهران نیز وی و هیات همراهش را در بازدید از اتاق تهران همراهی کرد. پیش از برگزاری نشست عمومی نیز، مقامات هیات اقتصادی اتاق صنایع استانبول، با رییس اتاق تهران ملاقاتی برگزار کردند تا بیشتر و دقیق‌تر درباره چالش‌های پیش روی همکاری‌های مشترک به بحث و گفت‌و‌گو نشستند.
 اما در ابتدای نشست امروز اتاق تهران، مسعود خوانساری به همراهی کشور ترکیه با ایران در طول دوران جنگ تحمیلی و نیز کمک‌های این کشور به ایران در زمان اعمال تحریم‌ها، اشاره کرد و گفت: «ترکیه از جمله کشورهایی است که همسایه خود، ایران را در بحران‌های مختلف پیش آمده تنها نگذاشت، هرچند که در این روابط ، کشور ترکیه نیز از سود و منفعت اقتصادی مناسبی بهره برد و بازی با انتفاع هر دو طرف جریان داشته و دارد.» رییس اتاق تهران به نقش پررنگ مسائل سیاسی بر تحکیم روابط اقتصادی میان کشورها اشاره کرد و افزود: «متاسفانه شاهد آن هستیم که در پاره‌ای از موارد، اتفاقات سیاسی سایه سنگین خود را بر مناسبات اقتصادی میان کشورها از جمله ایران و ترکیه انداخته است و حال نقش بخش‌ خصوصی هر دو کشور این است که اجازه ندهند تنش‌‌های سیاسی وزنه‌های سنگینی به پای تعاملات اقتصادی دو طرف زنجیر کند.» خوانساری یکی از مشکلات بر سر راه تعاملات اقتصادی دو کشور را حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل کالا عنوان کرد و گفت: «ایران در حال حاضر آمادگی پذیرش 1000 دستگاه کامیون را در روز در مرزهای تجاری مشترک با ترکیه دارد اما گمرک ترکیه کمتر تمایلی به برطرف کردن مشکلات ترانزیتی دارد.»
 خوانساری در عین حال، مسائل بانکی و نقل‌و‌انتقال پولی و نیز روابط گمرکی را از دیگر مشکلات موجود در روابط اقتصادی دو کشور عنوان کرد و خواستار پیگیری رفع آن از سوی اتاق صنایع استانبول شد. رییس اتاق تهران با بیان اینکه حجم مناسبات تجاری میان دو کشور، سالانه رقمی در حدود 15 میلیارد دلار است، افزود: «در حال حاضر ترکیه چهارمین شریک تجاری ایران است و در دوره پس از تحریم‌ها، باید تلاش کرد که سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو کشور و نیز در کشورهای ثالث برقرار شود.» او حوزه‌هایی مانند پتروشیمی، صنعت پوشاک، تولید برق و انرژی و نیز صنایع پلاستیک را از جمله بخش‌هایی عنوان کرد که دو کشور می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های مشترک را در آن شکل دهند.
تهران اولین مقصد سفر خارجی ماست
رییس اتاق صنایع استانبول نیز در ملاقات با رییس اتاق تهران، از توجه ویژه این اتاق و بخش ‌خصوصی ترکیه به توسعه روابط اقتصادی با ایران خبر داد. «اردل باحچیوان» گفت: «اتاق صنایع استانبول، اولین سفر خارجی خود در سال جاری میلادی را به تهران اختصاص داد که نشانگر عزم و اراده بخش خصوصی این منطقه به تحکیم مناسبات اقتصادی با تهران و آغاز همکاری‌های تازه است.» وی با بیان اینکه اتاق صنایع استانبول 65 سال پیش تاسیس شد و در حال حاضر نیز 20 هزار عضو دارد، افزود: «اتاق صنایع استانبول در حال حاضر قدرتمندترین اتاق در کشور ترکیه است و 60 حوزه مختلف اقتصادی و صنعتی نیز در این اتاق نماینده دارد.» باحچیوان، با تاکید بر اینکه اتاق صنایع استانبول به دنبال برقراری روابط استراتژیک با اتاق تهران است، خواستار اعزام و پذیرش هیات های اقتصادی میان دو طرف به فاصله هر شش ماه یکبار شد.
تعداد هیات های اعزامی ایران اندک است
در ادامه ، هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران با اشاره به اهمیت و قدمت روابط ایران و ترکیه گفت: «به طور طبیعی ممکن است، روابط دو کشور از بعد سیاسی دچار فراز و نشیب شود؛ اما وقتی ریشه روابط عمیق است می‌توان این فراز و نشیب ها را پشت سرگذاشت.» او با تاکید بر اینکه باید روابط دو کشور حفظ شود، گفت: «دو کشور دارای ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه همکاری های خود هستند، هرچند، سطح روند  داد و ستدهای تجاری ایران و ترکیه، در یک سال اخیر با کندی مواجه شده است. اما در دو ماه اخیر دیدارهایی در سطح مقامات عالی‌رتبه دو کشور صورت گرفته و اراده‌ای سیاسی برای توسعه مناسبات اقتصادی وجود دارد. در واقع یکی از راه‌های توسعه روابط سیاسی، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری است.»
او با بیان اینکه وظیفه دولت‌ها، ایجاد زیرساخت است، گفت: «هرچه دو کشور از جنبه‌های اقتصادی به یکدیگر نزدیک باشند، بدون وجود زیرساخت‌های مناسب، امکان بروز چالش‌هایی متفاوت وجود دارد.» هاکان تکین در بخش دیگری سخنانش گفت: «ترکیه، دوست روزهای سخت ایران بوده و این انتظار وجود دارد که کشور شما در روزهای خوب، ترکیه را فراموش نکند.» او ادامه داد: «پس از کسب توفیق در مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، کشورهای بسیاری از اروپا راهی ایران شده‌اند. ما خوشحالیم که ایران در حال عادی‌سازی روابط خویش است؛ اما به نظر می‌رسد، از ایران هیات‌های اقتصادی کمی به دیگر کشورها اعزام می شوند.» سفیر ترکیه در ایران افزود: «اتاق استانبول تاکنون هیاتی در این سطح به کشوری اعزام نکرده است. در حالی که در باب اهمیت این اتاق باید بگویم که یک سوم تولیدات صنعتی ترکیه توسط اعضای اتاق استانبول صورت می‌گیرد.» هاکان تکین در ادامه نسبت به همکاری با بازرگانان ایرانی برای تجارت در ترکیه ابراز آمادگی کرد.
مشکلات  فراروی تجارت ایران و ترکیه
اردال باحچیوان، رییس اتاق صنایع استانبول، با اشاره به عبارتی از سعدی شیرازی با این مضمون که کسی که در راه درست قدم بردارد ،راه خود را گم نمی‌کند، گفت: «ما تاجران نیز باید در راه درست قدم برداریم.» باحچیوان افزود: «هیاتی که اکنون در ایران به سرمی‌برد، متشکل از 70 فعال اقتصادی در بخش‌های مختلف صنایع ترکیه است که کالاهایی با ارزش افزوده بالا تولید می‌کنند. این صنعتگران برای ایران نیز می‌توانند مفید واقع شوند.» او با اشاره به لغو تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی علیه اقتصاد ایران گفت: «ما خوشحالیم که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور شما از میان برداشته شده و ایران مورد اقبال جهانیان قرار گرفته است. آنها وعده‌های بسیاری داده‌اند. اما ما نمی‌خواهیم با وعده وقت شما را بگیریم و به دنبال آن هستیم که همکاری‌هایمان نتیجه محور باشد.»
رییس اتاق صنایع استانبول ادامه داد: «ترکیه و ایران از لحاظ جغرافیایی و لجستیک برای یکدیگر مهم هستند و ما نمی‌توانیم یکدیگر را نادیده بگیریم. حدود 400 سال پیش مرزهای جغرافیایی میان دو کشور رسم شده و تاکنون تغییر نکرده است.» او گفت: «روابط ایران و ترکیه در دوران تحریم نیز ادامه یافت و بیش از 200 شرکت به ایران اعتماد کرده و در کشور شما سرمایه‌گذاری کردند.» باحچیوان سپس به قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: «این قرارداد در زمانی منعقد شد که مذاکرات حتی به نتیجه نرسیده بود. اکنون قرار است 30 قلم کالای دیگر نیز به کالاهای مشمول این تجارت ترجیحی افزوده شود.» رییس اتاق صنایع استانبول با بیان اینکه هدف تجاری ایران و ترکیه در افق 2020 حدود 35 میلیارد دلار تعیین شده است، گفت: «توسعه مبادلات این دو کشور دارای مشکلاتی از جمله در بخش گمرک است و این روند روی تجارت دو کشور اثری سویی دارد. مشکلات لجستیک و مسایل مالی نیز از دیگر چالش‌های افزایش مراودات تجاری ایران و ترکیه است.»  او همچنین نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک بازرگانان دو کشور و سرمایه‌گذاری فعالان صنعت پتروشیمی ایران در ترکیه تاکید کرد. رییس اتاق استانبول پیشنهاد کرد، مکانیزمی برای ارتباطات مستمر میان نهاد متبوع خویش و اتاق تهران طراحی شود.
توسعه همکاری اقتصادی با ایران جزو اولویت‌های ترکیه است
 خانم «زینب بودور اوکیای رییس مجلس شورای اتاق صنایع استانبول نیز در این جلسه گفت: «ترکیه در حالی طی سال‌های ابتدایی 1980 میلادی پا به اقتصاد جهانی گذارد که در طول دهه‌های اخیر همکاری اقتصادی با ایران جزو اولویت‌های این کشور بوده است.» وی با بیان اینکه ایران در رتبه 19 بازار صادراتی ترکیه در سال‌های گذشته قرار داشت و امروز ایران در جایگاه هشتم کشورهای هدف صادراتی ترکیه قرار گرفته است، گفت: «سیاست اقتصادی ترکیه در قبال ایران بر این اصل استوار شده است که پس از رفع تحریم‌ها حجم مبادلات دو کشور به رقم 35 میلیارد دلار و پس از آن، به 50 میلیارد دلار برسد و در این راستا، ترکیه صرفاً به دنبال تجارت با ایران نیست بلکه سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور را به طور جدی دنبال می‌کند.»

منبع: اتاق تهران 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید