Performancing Metrics

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلاروس | اتاق خبر
کد خبر: 338495
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1395 - 17:07
سفارت ایران در مینسک خبر داد:
سیزدهمین اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و بلاروس در مینسك برگزار می شود و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در راس هیات ایرانی برای شركت در این اجلاس به پایتخت بلاروس سفر می كند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در بلاروس در گزارشی اعلام كرد: اجلاس دو روزه كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و بلاروس چهارشنبه آغاز می شود كه در آن راه های توسعه همكاری های اقتصادی و بازرگانی، اجرای طرح های مشترك و بررسی موانع احتمالی در مسیر توسعه همكاری های دو كشور بررسی خواهد شد.
اجلاس قبلی كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و بلاروس اسفند ماه سال 1393 به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران برگزار شد و ویتالی واووك وزیر صنایع بلاروس برای این منظور به ایران سفر كرد.
ایران و بلاروس همكاری های سیاسی در سطح عالی دارند، اما روابط اقتصادی با توان موجود در این عرصه مطابقت نمی كند. سال گذشته حجم مبادلات بازرگانی دو كشور به حدود 75 میلیون دلار رسید.
سفیر ایران در بلاروس در این رابطه اعلام كرده است كه تهران برای توسعه ساختار همكاری ها با مینسك مصمم است و برای این منظور برنامه ریزی كرده است و آمادگی دارد.
«محمد رضا صبوری» سفیر ایران در مینسك در گفت وگو با خبرگزاری رسمی بلتای بلاروس، ضمن بیان اینكه برای توسعه روابط و همكاری ها در عرصه های مختلف با كشور دوست بلاروس آمادگی داریم، افزود: گسترش مناسبات را در عرصه های اقتصادی و بازرگانی در اولویت قرار داده ایم.
وی افزود: روابط سیاسی ایران و بلاروس همواره در سطح عالی قرار داشته و این اطمینان هست كه در آینده تحكیم بیشتر خواهد یافت. رفت و آمد هیات ها میان دو كشور زمینه مساعدی را برای توسعه روابط و توسعه ساختار همكاری های دوجانبه بوجود آورده است.
صبوری گفت: حتی در دوره تحریم ها، روابط اقتصادی و بازرگانی به خوبی توسعه یافت و حجم سرمایه گذاری های ایران در بخش های اقتصادی بلاروس بیشتر شد و اكنون هم برای گسترش همكاری ها در عرصه های مختلف مصمم هستیم و برنامه ریزی كرده ایم.
سفیر ایران در بلاروس به حجم مبادلات بازرگانی میان تهران و مینسك در سال گذشته اشاره كرد و توضیح داد: این اطمینان هست كه ارزش این بخش در سال جاری می تواند به سه برابر افزایش یابد و دولت ایران برای گسترش مبادلات اقتصادی و بازرگانی و خرید كالاهای مورد نیاز از این كشور دوست عزم راسخ دارد.
وی همچنین به حمل و نقل محمولات میان ایران و بلاروس به عنوان مساله قابل توجه بین دو كشور اشاره كرد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و فاصله آنها از یكدیگر خواستار توافق درازمدت و سودمند برای طرفین شد.
صبوری همچنین به آمادگی ایران برای فروش محصولات تولیدی بلاروس در كشورهای دیگر منطقه اشاره كرد و گفت متاسفانه مینسك هنوز بطور كامل از ظرفیت صادرات كامیون های سنگین به ایران استفاده نكرده است.
سفیر ایران در بلاروس به فعالیت بانك های ایرانی در مینسك اشاره كرد و با تاكید بر لزوم گسترش روابط بانكی، گفت: این بخش برای تخصیص اعتبارهای مالی اجرای طرح های اقتصادی و صنعتی ضروری است و ایران و بلاروس می توانند به مبادله كالا و خدمات با استفاده از امكانات موجود بانكی بپردازند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید