Performancing Metrics

صداي كتاب را از شهر آفتاب بشنويد | اتاق خبر
کد خبر: 338426
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1395 - 11:55
مدير راديو فرهنگ:
مدير راديو فرهنگ به برنامه هاي اين راديو در بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران اشاره كرد و گفت: اين شبكه راديويي در روزهاي 15 تا 25 ارديبهشت ماه جاري برنامه تحليلي «صداي كتاب» را از شهر آفتاب پخش مي كند.

اتاق خبر - در آستانه برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران رسانه هاي مكتوب و تصويري براي پوشش اخبار اين رويداد مهم حوزه كتاب تلاش مي كنند. صادق رحمانيان مدير راديو فرهنگ برنامه هاي اين راديو را در آستانه برگزاري نمايشگاه كتاب تشريح كرد.

وي در مورد برنامه هاي اين راديو همزمان با برگزاري بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران گفت: شبكه راديويي فرهنگ طبق سنت هيجده ساله خود برنامه زنده براي اجرا در محل برگزاري بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران طراحي كرده است.
وي اظهار كرد برنامه با نام «صداي كتاب» همزمان با برگزاري نمايشگاه كتاب از 15 تا 25 ارديبهشت هر روز از ساعت 16 تا 18 با رويكرد اطلاع رساني - تحليلي و با حضور جمعي از متوليان برگزاري نمايشگاه، نويسندگان و ديگر توليدكنندگان كتاب، ميهمانان خارجي نمايشگاه و بازديدكنندگان پخش خواهد شد.
رحماني در ادامه به اهميت برگزاري نمايشگاه كتاب اشاره كرد و معتقد است كه نمايشگاه كتاب در افزايش سرانه مطالعه كشور تاثير دارد و از اين طريق مي توان كتاب را در سبد كالاهاي خانواده ايراني قرار داد.
وي در مورد تأثير نمايشگاه كتاب در بهبود فرهنگ مطالعه و كتابخواني يادآور شد: برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران يكي از بزرگ ترين رويدادهاي فرهنگي كشور است؛ زيرا اين نمايشگاه هر ساله برگزار مي‌شود و از طريق آن مي توان سرانه مطالعه را تغيير داد و كتاب را به سبد كالاهاي مورد نياز خانواده‌هاي ايراني وارد كرد.
مدير راديو فرهنگ معتقد است: برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب براي كساني كه مي خواهند در كمترين فرصت و مستقيم به كتاب‌ها و منابع اطلاعاتي مورد نظر دست يافته يا از آخرين كتاب‌هاي منتشر شده در حوزه‌هاي تخصصي اطلاع يابند راهكار مناسبي است؛ به خصوص تاثير بسزايي در جذب كودكان و نوجوانان به كتاب و كتابخواني دارد.
رحمانيان افزود: صداي كتاب با گزارش هاي زنده و توليدي، نماي كاملي از نمايشگاه را براي مخاطبان برنامه ترسيم خواهد كرد. همچنين بخش معرفي تازه هاي نشر، خريد كتاب را براي بازديدكنندگان آسان تر مي كند. ديدار با برنامه سازان شبكه فرهنگ و كارشناسان فرهنگي از ديگر برنامه هاي غرفه شبكه فرهنگ است.
وي همچنين در مورد نقش راديو در افزايش ميزان مطالعه در جامعه گفت: راديو رسانة كتاب است؛ زيرا با كتاب پيوندي ذاتي دارد. گفتار راديويي در درون خود همان خواندن سطرهاي كتاب را تداعي مي كند؛ گويي نويسنده كتاب، اثر خويش را با صداي بلند مي خواند.
رحمانيان افزود: ويژگي هاي مشترك راديو و كتاب از جمله خيال انگيزي، انتخابي بودن، نداشتن محدوديت زماني و مكاني، نوشتار محور بودن و خاصيت تعاملي هر دو باعث شده كتاب جايگاه خود را در رسانه راديو به عنوان قديمي ترين رسانه صوتي پيدا كند و راديو توانسته با بهره گيري از اين ويژگي هاي مشترك و افزايش برنامه هاي كتاب محور، زمينه رشد و گسترش فرهنگ مطالعه را فراهم آورد.
مدير راديو فرهنگ، گفت: صدا و سيما فعاليت در زمينه كتاب را يك وظيفه و رسالت فرهنگي براي خود مي داند و نه فقط يك موضوع ساده و عمومي. صداوسيما در كشور ما به لحاظ اهميت امر فرهنگ و تلاش مسئولان و اركان جامعه براي بسط و توسعه دانش عمومي، به كتاب همچون موضوعي با ويژگي هاي بي همتا نگاه مي كند. بنابراين وجه آموزشي، ترويجي و اخلاق اجتماعي براي رسانه ملي درباره كتاب مهم تر از ديگر جنبه هاست.
ضمن اينكه گروه هاي چهارگانه شبكه فرهنگ مأموريت هاي معين و مشخصي در حوزه فرهنگ دارند. از اين ميان گروه كتاب شبكه فرهنگ با ساخت 20 ساعت برنامه در هفته به شكل متمركز به مقوله ترويج فرهنگ كتابخواني و معرفي تازه هاي نشر كشور و گفت وگو با پديدآورندگان كتاب (نويسندگان، مترجمان و ويراستاران و ..) مي پردازد.
در اين گروه با ساخت 17 عنوان برنامه، بسياري از مباحث حوزه كتاب و كتابخواني براي گروه هاي مختلف جامعه در سطوح مختلف طرح و با حضور كارشناسان نخبه هر حوزه بحث، بررسي، تحليل و نقد مي شود.
كودكان و نوجوانان در اين برنامه سازي ها با طبقه بندي محتوايي گوناگون، سهم بسزايي دارند، تا جايي كه حتي در ساخت برنامه هايي با موضوع معرفي كتاب كودك، از كودكان و نوجوانان استفاده مي شود و آنان بخش هايي را اجرا و اطلاع رساني مي كنند.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید