Performancing Metrics

اینترنت گرانِ ایران ارزان می‌شود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 338258
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 23:58
وعده جدید وزارت ارتباطات برای کاهش قیمت اینترنتی که به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس ۶۰۰ درصد گران‌تر از دیگر کشورهاست، همچون سال‌های گذشته اسمی محقق می‌شود یا رسمی هم خواهد شد؟

اتاق خبر:انتقادات گسترده از گرانی اینترنت ایران توسط مردم یا همان کاربران اینترنت، مسئولان و صاحب نظران حوزه ارتباطات باعث شد تا وزارت ارتباطات در سال جدید هم‌گام با کاهش نرخ جهانی پهنای باند وعده کاهش قیمت پهنای باند را بدهد. در حالیکه فعالان بازار اینترنت ایران و دارندگان کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت، معتقدند که گرانی اینترنت ناشی از واردات انحصاری پهنای باند به کشور توسط شرکت ارتباطات زیرساخت است و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام اینکه گرانی اینترنت ناشی از گران خریدن پهنای باند است، مُهر تأییدی بر این ادعا زد. 

 
مرکز پژوهش‌ها معتقد است که شرکت ارتباطات زیرساخت به صورت قرارداد چندساله پهنای باند اینترنت را از درگاه‌های بین‌المللی خریداری می‌کند که این قرارداد بلند مدت باعث می‌شود پهنای باند به نرخ واقعی خود در گیت‌وی بین‌الملل به زیرساخت واگذار نشود. 
 
در حالیکه رئیس دفتر فناوری‌های نوین این مرکز پژوهشی معتقد است قیمت هر لینک STM۱ در خارج از مرزها (۸۰۰ دلار) با آنچه در داخل کشور به فروش می‌رسد (۲۰ میلیون تومان) اختلاف بیش از ۶۰۰ درصد دارد و رئیس پیشین هیأت مدیره مخابرات ایران نیز اخیرا اعلام کرد که قیمت هر لینک ارتباطی E۱ پهنای باند اینترنت حدود ۲۰۰ برابر اروپا به فروش می‌رسد اما دولت در نظر دارد تا ۱۵ درصد از قیمت پهنای باند بکاهد. 
 
وزیر ارتباطات اواخر فروردین ماه با بیان اینکه از اواخر سال ۹۴ کمیته‌ای با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای بررسی قیمت اینترنت و نحوه کاهش آن، تشکیل شده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم نتیجه نهایی برای کاهش قیمت اینترنت که به قطعا کمتر از ۱۵ درصد نخواهد بود، تا پایان اردیبهشت ماه اعلام شود. 
 
علی‌رغم اینکه یکی دو سالی می‌شود که کاهش قیمت پهنای باند مخصوصا برای کاربر نهایی در دستور کار قرار گرفته و نرخ‌های کاهشی ۲۰ تا ۲۵ درصد برای آن اعمال شده است اما تنها چیزی که در صورتحساب مشترکان اینترنت طی یکی دو سال اخیر دیده نشد، کاهش قیمت اینترنت بود. هرچند شرکت‌های اینترنتی معتقدند به جای کاستن از قیمت بر کیفیت افزوده‌اند اما اثبات راست و دروغ ادعای آنها به عهده مخاطبانی که از کاربران اینترنت پرسرعت هستند. با این حال باید ۲۰ روز دیگر منتظر بمانیم تا ببینیم سرنوشت قیمت این اینترنت انحصاری در ایران چه می‌شود.

منبع:تسنیم

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید