Performancing Metrics

زنان؛ يك گام به پيش | اتاق خبر
کد خبر: 338447
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1395 - 13:41
روزنامه فرهيختگان در گزارشي به تحليل نتايج نهايي انتخابات مجلس دهم، حضور زنان در اين دوره از انتخابات و پيروزي ليست اميد پرداخت.

اتاق خبر - در اين گزارش كه در شماره يكشنبه 12 ارديبهشت 1395 خورشيدي در صفحه سياسي انتشار يافت، آمده است: 8 خرداد، بهارستان ميزبان نمايندگاني است كه اغلب آنها اولين حضور خود را در پارلمان تجربه مي‌كنند. كرسي‌هاي سبز بهارستان اين‌بار به كساني تعلق گرفته كه قرار است بعد از سه دوره چهارساله حاكميت تمام‌عيار اصولگرايانه، راه و رسمي متفاوت را پيش بگيرند.

خط‌مشي‌اي كه به نظر مي‌رسد به گفتمان اعتدالي نوساخته روحاني و همراهانش در سال 92 نزديك‌تر خواهد بود. روايت آماري از انتخابات نشان مي‌دهد كه اميد بر پارلمان پيروز شده است.
نتيجه انتخابات مجلس دهم تا بعدازظهر ديروز از سوي وزارت كشور اعلام شد، نتيجه‌اي كه تغيير اساسي در تركيب مجلس آينده را نشان داد. دور دوم انتخابات دهمين دوره مجلس براي مشخص شدن 68 كرسي از ميان 176 كانديداي باقي‌مانده، روز جمعه در 55حوزه انتخابيه برگزار شد. از تعداد 68 كرسي باقي‌مانده براي مرحله دوم، 38 نفر كانديداي ليست اميد، 19 نفر از ليست اصولگرايان، 10 نفر كانديداي مستقل و دو نفر كانديداي مشترك به مجلس دهم راه يافته‌اند.
با نگاهي آماري به كل نتايج انتخابات مجلس دهم در هر دو مرحله مي‌توان دريافت كه مجلس دهم نه‌تنها از حضور چهره‌هاي شاخص اصولگرا خالي شده بلكه تركيب كلي آن هم با تغييرات جديدي روبه‌رو است.
ورود 122 نماينده از ليست اميد در مقابل 86 نماينده اصولگرا در مجلس دهم نشان مي‌دهد كه مجلس آينده مي‌تواند فراكسيون قدرتمندي از اصلاح‌طلبان را تشكيل دهد.
اهر و هريس، تبريز، اسكو و آذرشهر، شبستر، سلماس، شازند، مياندوآب و شاهين‌دژ، اردبيل، پارس‌آباد، سميرم، شهرضا، ايلام، دماوند و فيروزكوه، شهريار، شهرقدس و ملارد، اردل و فارسان، تربت‌حيدريه، اهواز، بندر ماهشهر، مسجدسليمان، خدابنده، داراب، رستم و ممسني، شيراز، نيريز، بندر تركمن و كردكوي، گرگان، رشت، خرم‌آباد، اراك، ساوه، بندر لنگه، مهريز و رودبار ازجمله شهرستان‌هايي هستند كه نماينده‌اي از ليست اميد را راهي مجلس كرده‌اند. گرچه همچنان بايد منتظر ماند تا شوراي نگهبان هم اين نتايج را تاييد كند كه به گفته سيامك ره‌پيك، سخنگوي هيات نظارت بر انتخابات، بعد از بررسي شكايات اعلام خواهد شد.
نتايجي كه اين‌بار و در اين انتخابات ممكن است حتي بعد از تاييد هم دستخوش تغييراتي شود و مورد عجيب منتخب اصفهان بازهم تكرار شود.
غيبت چهره‌هايي چون غلامعلي حدادعادل، عليرضا زاكاني، مهدي كوچك‌زاده، روح‌الله حسينيان، غلامرضا مصباحي‌مقدم، محمدحسن ابوترابي‌فرد، مسعود ميركاظمي، احمد توكلي، محمدرضا باهنر، مهرداد بذرپاش و بسياري ديگر از چهره‌هاي اصولگرا نشان مي‌دهد كه دوران سيطره اين جناح بر مجلس پايان يافته‌است.
با احتساب مينو خالقي 18 زن به مجلس دهم راه يافته‌اند. در كنار همه شگفتي‌هاي دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه راي يكپارچه مردم تهران به ليست اميد و حذف بزرگان اصولگرا از مجلس از نمونه‌هاي آن است، بايد ركوردشكني حضور زنان در مجلس دهم را نيز ثبت كرد. به جز مينو خالقي، منتخب سوم مردم اصفهان كه سرنوشت حضورش در بهارستان در ابهام قرار دارد، حضور 17 زن در مجلس دهم قطعي شده است.
گرچه در ادوار 9‌گانه مجلس شوراي اسلامي، مجلس پنجم با 14 نماينده زن ركوردار بود كه مردم تهران، اصفهان، نيشابور، مباركه، دير و كنگان، قزوين، شهرضا، شبستر، بروجن و تبريز اين ركورد را براي مجلس دهم شكستند و در مجموع 17 نماينده زن را راهي بهارستان كردند.
سهيلا جلودارزاده، فريده اولادقباد، سيدفاطمه حسيني، پروانه سلحشوري، فاطمه سعيدي، پروانه مافي، فاطمه ذوالقدر و طيبه سياوشي‌شاه‌عنايتي هشت بانويي هستند كه از ليست اميد تهران راي آوردند و همگي وارد مجلس دهم شدند.
ناهيد تاج از اصفهان، سيدحميده زرآبادي از قزوين، سميه محمودي از شهرضا، معصومه آقاپور از شبستر و زهرا ساعي از تبريز نيز همگي با حمايت ليست اميد توانستند مجوز حضور در مجلس دهم را از مردم كسب كنند.
نكته جالب اينكه از بين زنان راه‌يافته به مجلس دهم هيچ‌كدام گرايش اصولگرايي ندارند و هاجر چناراني از نيشابور، زهرا سعيدي از مباركه، سكينه الماسي از دير و كنگان و خديجه ربيعي‌فرادنبه از بروجن هم به صورت مستقل وارد مجلس دهم شدند.
*منبع: روزنامه فرهيختگان

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید